Hur fixa skakelfästen enkelt?

K

kessy

Skulle vilja göra nya fästen för skaklarna på min loksele, för att kunna fästa högre upp som på en giggsele. Kan man köpa QH-fästen och sätta på själv på selen, eller finns det ngn annan variant?

Sv: Hur fixa skakelfästen enkelt?

Hej!

Det kan vara lite krångligt, men jag tog bort själva dragringen+bukgord (det gick att enkelt skruva bort dragläderhjärtat (bra med svensktillverkat :D )) och satte dit en skakelrem på däckelstroppen.
Efter som jag har en brukgjord al'a trav så sätter jag en rem mellan skakelremmen och bygeln på spännet på var sida. Annars har man en lång stropp på ena sidan och spänne på den andra.
Men det brukar vara nitat så får man sätta dit en extra rem på däckeln så man kan fästa skaklarna högre.
Vad är QH-fästen? Hur ser dom ut?

Mvh Lisa

Hej!

Jo förr hade dom ju inte biltillpackade breda väger utan det gällde att ta sig fram där det var oplogat, i bästa fall så var det plogat, med häst!
Så dagens underlag är nog i halaste laget men vad lätt det går sen! Hästen behöver ju knappt dra släden!
:rofl:

Mvh Lisa

Hej! Jag antar att du menar QH fästen för trav? då kan du inte använda draglinor och svängel, med tanke på att det är en ganska stum koppling som inte ger hästen möjlighet att röra sig i vagnen.
Dessutom skulle jag nog inte lita på dessa fästen att dra tyngre saker med, jag har råkat ut får QH fästen av mycket dålig kvalitet när min pappa hade travare där själva fjädern och låsningen gav sig under värmningen. Jag tror att _L_ här har bättre ideer.
(för de som inte vet så är QH= Quick Hitch, på svenska rätt och slätt snabbkoppling en hyfsat modern uppfinning för att fästa travvagnar istället för de gamla läderremmarna runt skalmarna. man bara trycker fast vagnen med ett enkelt handgrepp, snabbt och lätt, har tyvärr ingen bild).

Tack för era svar! Eftersom det är nitat på min loksele får jag försöka sätta dit en extra rem på däckeln istället, fast det lär ju bli rätt tjockt..... Där sitter ju redan både däckelgjord, bukgjord och svanskappefästena. Helst hade man ju velat sätta fast skakeln med seltunga och pinne, tycker det är så smidigt (så sitter det ju när man fäster i dragringen) men då kommer som sagt skakeln lite för lågt.

Hej!

Har du svängel och draglinor?
Annars tror jag det inte fungerar att höja skakelfästet så bra.
Det går ju att slå upp nitarna... :p

Jag har satt en ring i skakelremmen, som jag satt högst upp på däckelstroppen. Och på skakeln har jag satt en karbinhake. När jag sätter för krokar jag fast karbinhaken i ringen. Har en smalare rem som fungerar likt en bukgjord även den med karbinhake. Enkelt.
Men det är ju en ponnysele, lite enklare att hitta grejor då allt inte behöver hålla för flera hundra kg:s tryck. Men iden fungerar på en stor sele också men det har jag inte provat. Inte än! Ska nog greja bara tid och pengar kommer!

Mvh Lisa

Låter bra det där, vilken typ av karbinhake använder du? S k brandkårshake är väl den starkaste...? Och ja, jag har draglinor och svängel och det är en ponnysele det här också. Inga jättetyngder är det fråga om heller.

Hej!

Jo men då skulle du teroretiskt kunna göra som jag gjort, jag vet ju att det fungerar :banana: !
Jomen jag ska klura ut detta!

Jag har för mig att det är brandkårshake (halvrund snurrar inte) typ 60 cm? Det ska jag undersöka noga och tala om senare!
Och ta lite blider!

Har hakar till allt!
Mycket smidigt när man sätter för!
Klick, klick, klick, klick, klick, klick Klart!! :rofl:
Till bakselen, skaklarna och draglinorna! :D
Återkommer!

Mvh Lsa

Hej! Jag undrar bara, vart kommer du att sätta draglinorna?
För om du vill höja upp skakelfästet på selen för att skaklarna annars hamnar för lågt, då antar jag att även svängeln sitter högt upp på din vagn. om du då fäster draglinorna som vanligt i dragringen så får du ju en helkass draglinje.
med tanke på att en loksele är gjord för att ha dragpunkten snett nerifrån. jag har varit med och fäst skaklarna högre upp på en loksele en gång men jag kan bara inte komma ihåg hur vi
gjorde för det var faktiskt inte jag som kläckte iden.
Men den gången gällde det en mycket lätt maratonvagn som en bekant ville använda i dressyren på en tävling och hon tyckte att skaklarna "hängde och slängde" hit och dit för mycket när de
satt fast nere i seltungorna i dragringen. Allt blev mycket bättre
när vi satte dem högt upp, men det gick fortfarande att
behålla en korrekt draglinje tack vare att svängeln var fäst
långt ner på vagnen.
jag har för mig att det var så enkelt så att vi bara satte
fast nån typ av läderrem i spännet på uppehållsremmarna till däckeln.
det behöver ju egentligen inte vara extremt kraftigt med tanke på att hästen inte drar vagnen med skaklarna.(ska inte göra iallafall, så länge du inte har rekad skakel, men då har man ju heller inga draglinor).
För det är dessutom lite tråkigt att halvt behöva "slakta" sin loksele genom att plocka bort betydande detaljer som tex nitar som man inte så lätt bara sätter tillbaka igen om man skulle vilja sälja selen eller använda den som vanligt nån gång igen, ifall man vill köra med nån annan typ av vagn då den ursprungliga anordningen fungerar bäst.

Senast ändrad av en moderator:

Nja, det är så att skaklarna är gjorda för giggsele, dom är typ bockade uppåt, men svängeln sitter lågt. Vagnen är av holländsk typ och där kör dom bara med giggsele. Har tänkt skaffa en sån också så småningom. Men eftersom lokselen är rejälast av de selar jag har just nu, så hade jag tänkt dra vagnen med den.

Aha!! :idea: då fattar jag!såna skaklar har jag bara sett på bild. då är det ju förstås bara att tuta och köra när du väl kommit på ett bra sätt att fästa dem.

Senast ändrad av en moderator:

Hejsan!

Jag tycker du ska fundera på detta! :D

Du sätter en ring (den köper du på närmsta jordbruksaffär, tex Granngården, det är nämligen en krubbändsring för kobindslen!) i skakelremmen som du spänner in till sista hålet. Du tar bort dragringsstroppspännet från däckelstroppen, för där sätter du nu skakelremmen. Det blir lite trångt i själva spännet då man trär genom två remmar (skakelremmens egna ända och däckelstroppen) i värsta fall går det ju inte men jag fick dit det!
Sen sätter du fast dragringsstroppspännet igen, det sätter du innanför ringen så att du enkelt kan haka på skakeln med en karbinhake. Beroende på skakelända får du välja storlek på karbinhaken som det passar, jag har 10 cm hake.

Detta går ju på ett kick att fixa tillbaka så man inte behöver "slakta" selen! Det jag har tur med var jag jag har skruvar vid draglädret/ringen. Men det har sällan lokselar, mest nitat egentligen men med denna variant behöver man inte ta loss något som man inte kan sätta på plats igen! :D

Och om man vill vara ännu smidigare köper man ett riktigt skakelremläder som är till för att just trä som jag gjort, kolla på travavderningar!? Kan ju kosta lite men iaf. :D

Jag satte fast ett ringläder (selpung) under min annordning som syns här på bilden, men det är inte nödvändigt.
3640838.jpg

Hoppas du förstår, om inte så fråga och sist men inte minst berättta gärna hur du tänker göra! :)

Hm, vad gör mitt inlägg ang släde här?! :confused:
Ursäkta för det! :o :crazy:

Mvh Lisa! :p :D

Senast ändrad:

hint hint...har en giggsele till salu...

och..du har ingen bild på din vagn?? hade varit kul att få se!
/jenny

Hej!

Fina vagnar! *vill ha* :D

Hur ser dina skaklar ut?
Bockade uppåt låter ju lite klurigt, men jag funderade och rotade genom några gammla kort då jag gick på gymnasiet och körde dressyr. Och då hittade jag den gigg vi använde och skaklarna var här typ böjda uppåt. Är det liknande på din vagn?

Bilden är lite suddig o mörk... :crazy:
3836413.jpg

Mvh Lisa

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
891
Senast: Caoimhe
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
677
Senast: Snubbelfot
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka