asa_olander
Trådstartare
Min första uppfödning fyller 22 år i år, och har sitt sista föl vid sidan (sent född i augusti) och hon är hur pigg som helst, kanske lite för pigg ibland: ) Hon mår bra men har fallit ur lite nu i vinter, och svankryggen syns mer än vanligt... Avmaskad förstås och kollar tänderna ofta, står på i stort sett fri tillgång dygnet runt på bra hösilage och får betfor och Granngårdens Avel-pellets.
Min tanke är att sätta in extrafoder vid sidan av pelletsen, men finns det nån bra forskning på hur äldre hästar förändras i sitt näringsupptag/ämnesomsättning? Har ni några bra knep på hur man håller gamla hästar i hull? Är det särskilt mer fett, protein, energi eller bara "mer av allt"? Lusern, linfrö?
(Har inte praktisk möjlighet att skilja fölet än, men ungen diar mest sporadiskt, och stoet är lugnare när hon har sitt föl med i flocken i hagen på dagarna.)
Tacksam för tips!
/ åsa
Min tanke är att sätta in extrafoder vid sidan av pelletsen, men finns det nån bra forskning på hur äldre hästar förändras i sitt näringsupptag/ämnesomsättning? Har ni några bra knep på hur man håller gamla hästar i hull? Är det särskilt mer fett, protein, energi eller bara "mer av allt"? Lusern, linfrö?
(Har inte praktisk möjlighet att skilja fölet än, men ungen diar mest sporadiskt, och stoet är lugnare när hon har sitt föl med i flocken i hagen på dagarna.)
Tacksam för tips!
/ åsa