Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har inte pratat om trimning som framhäver hundens goda vinklar utan om trimning som döljer skavanker. Jag ser en skillnad där.
Oj, är det samma ras?
Men om man klipper den hårige cocker runt öronen så har den kanske inge besvär, blir det fel då att klippa och låta hunden vara besvärsfri. Att ändra en ras i sig är ju så stort och det kommer väl alltid att finnas hundar med mer eller mindra skönhetsfel. Ingen är ju perfekt fast alla kanske vill vara det och att nå dit så kanske det blir några fel på vägen.
Ja det är samma ras.
På vilket vis kan man säga hunden på bild 2 är "perfekt"? Hur många fel ska man acceptera på vägen, speciellt på en hundras som från början inte hade problem med öronen?
Givetvis måste man ta hand om öronen så att hunds besvärsfri, men det blir ju galet om man inte tar hänsyn till i aveln också och försöker jobba fram hundar med bättre öronplacering?
Ett annat mer extremt exempel:
Inom shar pei är t.ex vanligt att hundarnas ögonlock fästs upp genom ett par stygn ovanför varje ögon (har jag hört från insatt i rasen), så att hundarna blir just besvärsfria. Vore det inte bättre att avla på mindre skrynkliga hundar?
Nog vill man hålla sin hund besvärsfri om den har problem med ögonlocken. Bara för att man gör det så innebär det inte att man avlar på djuret.
En rasstandard är mer än en exteriör beskrivning.... Det är också tydligt att tolkningen av rasstandarden kan vara uppåt väggarna.
Att påstå att man lika gärna kan börja avla på blandraser var väl lite fånigt, då har du HELT missat vad jag försöker få fram. Man kan avla på både utseende och funktion.
(Typiskt buke, om någon skriver att man bör sluta avla så utseendefixerat så måste det ju betyda att personen menar att man ska skita i rasstandarden, avla på blandraser och endast på funktion. Varför så svart-vitt? Eller finns det på allvar folk som tycker att renrasaveln är ok och att de besvär hundarna får pga vår egen egoism är helt ok och det är därför man protesterar?)
Eftersom problemet kvarstår så gör man ju uppenbarligen det.
(Intressant om man haft en tidsmaskin och kunnat fråga någon för 150 år sedan vilken av de där två hundarna som är en cockerspaniel.)
Men om det är ett stort problem som skapar lidande för den enskilda hunden så bör det väl åtgärdas via AVELSARBETE och inte med hjälp av tejp på varje hund?
/Swat
Men nu är du lika fånig och säger att jag på typiskt buke-manér säger att ingen rasstandard behövs. Det skrev jag inte.
så varför inte avla på blandraser istället? Om bara funktion spelar roll så behövs ingen rasstandard eller hur?
Jag tror du förstår om du läser långsamt och en gång till.![]()
Att avla på egenskaper istället för exteriör är väl knappast jämförbart med blandrasavel.Jag ser inte att den första ens är en cockerspaniel, så varför inte avla på blandraser istället? Om bara funktion spelar roll så behövs ingen rasstandard eller hur?
Att cockern har problem med öronen är ett direkt resultat av avelsarbetet törs jag påstå.
Jämför med en jaktcocker, avlad på funktion:![]()
Åh, jaktcockrar (och springrar) är såå vackra
För övrigt;till alla dina inlägg, du är klok som en bok.