Sv: Hur fixa skakelfästen enkelt?
Hejsan!
Jag tycker du ska fundera på detta!
Du sätter en ring (den köper du på närmsta jordbruksaffär, tex Granngården, det är nämligen en krubbändsring för kobindslen!) i skakelremmen som du spänner in till sista hålet. Du tar bort dragringsstroppspännet från däckelstroppen, för där sätter du nu skakelremmen. Det blir lite trångt i själva spännet då man trär genom två remmar (skakelremmens egna ända och däckelstroppen) i värsta fall går det ju inte men jag fick dit det!
Sen sätter du fast dragringsstroppspännet igen, det sätter du innanför ringen så att du enkelt kan haka på skakeln med en karbinhake. Beroende på skakelända får du välja storlek på karbinhaken som det passar, jag har 10 cm hake.
Detta går ju på ett kick att fixa tillbaka så man inte behöver "slakta" selen! Det jag har tur med var jag jag har skruvar vid draglädret/ringen. Men det har sällan lokselar, mest nitat egentligen men med denna variant behöver man inte ta loss något som man inte kan sätta på plats igen!
Och om man vill vara ännu smidigare köper man ett riktigt skakelremläder som är till för att just trä som jag gjort, kolla på travavderningar!? Kan ju kosta lite men iaf.
Jag satte fast ett ringläder (selpung) under min annordning som syns här på bilden, men det är inte nödvändigt.
Hoppas du förstår, om inte så fråga och sist men inte minst berättta gärna hur du tänker göra!
Hm, vad gör mitt inlägg ang släde här?!
Ursäkta för det!
Mvh Lisa!