Hur fodra shettis?

Sv: Hur fodra shettis?

Jo kan kan de väll, men vad jag förstår så kommer de då bara kunna äta en lite tuss av det, och det blir för lite för dem tycker jag.

nu förstår jag inte vad du menar? varför skulle de bara kunna äta en liten tuss av det? mina shettisar går på fri tillgång på grovfoder, hade i vintras en kvot på över 8. alla var fina i hullet.en shettishar samma näringsbehov som en stor häst

Det grov fodret har jag analys på.
Har inte hittat "ponny" höt ännu.

Fast vad jag har förstått så blir det för mkt energi, protein...eller hur va det nu?

Fast kvoten kan ju vara rätt, men värdena låga i ditt hö. Då funkar det ju till shettisar, d v s de kan äta många kilo innan behovet är fyllt.

Jag har ett hö med bra kvot, men HÖGA värden. Hade jag gett vår shettis mer än två kilo hade han blivit en vandrande fångvarning på en vecka.

Du får titta på vilket behov en så liten häst har, och sedan räkna utifrån det. www.freefarm.se har ett foderberäkningsprogram på nätet, hippocampus har en annan. Där lägger man in kända parametrar och sedan får man fram behovet för hästen (vilket inte behöver stämma - alla hästar är ju individer, men kan vara en bra början).

Sedan lägger du in värden för ditt foder och ser hur balansen blir.

Som exempel så beräknas vår shettis behöva ungefär 35 mj och 192 gr smrp.

Senast ändrad:

det funkar alldeles utmärkt att fodra shettisar med samma grovfoder som till stora hästar. Om du dessutom tränar dem behöver du inte ens fundera...
shettisar har samma behov av energi och proteiner i förhållande till sin kroppsvikt som alla andra hästar har.
Det enda som är problem är att man har så små mängder att bolla med för att få till en bra foderstat som täcker alla behov utan att ge ett gigantiskt energiöverskott. Idealet är därför att man har ett grovfoder med så låg energi som möjligt, för då kan man ge mer av det utan att ponnyn blir fet.
Har du väldigt högt proteininnehåll i grovfodret, så att proteinbehovet täcks på en mindre mängd än vad som behövs för tuggbehovets skull, så kan du byta ut lite av det mot halm, för att minska risken för energiöverskot ´- som ger feta hästar.

Mina shettisar brukar, precis som arabias, ha fri tillgång på bra grovfoder och det har hittills funkat bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III