Hur fodrar jag bäst? Höproblem

nyponros

Trådstartare
I höst och vinter kommer vi tre inackorderingar i stallet ha olika hö, vilket jag tyvärr inte kan påverka.
Min häst äter 2 måltider grovfoder i hagen (frukost och lunch) och kvällsmaten inne, så 2 av 3 grovfodermåltider finns ju risken att hon inte äter sitt eget hö utan någon av de andras. Visserligen är kvällsgivan störst, men iallafall...
Här kan jag ju orimligen räkna en korrekt foderstat oavsett om jag har koll på mitt eget hös värden?
Hur gör jag här, är det fodra med ögat som gäller eller finns det andra sätt?

Hon är inte svårfödd eller så och är lätt att hålla fin, men jag känner att jag inte riktigt vill gissa heller...

Att ge henne alla sina måltider separat är inget alternativ, då måste hon gå i egen hage isåfall och det vill jag absolut inte...
Hur skulle ni gjort?

Sv: Hur fodrar jag bäst? Höproblem

Hej. Vet inte riktigt hur du ska lösa det för precis som du säger så kommer ju hästarna att byta hö-högar.

Vår pålle går med en häst i hagen som har ett annat hö men i vårt fall så tycker jag inte det spelar så himla stor roll för våra pållar får bara 1,5 kg hö till lunch.

Men förrutom höet har de även tillgång till halm för att få sitt tuggbehov/mättnadskänsla uppfyllt.

Det kan ju vara knepigt om det är flera hästar som har olika hö. Extra surt är det förstås om någon av de andra har ett riktigt skit-hö och man själv har ett kanon-hö.

Jag förmodar att du har analys på ditt hö? Har de andra det också?

Ta det som det är.

Din häst kommer med störta sannorlikhet inte att må sämre
av att äta deras hö och ändå gå på en foderstat gjord på
ditt eget hö.

Så om hon gör en foderstat på ett kanonhö men hästen äter ett skithö så gör det ingen skillnad? Que?

Men DAH!

Det kan ju vara tvärt om oxå!

Men det vet man ju inte om inte de andra analyserar sitt hö.
(Om de gör det så är det väl inte mer än rätta att dela med
sig av sina resultat, eftersom de delar hö)

om ni kan komma överrens om att ge så att att alla hästarna i hagen får hö 1 en gång sedan nästa gång hö2, sen hö 3, så borde det inte vara några problem att räkna ut en foderstat. Detta förutsätter ju att alla ha analys på sitt hö. Jag antar att inget hö är egenodlat, och eftersom varje seriös bonde analyserar ju sitt hö, så det borde inte vara svårt att få tag i analyserna.

Men DAH!

Det kan ju vara tvärt om oxå!

Men det vet man ju inte om inte de andra analyserar sitt hö.
(Om de gör det så är det väl inte mer än rätta att dela med
sig av sina resultat, eftersom de delar hö)

Jag UTGÅR ifrån att det är analyserat hö.

Menar du att det ges tre olika sorters hö i hagen? Det hade jag aldrig någonsin accepterat. Det är liksom helt oacceptabelt att det fungerar så. Skojar du?

Ehh, nej jag skojar inte, varför skulle jag göra det?
Mina stallkamrater är inte så foderintresserade, analyserar inte osv.
Vad tycker du jag ska göra då?

De andra analyserar inte sitt hö, och är inte intresserade av att göra det heller tyvärr.

De andra analyserar inte sitt hö, och är inte intresserade av att göra det heller tyvärr.

Hur många kg per dag i hagen räknar ni till varje häst då?

T ex om ni lägger ut 4 kg per dag till varje häst (kanske mer, bara ett exempel :)) så kunde ni väl lägga ut bara av ditt hö och de andra ersätter dig för vad ditt hö kostar per kg.

Det hade i alla fall jag gått med på om jag hade delat hage med någon som ville ha en uträknad foderstat. :)

Ja, det var ju en ide faktiskt! :)
Vi ger 2 kg/häst 2 gånger/dag, på 4 hästar... det blir 16 kg/dag i hagen om jag räknar rätt!
Den enda konsekvensen för dem blir ju att de betalar mig ibland för höet och slipper hämta hö så ofta själva!
Däremot får jag hämta hö destå oftare, vi har väldigt litet förvaringsutrymme och jag hämtar en hästtransport full i taget:D
Men det kan det vara värt, det är nära till bonden så!

Kruxet är att den ena tjejen förmodligen kommer få sitt hö gratis, och jag vet int eom hon är så sugen på att köpa mitt hö när hon kan slippa undan att betala alls om hon fodrar med sitt eget hö...

Men jag ska kolla lite med tjejerna och fundera lite, tack för tipset! :)

Jag känner till leverantörerna och jag är ganska säker på att iaf en av dem inte analyserar sitt hö... men jag är inte helt säker, så funkar inte det här med att bara fodra med mitt hö i hagen så kan jag ju kolla upp det! :)

Då lär jag behöva hjälp av någon matteexpert när jag ska förstå hur jag räknar foderstaten, men det blir ett senare problem:D

Du kan inte bara utgå från vad du tror och tycker själv!

Som du nu kan läsa i tråden så är deras hö INTE analyserat.

Värst vad DU hetsar upp dig!
DEt här exemplet visar ju bara på vilka problem det är med foder som bara slängs ut till hästarna utan att veta vad det innehåller.

Nu är ev ett stallbyte på gång lite längre fram, men absolut inte pga detta...

Det är ett jättefint stall, superbra hagar och bra ridmöjligheter, min häst trivs jättebra och jag också. Känns väldigt löjligt att byta stall bara pga en sån här sak.

Köpa in gemensamt kommer inte funka då den ena tjejen får sitt hö gratis, dvs hon är inte sugen på att betala bara för att jag ska få ge min häst uträknad foderstat, som hon inte är intresserad av själv.
Den andra tjejen har precis varit tvungen att hämta ett litet parti till sin häst som står på boxvila för tillfället, och det vill ju hon inte slänga...

Visar vadå om vem?
Jag försöker ju lösa det här eftersom jag INTE bara vill slänga ut foder som jag inte vet värdena på...

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 937
Senast: Lona
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 258
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 787
Senast: muppia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 573
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka