Hur fodrar jag bäst? Höproblem

Sv: Hur fodrar jag bäst? Höproblem

Usch, ja det kan vara knepigt att få ihop det på det sätt man själv vill om man delar stall med andra. Inte så himla lätt att "tvinga på" de andra saker som de inte vill :)

I ett tidigare stall fick jag problem med att den ena hag-kompisens ägare inte ville lägga ut mer än ett kg till lunch och då kunde ju inte jag lägga ut mer heller eftersom hästarna tar varandras hö.

Då ville jag att de åtminstone skulle få halm att tugga på också för att magen inte skulle vara tom hela dagen, men se det gick inte alls eftersom hennes häst då blev tjock påstod hon. :(

Så jag blev tvungen att övertala stallägaren att få sätta min häst i egen hage. Trist för hästen men han var åtminstone mätt och fick inte magsår. :smirk:

Hoppas det löser sig för dig.

Senast ändrad av en moderator:

Okej, jag vet inte om jag missuppfattade, men jag trodde du menade att jag var oseriös som hästägare som ens hamnat i den häst situationen eller något:angel:

Nej precis, var och en måste ju få sköta sin häst ¨på det sätt de anser bäst..

Jag har varken lust, ork eller känner att det är min sak att försöka predika om hur viktigt foder är, så jag försöker ordna det så bra som möjligt för mig själv.
Deras hästar mår inte dåligt på något sätt.
Dessutom ses jag nog redan som lite av en "ska ändra på allt och tycker allt är så noga"-person, vill inte spä på det ytterligare:D

Jaha okej:)
Jag klurar nog ut någon lösning på problemet så det är nog inte så synd om mig.

Sens kulle det såklart stå "den HÄR situationen.." ovan, inte "den häst situationen.."

Man blir lite skadad av för mkt hästproblem i hjärnan;)

Tja, vi är många som fortfarande bara fodrar med ögat och har väldigt välmåande och fina hästar ändå, och har så alltid haft....

Det är rena hysterin med räkning hit och dit. Tror knappast det spelar någon roll om din häst äter nåt kilo oanalycerat ( :eek: ) hö. Blir hon tjock eller tunn så får du väl helt enkelt bara justera kraftfodret?

Man kan oavsett inte lita på en massa datorgjorda beräkningar, om jag skulle följa dom rekommendationer som analys-och räkna-maffian gör så skulle mina hästar se ut som staket.... :smirk:
Du måste fortfarande fodra med ögat, hästars behov är olika!

Så jag tycker du oroar dig för en bagatell. Så länge höet har bra hygienisk kvalitet så är det nog lugnt...

Instämmer även om man knappt vågar säga det.
I en foderstat tar man ju hänsyn till vilken typ av häst det är, hur mycket den rör sig osv. Jag har undrat över hur pass säker en sådan beräkning blir. Alla hästar är olika och det som någon bedömer som hårt arbete kanske inte är det för någon annan.

T ex om ni lägger ut 4 kg per dag till varje häst (kanske mer, bara ett exempel :)) så kunde ni väl lägga ut bara av ditt hö och de andra ersätter dig för vad ditt hö kostar per kg.

Så gör vi i vårt stall för att slippa 18 olika sorters hö.
Vi tar in så det räcker till min höst och till lunchhö i hagen till
alla. På så sätt så får ju alla bara 2 olika sorters hö i stället
och min får samma jämt.

Funkar bra.

Tror du att de andra i ditt stall är villiga att göra så?
Det är ju väldigt smidigt. och som du skrev så slipper
ju de ta hem massa extra.

Håller med dig!

Det funkar inte att följa en uträknad foderstat slaviskt.
( för alla )

kl.

Tror nog att eftersom hästar i många århundraden har överlevt även utan analyserat hö så är det nog inga större problem om de byter lite tvärsöver till lunch. I alla fall i vårt stall är lunchen ingen av de större måltiderna så lite värden hit och dit. Tycker personligen att det är viktigare att trivseln finns och att hästarna verkar må bra i största allmänhet.

Har själv aldrig haft analyserat hö (jag vet att det alltid är att föredra) men har två gamlingar som är helt ok i hull och har hållit sig så i många år.

Läste lite bättre och såg att det var två av tre måltider och det tror jag också att jag hade sett som ett problem. Även om jag inte har analyserat höet har jag alltid varit mycket noga med att se till att det är grovt och av god hygienisk kvalitet. Har faktiskt alltid haft om inte det bästa så ett av de absolut bästa hösorterna i stallet. Är det så mycket som två av tre måltider hade jag också varit orolig.

det handlar om hälften av hästens totala grovfoderintag/dag...
Nu håller jag dock på och luskar, ev kan det ordna sig så alla äter samma hö hela vintern:D
Ska väl inte vara lättad än, men jag hoppas:angel:

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 937
Senast: Lona
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 258
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 787
Senast: muppia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 573
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vaginal vs kejsarsnitt
  • Skottlossning på skola
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur