Hur fixa örontoppen på collie??

Sv: Hur fixa örontoppen på collie??

fråga från okunnig:
Varför är det så viktgt att colliens öron är vikta? Handlar det enbart om utseende eller fyller det en funktion (tex hindrar smuts att tränga in i öronen)?

I övrigt kan jag inte annat än hålla med Skogstrollet.
Anledningen till att jag valde renras efter att ha haft en blandras var för att jag ville främja sunt avelsarbete och för att missgynna oansvariga "valpproducenter".
Det gör mig därför lite illa till mods när vissa påstår att skillnaden mellan "renrasavel och blandrasavel" enbart handlar om utseende.
Sen vet man ju att det finns raser (tex shar-pei) där man helt verkar ha glömt bort varför man avlar. Där verkar man ju snarast avla på defekter.

Jag inser att det finns mycket att lära och många fallgropar för en nybörjare som jag:)

Tack så mycket!

Det folk inte tänker på är att rastandarden för de flesta raser revideras och då tyvärr ofta för att "bättre passa" de hundar som funkar i utställningsringen. (För till vilket syfte skulle annars en lägre öronansättning på cockern eftersträvas?) Det går trender även i hundraser. Det skulle vara intressant att läsa den första rasstandarden som sattes ihop till cocker spanieln, eftersom det var det exempel som kom upp i tråden. Letade lite men orkade inte gräva djupt nog för att hitta den.

Klippt från cocker spaniel klubbens hemsida:
Den moderna typen av cocker spaniel slog igenom i början av 1900-talet. På 1930-talet förekom de färger vi känner idag. Dock har vissa förändringar skett exteriört under hela 1900-talet vad gäller typ och presentation. Sedan lång tid finns rasen i två varianter: en för jakt och en för utställning.

Det var i början på 1900-talet som intresset för utställningar blev stort.

fråga från okunnig:
Varför är det så viktgt att colliens öron är vikta? Handlar det enbart om utseende eller fyller det en funktion (tex hindrar smuts att tränga in i öronen)?

Det är enbart av kosmetiska skäl, därför att det står i rasstandarden att collien ska ha tippöron.

Att yttersta örontippen (ca 2-3)cm är önskad att tippa har med colliens ansiktsuttryck att göra.Ståndöron (=stående öron) ger ett skarpare uttryck.
Tippade öron skyddar inte något från att komma in i örat,fast vi har aldrig haft några öronproblem av nån sort,när jag tänker efter.
Eftersom collies har ganska långa hår i ytterörat (typ som en skogkatt) kan det nog bli problem med öroninflammation t ex om hunden har tunga öron som sluter om.
Vet faktiskt inte varför öronen tippar,lär ju i början vara Borzoi inblandat (det är EN teori,fler finns)kanske kommer därifrån.
Mvh,A

Idag räknas väl nästan Jaktcocker och Cocker spaniel som två olika raser eller? Har de samma stamböcker?

Jaktcockrar är så otroligt gulliga :love:

Så det skulle kanske till och med vara sundare med öron utan veck? Hundar med stående öron brukar väl generellt ha bättre öronhälsa relaterat till att öronen "luftas" ordentlig.

I praktiken ja (som i så många andra raser), men jag tror inte de gör det i teorin.
Det finns även på cockersidan uppfödare som jobbar för att få fram dual-purposehundar.

Ja det kanske jag gör. Eftersom jag trodde tävlingen (utställning) var i syfte att premiera avelsdjur. Mönstring låter då, i mitt tycke, som en bättre idé.

Nja - man bedömer AVELSRESULTATET vilekt inte innebär att just den individen är det bästa avelsdjuret. Däremot kan då på så sätt få en bild av vilka egenskaper föräldrarna i den kombinationen nedärver.

Det finns en hel del hundar med t ex HD som ställs med mycket gott resultat (även champions) men HD-felet innbär ju att hunden inte bör/ska gå i avel. Däremot är det helt ok att fortsätta ställa ut om man vill det.

Sedan en kommentar - det finns ett dopingreglemente som anger vad som är tillåtna åtgärder och vad som inte är det. FÄrga pälsar som nämts i något inlägg är t ex en sådan åtgärd som inte är tillåten

Nja - man bedömer AVELSRESULTATET vilekt inte innebär att just den individen är det bästa avelsdjuret. Däremot kan då på så sätt få en bild av vilka egenskaper föräldrarna i den kombinationen nedärver.

Utom öronen på collien (m.fl) då som lika gärna kan ha varit tejpade på hunden som valp. Resultatet av det avelsarbetet ger då knappast en korrekt bild av vad som nedärvs.

