Hur fodra hö i blåsig hage?

Sv: Hur fodra hö i blåsig hage?

Vi har cementringar som vi lägger höt i. Minskar svinnet och höet håller sig fräscht. Till våra minsta har vi delat en ring på mitten så att dom minsta ska nå ner. Och nej, vi har aldrig haft några skador orsakade av detta.
Har använt detta i flera år och det har funkat toppen, ett billigt alternativ också!

Våra hästar får sitt hö i rejäla traktordäck. Upplever inte att det blir sunkigt ens vid regn och rusk.

Har man en shetlandsponny så ser jag det bara som fördel om det blåser. Motion under jakten av mat!

:rofl:

Har man avlång, platt hage där det blåser typ 10 m/s tvärsöver blir det ingen tjock häst alls :D

Att lägga i en höhäck utan tak är knappast något att tänka på de dåliga dagarna =/

varför inte?

vi har gjort höhäckar av lastpall och pallkragar. I botten har vi satt två sluttande träskivor som sluttar in mot mitten där en liten skåra har lämnats öppen. resultat: inget vatten samlas utan allt rinner vackert ut genom skåran och lämnar kvar grovfodret fräsht att äta upp. Vi har 2 lastpallar i botten och sen 3 pallkragar, så det blir ett bra djup på lådorna dvs det blåser inte bort eller ut ur lådan ens om det blåser storm.

Precis. Beroende på hur mycket hö det läggs i ett däck så hamnar ju en del på insidan av själva däcket, alltså inte på marken. Vi har ju grusat underlag där däcken finns så lera och annat är inget problem.

Säger du det så ;)

Det kan blåsa något enormt just här verkar det som och det är just det jag är rädd för, att maten ska blåsa bort så djuren blir utan hela dagen :(

Men jag blir självklart jätteglad om det funkar :D

jag tar en trasig murar balja, lägger nån stor sten i botten så den inte blåser iväg och sen hö i baljan ^_^. räcker gott till lunch höet på 2 kg.

Vi har satt fast tvättkorgar/lövkorgar i plast på stolpar (korgarna står på marken, fastsatta i trästolp) en per häst med bra avstånd emellan. Funkar ypperligt. Det är dessutom inte täckt botten på dem så de är lätta att hålla rena. Enda nackdelen är att de är lite små.

KL
Connemara: våra är som sagt 1 gånger djupare än Fjordtokans då vi har 3 kragar, och högre då vi har 2 lastpallar i botten, och jag lovar dig att inget blåser ur, det är en omöjlighet, och då har vi ändå helt platta hagar där vinden verkligen viner när det blåser storm!

Jag har 2 pallkragar! Utan pall eftersom unghästen brukar stå i lådan.

Lägger ut höt på kvällen och det ligger kvar på morgonen.

//Jemeni som också bor i blåsiga skåne.

Vi har lagt flera bildäck i hagen, lägger fodret i dom då stannar det kvar även om det blåser. I vårat fall har vi flera däck, då kan de cirkulera bland högarna utan att riskera att bli utan.

Vi har då tur som lätt får tag på däck, och vi blir lika lätt av med dem ocskå utan kostnad.

Den lösningen hade jag i flera år.... fast med ytterligare en pallkrage.. dvs 3 st.
Fungerar ypperligt,,, Dessvärre hade jag här förra året en 1 årig ardennerkorsning som gjorde kaffeved av dessa höhäckar...:D Sen dess har jag inte snickrat nya....

I år skall jag prova med småmaskiga hönät upphängda i hagen..

Liknande trådar

Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 386
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 542
Senast: EZMK
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka