Hur fixa örontoppen på collie??

Sv: Hur fixa örontoppen på collie??

Men om det är ett stort problem som skapar lidande för den enskilda hunden så bör det väl åtgärdas via AVELSARBETE och inte med hjälp av tejp på varje hund?

/Swat

Men vad avgör vad som ska trimmas eller inte, tex en cocker får ju lätt exem och öroninflamationer om man inte tar bort hår i öronen, ska man bara avla på cockrar utan hår i öronen!
Det kanske gäller fler raser med besvär i öronen (hängande öron med mycket hår så det inte kommer in luft) Var går gränsen? Nu kanske det blev lite utanför tejpa öron men ni kanske förstår principen, när blir det fel att hjälpa till.

Att cockern har problem med öronen är ett direkt resultat av avelsarbetet törs jag påstå.

Jämför med en jaktcocker, avlad på funktion:
Akilahund24_cocker.jpg

Och en utställningscocker:
english_cocker_spaniel441.32331902718x_1190779500515.jpg

Där är det mycket öronens placering som är orsaken till öronproblemen.

Antingen fortsätter man rycka i öronen på cockern och blundar för problemet eller så lägger om man om avelsarbetet.

Oj, är det samma ras?

Men om man klipper den hårige cocker runt öronen så har den kanske inge besvär, blir det fel då att klippa och låta hunden vara besvärsfri. Att ändra en ras i sig är ju så stort och det kommer väl alltid att finnas hundar med mer eller mindra skönhetsfel. Ingen är ju perfekt fast alla kanske vill vara det och att nå dit så kanske det blir några fel på vägen.

Det är långt ifrån varje dvärgschnauzer som behöver tejpa/limma öronen medan de byter tänder. Och en av de hundar jag vet med eksem har även haft valpar och ingen av valparna har ärvt öronen från sin förälder. Sen kan det ju komma i senare generationer och det vet vi ännu inget om.
Ja, man bör såklart avla på enbart korrekta öron, det säger jag inget om. Men vad gör man med de som trots allt dyker upp med "fel" öron i valpkullarna? Ska de få ha sina problemöron bara för att folk ska se att de inte ska gå i avel? Jag brukar se till att fråga sådant när jag väljer avelspartner till min hund, och då kan jag bara hoppas på att ägaren är ärlig och talar om iaf de fixat något med öronen eller ej.

Men det är ju en trimras som ska trimmas enligt vissa mallar som är bestämda redan innan. Och eftersom vi är olika personer säger det sig självt att ingen trimmar exakt som någon annan, utan varje trimning är i sig unik. Ibland är pälsen kort och ibland är pälsen lång även på samma hund när man ställer ut, beroende på var i trimperioden man är. Och vissa hundar ska visas i lite längre päls och vissa i lite kortar för att framhäva sig så bra som möjligt. Är det också att dölja skavanker?
Ska vi klippa ner våra hundar helt för att se hur de verkligen ser ut och på så sätt förstöra pälsen?

Nu drog jag det verkligen till sin spets men hoppas du förstår vad jag menar :)

Nej jag förstår vad du menar, schnauzern är ju en ras som ska ha en viss trimning.

Men om jag formulerar mig så här, jag tycker det blir fel om det blir den hund som haft den skickligaste trimmaren som vinner pga det. Trimningen i sig är inte en motivering till placering, den nedärvs ju inte ändå. Så visst ska hunden trimmas snygg och rastypiskt.
Jag motsätter mig dock attityden att "jag döljer det här och lyfter fram det där och sen är det domarens ansvar att upptäcka bristerna och gör han/hon inte det - HA, rosett till mig!". Förstår du?

Vi har inte pratat om trimning som framhäver hundens goda vinklar utan om trimning som döljer skavanker. Jag ser en skillnad där.

Fast så gör jag också. Har tex en tik som har ett väldigt bra förbröst. Självklart vill jag visa det och trimmar henne hårdare där, än vad jag hade gjort om hon hade haft ett dåligt förbröst.

Vad är skillnaden, att jag framhäver eller döljer? Jag trimmar ju på olika sätt beroende hur hunden ser ut. Då är ju det fel också i så fall eller?

Oj, är det samma ras?

Men om man klipper den hårige cocker runt öronen så har den kanske inge besvär, blir det fel då att klippa och låta hunden vara besvärsfri. Att ändra en ras i sig är ju så stort och det kommer väl alltid att finnas hundar med mer eller mindra skönhetsfel. Ingen är ju perfekt fast alla kanske vill vara det och att nå dit så kanske det blir några fel på vägen.

Ja det är samma ras.

På vilket vis kan man säga hunden på bild 2 är "perfekt"? Hur många fel ska man acceptera på vägen, speciellt på en hundras som från början inte hade problem med öronen?

Givetvis måste man ta hand om öronen så att hunds besvärsfri, men det blir ju galet om man inte tar hänsyn till i aveln också och försöker jobba fram hundar med bättre öronplacering?

Ett annat mer extremt exempel:
Inom shar pei är t.ex vanligt att hundarnas ögonlock fästs upp genom ett par stygn ovanför varje ögon (har jag hört från insatt i rasen), så att hundarna blir just besvärsfria. Vore det inte bättre att avla på mindre skrynkliga hundar?

Tjena Poni-Tail!
Jag läser sällan här men är inne på långh collie nr 3,blir 14 i januari.Nr 1 köpte vi -88.
Collies har oftast bra öron där översta fliken tippar.
En del har tunga öron,då hänger en för stor flik neråt.
Andra har lätta öron och de är ofta de som reser sej vid tandömsning.
Till nr 1 fick vi en liten burk kaolin-lera inköpt av uppf i England.
Luktade som när man gjorde tandavtryck för tandställning dvs godis.:p
Det skulle blandas med en viss olja så att nerverna i tippen stimulerades.
Man masserade in det i tippen,stort som en enkrona ungefär,sen duttade man på med bakpulver,satt nåra dagar,sen upprepade man.
Efter att ha kört den behandlingen under tandömsningen brukar de tippa som de ska.
För att tynga till vardags,om man inte vill ha en som kan funka på utställning kan man ta ett tuggummi + vika in håren lite,eller lite häftmassa.
Vår första collie hade detta livet ut för han hade stora öron som inte ville tippa (ett upp och ett nere som valp) och han hade större öron än en schäfer och såg helknasig ut.
OBS!Han var ALDRIG NÅGONSIN irriterad av att han hade ngt på tippen i sitt 14,5 år långa liv.Tillägger det för jag antar att någon kommer att ondgöra sej över att hundar "går med nåt i öronen".
Ska man ställa ut vill det till att få ner tippen.
Det bör uppfödaren hjälpa till att fixa vad man nu använder numera.
Ang domare..domaren ska bedöma hunden för dagen.
Domaren ser om öronen är lätta alt tunga.Har man missat rester kvar på örat,ja då lär ju domaren se det.
Ingen vettig uppf avlar på en hund med föör lätta öron,leder bara till valpar med ståndöron och det är inte önskvärt.
Kan tyckas fånigt att lägga så mkt uppmärksamhet på örontippar,men colliens ansiktsuttryck ändras mkt beroende på om den har tippade,tunga öron eller ståndöron.
Sen finns det många viktigare saker att se till som mentaliteten,ögon-,höftledsstatus mm.
(Vissa kommentarer är skrivna pga vad som diskuterats i tråden hittills.)
Lycka till med din valp!Hoppas du får mååånga år med din collie!
Mvh,A

Ja det är samma ras.

På vilket vis kan man säga hunden på bild 2 är "perfekt"? Hur många fel ska man acceptera på vägen, speciellt på en hundras som från början inte hade problem med öronen?

Givetvis måste man ta hand om öronen så att hunds besvärsfri, men det blir ju galet om man inte tar hänsyn till i aveln också och försöker jobba fram hundar med bättre öronplacering?

Ett annat mer extremt exempel:
Inom shar pei är t.ex vanligt att hundarnas ögonlock fästs upp genom ett par stygn ovanför varje ögon (har jag hört från insatt i rasen), så att hundarna blir just besvärsfria. Vore det inte bättre att avla på mindre skrynkliga hundar?

Jag ser inte att den första ens är en cockerspaniel, så varför inte avla på blandraser istället? Om bara funktion spelar roll så behövs ingen rasstandard eller hur?

Ang. shar pei. Det du tar upp är två skilda saker. Nog vill man hålla sin hund besvärsfri om den har problem med ögonlocken. Bara för att man gör det så innebär det inte att man avlar på djuret.

Shar pei är dock en så extrem ras att jag har svårt att acceptera att den existerar.

Senast ändrad:

En rasstandard är mer än en exteriör beskrivning.... Det är också tydligt att tolkningen av rasstandarden kan vara uppåt väggarna.
Att påstå att man lika gärna kan börja avla på blandraser var väl lite fånigt, då har du HELT missat vad jag försöker få fram. Man kan avla på både utseende och funktion.

(Typiskt buke, om någon skriver att man bör sluta avla så utseendefixerat så måste det ju betyda att personen menar att man ska skita i rasstandarden, avla på blandraser och endast på funktion. Varför så svart-vitt? Eller finns det på allvar folk som tycker att renrasaveln är ok och att de besvär hundarna får pga vår egen egoism är helt ok och det är därför man protesterar?)

Nog vill man hålla sin hund besvärsfri om den har problem med ögonlocken. Bara för att man gör det så innebär det inte att man avlar på djuret.

Eftersom problemet kvarstår så gör man ju uppenbarligen det.

(Intressant om man haft en tidsmaskin och kunnat fråga någon för 150 år sedan vilken av de där två hundarna som är en cockerspaniel.)

Senast ändrad:

En rasstandard är mer än en exteriör beskrivning.... Det är också tydligt att tolkningen av rasstandarden kan vara uppåt väggarna.
Att påstå att man lika gärna kan börja avla på blandraser var väl lite fånigt, då har du HELT missat vad jag försöker få fram. Man kan avla på både utseende och funktion.

(Typiskt buke, om någon skriver att man bör sluta avla så utseendefixerat så måste det ju betyda att personen menar att man ska skita i rasstandarden, avla på blandraser och endast på funktion. Varför så svart-vitt? Eller finns det på allvar folk som tycker att renrasaveln är ok och att de besvär hundarna får pga vår egen egoism är helt ok och det är därför man protesterar?)

Eftersom problemet kvarstår så gör man ju uppenbarligen det.

(Intressant om man haft en tidsmaskin och kunnat fråga någon för 150 år sedan vilken av de där två hundarna som är en cockerspaniel.)

Men nu är du lika fånig och säger att jag på typiskt buke-manér säger att ingen rasstandard behövs. Det skrev jag inte.

Men ärligt, du visar en hund som i bästa fall kan ses som en welsh springer spaniel. Om det är vad en cocker skall se ut som så är din tolkning av rasstandarden ganska vidsynt.

För att vara något konstruktiv så kan vi nog enas om att det vore önskvärt med en skärpning inom aveln där åtminstone tre bitar är av yttersta intresse. Vad sägs om uppfödare lade lika stor vikt vid hälsa som prestation som exteriör? Och då talar jag inte om exteriöra extrema avvikelser som för dagen är mode; tex övervinklade hasor eller riktigt,riktigt långa öron eftersom det inte skulle stämma med hälsoaspekten.

Vad gäller shar pei så är det fortfarande två skilda saker. Diskuterar du aveln så skall man givetvis inte avla på ögonproblem. Men har man nu en hund med dessa problem (oavsett ras!) så bör man minska lidandet i den mån man kan.

Jag tror du förstår om du läser långsamt och en gång till. :idea:

Senast ändrad:

Men om det är ett stort problem som skapar lidande för den enskilda hunden så bör det väl åtgärdas via AVELSARBETE och inte med hjälp av tejp på varje hund?

/Swat

Långsiktigt givetvis genom att uppfödare är kunniga och egagerade, men kortsiktigt ser jag inga problem i att hundägaren fixar hundens öron.

Inom rasen dv.schnauzer så är öronen i vissa fall heltokiga - därför skulle jag helst inte chansa på en öronkuperad hund. Å andra sidan är min hund efter en italiensk öronkuperad hund och min hunds öron har alltid varit perfekta (jag har aldrig tejpat) - så visst kan man chansa ibland för att bredda avelsbasen.

Men nu är du lika fånig och säger att jag på typiskt buke-manér säger att ingen rasstandard behövs. Det skrev jag inte.

Mitt svar var baserat på det du skrev tidigare:

så varför inte avla på blandraser istället? Om bara funktion spelar roll så behövs ingen rasstandard eller hur?

Och sen det här..:

Jag tror du förstår om du läser långsamt och en gång till. :idea:

Jag vet inte riktigt vad jag har gjort för att förtjäna en sån nedlåtande kommentar (till) från dig. Eller misstolkar jag och läser in en ironi/sarkasm som inte finns där?

Senast ändrad:

Jag ser inte att den första ens är en cockerspaniel, så varför inte avla på blandraser istället? Om bara funktion spelar roll så behövs ingen rasstandard eller hur?
Att avla på egenskaper istället för exteriör är väl knappast jämförbart med blandrasavel.
Eftersom utställningsaveln i stort sett förstört spaneln för jakt så är det väl naturligt att jaktspanieln inte ser ut som du anser att en spaniel skall se ut.
PL

Men i rastandaren för cocker (engelsk) står det så här om öron:

Öron: Öronen skall vara droppformade och lågt ansatta i höjd med ögonen. Öronlappen skall vara tunn och nå till nosspetsen. Öronen skall vara väl täckta av långt, silkesaktigt och rakt hår

Jag får inte ihop det med bilden du visade på en jakt cocker.

Att cockern har problem med öronen är ett direkt resultat av avelsarbetet törs jag påstå.

Jämför med en jaktcocker, avlad på funktion:
Akilahund24_cocker.jpg

Åh, jaktcockrar (och springrar) är såå vackra :love:

För övrigt; :bow: till alla dina inlägg, du är klok som en bok.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka