Hur fodra shettis?

giffan

Trådstartare
Ja hur gör man om man vill fodra en shettis på bästa sett?
Shettisar har ju lätt för att gå upp i vikt... Så är det någon som har en idé om vad man ska fodra dem med för att ha ett fint hull på dem?

Min fundering gäller inte något speciellt grovfoder, utan vad skulle vara det mest optimala? (gärna logiskt att kunna få tag på med)

Sv: Hur fodra shettis?

Ingen som har förslag på hur man fodrar ngt överviktig shettis på ett bra sätt?

Försök få tag på grovfoder med så lågt energiinnehåll som möjligt. Om det inte går så ge hö och halm. (men var noga med att ptoteinbehovet täcks också)
räkna ut en foderstat baserat på den vikt du uppskattar att hästen ska ha i normalhull.
Det bästa är om du hittar hö som ligger lågt i energi och täcker proteinbehovet. Då behövs inget annat. (ev mineraler om inte grovfodret täcker de behoven förstås)

Jag snattar lite på din tråd då jag funderade på en shettis-foder-fråga tidigare idag ;)

Tillgodoser man shettisars tuggbehov?

Som när jag stod i ett stall förut, då hade vi hästarna ute i hage på dagen och i box på natten, hästarna kom in ungefär 16.00 och ut på morgonen ungefär 06.00. Sista kvällsfodringen var vid 21.00.

Så mellan 21-06 levde dom på kvällshöet, 9h.
Shettisen fick "en kaka hö" (knappt 1kg?) Det åt han upp blixtsnabbt sen stod han väl resterande 8,5h utan mat...

I hagen kan dom visserligen pilla lite men är det snö och is är där inte så mycket, ibland la vi ut grenar dom kunde tugga på.

Men just shettisar, det är ju väldigt lite mat på väldigt många timmar även om det är rätt...?

har 7 shettisar i varierande ålder, alla går på fri tillgång på bra grovfoder

Jag har tänkt på samma sak, men om jag hade egna shettisar skulle jag antagligen pröva mig fram till en lagom mängd BRA grovfoder där de inte lämnar kvar något men inte heller står utan länge. Helst inte ge kraftfoder alls, möjligtvis komplettera.

Våra shettisar har fri tillgång på fin foderhalm.
Fodras med hösilage och havre, betfor, kli och mineraler/vitaminer/selen efter vad som behövs som kompliment till grovfodret.
Samtliga rids 6 av 7 dagar i veckan och jobbas regelbundet från marken.

Man får inte glömma att även shettisar behöver ha så lång tuggtid som möjligt.

Vad menar du med fin foder halm?

Här står alla på halm... Menar du att det räcker och sen lite hö på det?
Det jag funderar på här när de blir som hängbuksvin...
Är det för lite av något då?

Alltså, man måste ju motionera även shettisar. Det går ju liksom inte bara ge mat och sen inget annat. Blir hästen tjock får man ta sig en funderare om den kanske behöver mer eller annan typ av motion. Få shettisar gör ju inte direkt anträngande arbete. Visst, det finns sånna med, men merparten lallar ju runt med nån unge på ryggen ibland eller körs/rids några ggr/vecka. Förstår inte riktigt varför motion av en liten häst oftast sätts på undantag, sen blir folk förundrad över övervikten. Fint hull får man av rätt sammansatt foderstat i kombination med motion av varierande grad.

Om de ser ut som hängbukssvin får de för mkt mj i förhållande till vad de gör av med, eller för mkt mj i förhållande till smrp

Alltså, man måste ju motionera även shettisar. Det går ju liksom inte bara ge mat och sen inget annat. Blir hästen tjock får man ta sig en funderare om den kanske behöver mer eller annan typ av motion. Få shettisar gör ju inte direkt anträngande arbete. Visst, det finns sånna med, men merparten lallar ju runt med nån unge på ryggen ibland eller körs/rids några ggr/vecka. Förstår inte riktigt varför motion av en liten häst oftast sätts på undantag, sen blir folk förundrad över övervikten. Fint hull får man av rätt sammansatt foderstat i kombination med motion av varierande grad.

Tack för den du. Tycker inte du ska uttala dig när du inget vet. Shettisarna här tävlar med framgång i ponnytrav och tränas lika som varmbloden, ungefär. Men tyvärr så håller de ett högre hull än varmbloden och därför funderade hur man bäst fodrar dem.... Man vill ju att de ska få äta.

Okej kan du förklara det där på ett enklare sätt?

har inte haft analys på ponny höt tidigare... Inte till varmbloden heller för den delen. Men nu ska vi ha analyserat grov foder till varmbloden och jag antar att jag inte kan ge shettisarna av det nämligen. Så hur bör en analys se ut för att det ska vara bra balans? Hästarna står på halm...för det har väll viss betydelse vad jag förstått. Tränas ganska mkt.

Halm är ju inte precis idealfodret för en lättfödd häst, det innehåller MJ men inte smrp, helt fel balans alltså.

Vår shettis håller vi efter, han går på gräs några timmar om dagen men övrig tid står han i nedbetad hage alt. box (natten). Han får hö på morgonen och hö på natten, däremellan några timmars betande. Han håller sig fin på detta.

När vi fick honom var han nedgången och då fodrade vi med lusern för att få upp smrp.

Hade jag haft problem med hullet på hästarna hade jag försökt få tag på gräsfröhalm, som man kan ge lite mer av. Behövs det sedan kompletteras med smrp så kan man ju alltid ge lusern. Det viktigaste är nog att det är lite MJ och gärna låga värden överlag, så det går att fodra många kilo innan behovet är fyllt.

Med fin foderhalm menar jag havrehalm av bra kvalitet, långa fina (tunna)strån och ganska mycket gräs och ax iblandat.

Sedan måste man ju passa sej då halm inte innehåller ngn speciellt stor mängd protein.

Vi väger upp det med att vi har ett hösilage med högt proteinvärde. Kraftfoder får de pga att de jobbas.
Om du börjar med att ta grovfoderanalys så kan du lätt räkna ut hur mycket av höet de kan få och hur mycket halm de bör ha, tex.

Blir de som hängbuksvin så får de inte rätt mängd och oftast för lite protein.

Ex på hur våra shettisar ser ut när de går på bete

Senast ändrad:

Det är därför man vill ha grovfoder med lågt energivärde för då kan man fodra mera. Om det inte går så kan man ge halm som komplement. De har ju ett behov av fibrer som alla hästar och det måste tillgodoses. Grovfodrets innehåll är ju basen och förhoppningsvis kan man hitta ett grovfoder som passar och som täcker behoven.

Ja men hur lågt kan man gå då?

Aldrig under 1,2 kg per 100 kg kroppsvikt. (eller 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt) Det är minimigivan för grovfoder för att hästarna ska få tillräckligt med fibrer/magen får jobba rätt. Helst vill man ju ge mera.
För att räkna ut en lämplig foderstat behöver du veta hästarnas ungefärliga vikt (eller önskvärda vikt) ta hänsyn till om de är lätt, normal eller svårfödda, hur mycket de arbetas för att ta med rätt arbetstillägg. Då får du fram hästarnas behov. Ta sedan ditt grovfoders värden och se hur mycket av behoven grovfodret fyller. OM något saknas så får du komplettera. har du tur så räcker det med grovfoder.

Kunde inte komma till din bild, men om dina shettisar är i travträning så bör de vara betydligt mindre om magen än mina (som är tjocka på bilden!) om de ska ha ngn chans att vara i topptravform.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III