Fördelen med detta är att det inte gör någon egentlig skada.
I motsatts till tex lågt ansatta långa o tunga öron.
PL

Utom öronen på collien (m.fl) då som lika gärna kan ha varit tejpade på hunden som valp. Resultatet av det avelsarbetet ger då knappast en korrekt bild av vad som nedärvs.

Om du ska bedömma ett avelsarbete är då verkligen det som är det viktigaste om hunden har haft tejpade öron som liten eller inte? Eller är det så mycket mer, som utseende, höfter, armbågar, temperament, ögon m.m

Varför haka upp sig på en så simpel detalj som öronen?

Kanske för att det är ett litet exempel på det dåliga värdet av utställningsaveln.
PL

Nja det vill jag inte hålla med om. Utan snarare att man stirrar sig blind på fel saker. Hur ska en uppfödare kunna utvärdera sitt avelsmaterial om inte det skulle finnas någon typ av "kontroll" att de är rastypiska m.m.

Fast en kontroll av hundens exteriör behöver ju inte vara likvärdigt med dagens utställningar!

/Swat

Varför haka upp sig på en så simpel detalj som öronen?

För att det är ett så bra exempel!

Givetvis är inte öronen det viktigaste och det är heller inget hunden lider av, men det är så strålande exempel på den hyckleri som genomstrålar hela utställningsaveln.

"Det är ett sätt att utvärdera avelsresultat." Jovisst förutom att det finns fusk som inte syns eller känns och som anses helt "OK".

Står jag med en bra tik och väljer mellan två likvärdiga hanar att para med. Båda "ser" snudd på perfekta ut, men den ena hunden hade tejpade öron som små medan den andra hade vippen på örat helt naturligt. Då vill jag ju kunna välja den hund som inte behövdes tejpas att avla på. Skulle inte du?
Om det är ok att tejpa och "fuska" på utställning, kommer då ägaren till den hunden med tejpade öron att berätta att den ÄR tejpad från början?

Senast ändrad:

För att det är ett så bra exempel!

Givetvis är inte öronen det viktigaste och det är heller inget hunden lider av, men det är så strålande exempel på den hyckleri som genomstrålar hela utställningsaveln.

"Det är ett sätt att utvärdera avelsresultat." Jovisst förutom att det finns fusk som inte syns eller känns och som anses helt "OK".

Står jag med en bra tik och väljer mellan två likvärdiga hanar att para med. Båda "ser" snudd på perfekta ut, men den ena hunden hade tejpade öron som små medan den andra hade vippen på örat helt naturligt. Då vill jag ju kunna välja den hund som inte behövdes tejpas att avla på. Skulle inte du?
Om det är ok att tejpa och "fuska" på utställning, kommer då ägaren till den hunden med tejpade öron att berätta att den ÄR tejpad från början?

Hade jag haft två likvärdiga hanar att välja på som är lika friska och sunda och har linjer som passar min tik så måste jag erkänna att jag skulle inte bry mig om några tejpade öron utan välja den som jag tror passar min tik bäst. För mig är just tejpade ören en piss i mississippi när det gäller avelsarbetet.

Fast en kontroll av hundens exteriör behöver ju inte vara likvärdigt med dagens utställningar!

/Swat

Nej men om man inte ens tror att man ska kunna få en 2:a på en utställning så är det något som är fel.

För mig är just tejpade ören en piss i mississippi när det gäller avelsarbetet.

Och så åker jag på skit som tycker funktion ska gå före exteriör... :D Men det är klart, så länge hunden ser ok ut kanske det är mindre viktigt HUR man fick den att se ut som den gör. Avelsarbete eller tejp.

Och så åker jag på skit som tycker funktion ska gå före exteriör... :D Men det är klart, så länge hunden ser ok ut kanske det är mindre viktigt HUR man fick den att se ut som den gör. Avelsarbete eller tejp.

Jag tycker att det är lustigt att du drar likhetstecken mellan avelsarbete och tejpade öron. För avelsarbete är så mycket mer än öronen på en hund.

Öronen är en mycket liten del av hunden och ingen kan påstå att en hund med perfekta öron som ser ut som skit för övrigt är något att avla på. Men en hund som man har tejpat öronen på och som för övrigt ser ut som WOW :love: är något att avla vidare på. Och då givetvis efter att hälsokontrollen för rasen är gjord ;) för det kvittar hur snygg hunden är har den fel på höfter, ögon m.m så ska den inte gå i avel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka