Hur fixa örontoppen på collie??

Sv: Hur fixa örontoppen på collie??

Säg någon ras där uställningsaveln lett till sundare o mer användbara hundar.
Utställningaveln harr stirrat sig blinda på fel saker i bortåt 100 år o inom många raser är resultatet förödande.
PL

Senast ändrad:

Vad är egenvärdet med mer rastypiska hundar, ffa när man samtidigt gennom okunnig klåfingrighet föstör bruksvärdet? Titta tex på Bordecollie eller jaktvarianterna av spaniel är de inte rastypiska på sitt sätt? Det är att driva in raserna i en fålla av konstruerad rastypiskhet som gjort den stora skadan o i vissa fall skapat sjukliga missfoster.
PL

Vad är egenvärdet med mer rastypiska hundar, ffa när man samtidigt gennom okunnig klåfingrighet föstör bruksvärdet? Titta tex på Bordecollie eller jaktvarianterna av spaniel är de inte rastypiska på sitt sätt? Det är att driva in raserna i en fålla av konstruerad rastypiskhet som gjort den stora skadan o i vissa fall skapat sjukliga missfoster.
PL

Varje ras har en rasstandar och för att behålla hur de olika hundarna ser ut så bör man inte sätta hundar i avel som inte uppfyller standaren. Att de sen inte är några stjärnor i utställningsringen kvittar. Men de ska vara rastypiska.

Genom att skita i hur hunden ser ut så gör du inte rasen en tjänst utan en stor björntjänst. Även en jakt/bruks hund ska se rastypisk ut. Att du sen prioriterar jaktegenskaperna före utseende är inte samma sak som att skita i om hunden uppfyller rasstandar ;)

Men om rasstandarden skapar en helt annan hund som dessutom fungerar sämre än ursprunget, vilket värde har den då o på vilket sätt skulle man göra rasen en björntjänst genom att inte föja en sjuk rasstandard.
PL

Jag tror PL tänker med VARFÖR det är så viktigt att hunden ser ut på ett visst sätt sk "rastypisk".

Vad är det för nackdel för hunden om man struntar i hur de ser ut estetiskt och endast avlar på sunda hundar som fungerar för deras arbetsuppgift?

Fast jag har skrivit ganska många gånger att öronen är ett exempel, inte det viktigaste på en hund och att jag själv anser att man bör avla mer efter funktion istället för exteriör.

Avelsarbete är att i mina ögon sträva efter en perfekt hund. Visst får man ibland ge avkall på detaljer (som öron) för att få en trevlig och bra hund. Poängen är att om öronen är tejpade (nu börjar det verkligen kännas som att jag tjatar så jag tar inte igen) så KAN jag ju inte göra det valet eftersom jag inte vet om det.

Hur kan det ligga i någons ras bästa att dölja detaljer? För att få hunden att gå bra på utställning? :confused:

Varje ras har en rasstandar och för att behålla hur de olika hundarna ser ut så bör man inte sätta hundar i avel som inte uppfyller standaren.

Och där svarar du själv på varför det är fel att tejpa öron.... :)

Vad är det för nackdel för hunden om man struntar i hur de ser ut estetiskt och endast avlar på sunda hundar som fungerar för deras arbetsuppgift?

Från början är det väl ändå så att hunden "måste" se ut på ett visst sätt för att fungera optimalt. Om man då skriver en rasstandard som utgår från de fungerande hundarna är det väl skitbra att avla även på utseende? (tex kan inte en grythund vara för stor, då kommer den inte ner i gryten)
Att man sedan ändrar vissa hundars rasstandard för att den ska passa hundarna som vinner på utställningarna.. jag orkar inte ens kommentera det nu. MEN sedan är ju folk experter på att tolka rasstandarder lite hur som helst. Det finns mängder av exempel på raser där det står tex "något sluttande rygg", "måttliga knävinklar" eller "medelstora ögon" där hundarna med extremsluttande ryggar, extrema knävinklar och gigantiska ögon går och vinner. Då kan man väl knappast skylla på rasstandarden, utan på idioterna som ser till att mer eller mindre medvetet få fram fel hundar till vinnare.

Jag skulle nog vilja påstå att man ofta kan skylla på idioterna som skrev rasstandarden från början lika mycket som på idioterna som tolkat den.
PL

Fast är ex en grythund förstor så fungerar den inte för dess uppgift och sållas således bort ändå...

Kan du ge exempel på det?
Jag tycker tex att om det står "något sluttande rygg" så är det väl ganska uppenbart att det inte ska vara en skidbacke till rygg?
Står det "skall som helhet ge intryck av grace och symmetri och av stor snabbhet och uthållighet i kombination med styrka och energi." och "måttliga knävinklar" tycker jag det är ganska uppenbart att det inte är tex den här exteriören som bör eftersträvas: http://saluki.se/images/stories/farger/red.jpg

Fast är ex en grythund förstor så fungerar den inte för dess uppgift och sållas således bort ändå...

Bara ett exempel som sagt var. Tar man andra raser så finns det gott om hundar som trots en mindre rastypisk exteriör fungerar okay i arbete. Det är då lätt att säga "jamen, hunden fungerar trots att den inte är rastypisk" trots att den kanske hade fungerat ÄNNU bättre om den varit helt rastypisk.

Jag kan ge många exempel på där raser degenererat så fort utställningsaveln med sin konstruerade rastandard "tagit hand om" raser som funnits o fungerat i århundraden!
PL

Men var vi än tittar så är de fungerande hundarna de som inte följer rasstandarden!
PL

Det finns raser som följer rasstandarden jättefint OCH fungerar utmärkt i arbete/till det de ska fungera som MEN då är det de icke rastypiska hundarna som vinner på utställningarna...

Den kanske gjorde det en gång i tiden, men hur många av grythundarna som finns idag har någonsin satt ett tass i närheten av ett gryt?

Cocker spaniel som diskuterats ovan är ett exempel av många där man har en gren som ser ut o fungerar som ursprunget o en sjuklig icke fungerande utställningsgren!
Engelsk bulldog är ett av typexemplen där man skapat en totalt sjuklig ras.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka