Hur fick katten sitt namn?

Skjøldur

Trådstartare
Tænkte det kunde vara kul att høra inte bara vad era missar heter utan också hur dom fick sina namn.
Jag kan børja med min katta.
Såfin - før att hon ær så fin, visar gærna upp sig och får høra sitt namn...
Tissel - Såfins dotter. En svart, slank och hemlighetsfull liten frøken
som tisslar, tasslar och smyger. Hon bor hos mitt ex.
(Morissa, Såfins mor, numera død. En temperamentsfull, stolt katta.)

Sv: Hur fick katten sitt namn?

Min ena heter Tusen, pga han har kostat mig väldigt många tusen kronor i veterinär räkningar..... :p

Så är det Erasmus Montanus, Rasmus till vardags, för att matte blev inspirerad av Holberg.

Maximillian (Max), därför att hon passar i det och det var snyggt.

Fenris, efter norröna mytologin, hon är grå och vit och lite galen... :p

Cracker, därför att han är knasig och älskar kex och bröd, kallas oftast galning eller pus.

Snuppa, min lilla hona, hon är liten och rund som en boll. :D

Lilo heter vår lilla hona för att hon hittades av mormors hund Pilo. :smirk:

Wiggo- Tyckte de va ett coolt namn o han e en liten cooling!!! kallas Iggi, Wiggi, Ärtan, m.m till vardagas

Figge- (hel bror med Wiggo) Det passade i hop med Wiggo därför blev det så... kallas Figgi

Wilma- halvsyster till de båda andra.. passar ihop me de andra två... Illi o Illis kallas hon oftast

Snuppa, min lilla hona, hon är liten och rund som en boll. :D

Trådkapning!

Vad betyder Snuppa?

En mycket god vän till mig, en f.d. kollega som bor i Moss (alltså norrman), kallar sin tjej det och han vägrar tala om vad det betyder men jag tolkar det som liknande "lilla hjärtat".
Stämmer det?

Spinners 300 är döpt efter spinnersnavkapslar och modellnamnet på en Chrysler (katterna innan honom hette Windsor och Saratoga).
Kallas bara för Spinners och är en storspinnare.

Tuffing är avigt namngiven - han är ganska feg, kallas oftast för puffling eller Puffis.

Yamas kan inte jama riktigt, han väser mest.

Ja ungefär. Kärleksfullt ord för nån som är liten och av honkön. :D

Kan även användas lite nedlåtande.

Men just för tillfället heter dom flesta djuren här "Naskis" av nån konstig anledning. Har hängt upp mig på det ordet.. :p

Mammas ena katt Chleo fick namnet av katthemmet och vi ändrade det aldrig.
Andra kissen heter Molly, efter en karaktär i en Robin Hobb bok. Hon har ingen likhet med denne men jag gillar namnet.

Missanthrophy
Stackars liten från katthemmet...
Hette egentligen Missan, men var så osäker i sig själv att hon blev rent folkilsk i trängda situtationer, så vi förlängde namnet. Husses enmanskatt.

Lordi
Matte hade precis torskat in på finländsk skräckrock... och hem kommer en tuffsig, smutsgrå/brun yngling på 5 månader... med liten kula på magen - och röstresurser som skulle göra Hin Håle grön av avund!
Mr Lordi it is!

FroFro
Inavlad liten kisse som inte längre finns med oss idag...:cry:
Han hade sina idéer om saker och ting, och kunde spinna tänligen nasalt. Det lät "FroooohhFrooohhFroFroFroFrooooh", samt att matte sett Aristocats i dagarna!

Blackie Lawless
Hette från början Suzuki.
Kom hem till Lordi efter FroFro's själavandring.
Fräck liten rackare det där! Kommer ut ur transporten med alla sina extra klor (polydaktal rackare) och ena örat på svaj... Knallar rätt förbi 5kg skeptisk Lordi - och letar sig direkt fram till hans matskål!:eek: :D
Svarte Laglös it is! ...och sedan är katten ingen skönhet - vilket knappast kan sägas om W.A.S.P.sångaren heller.:smirk:

Fröken Frost
Hette från början Honda; Blackies helsyster. En kvart yngre, och idag 4 kg nättare.
Min lilla Mistress har CorpsePaint och bockskägg. I övrigt svart och temperamentsfull med sylvassa klor...
Typiskt Black Metal!
Döpt efter trumslagaren i Satyricon/1349, vilken är ytterst suspekt och otroligt feminin i sin framtoning. Klimax och spikande kom efter 1349/Gorgoroth-spelningen på Kolingsborg förra året.
Ex-sambon såg glatt till att undertecknad fick skaka tass med norske Hr Frost - och döpte sedan katten. Lånade tom ut sin Nargaroth-tröja för lilla Maou att sova på den veckan.

Snickers
Hon kom till oss som pytteliten hittekatt. En liten svartvit tjej. Hemma hos oss fanns då Sigge, helvit och Nicke, helsvart. Mina barn tyckte då att eftersom den nya lilla missen var både vit och svart så var hon ju lite av både Sigge och Nicke - alltså fick hon namnet Snickers.

Ole
På grund av att Snickers under sin uppväxt hade en benägenhet att bära sig lite enfaldigt åt ibland så gav min dotter henne tillnamnet Stig-Helmer. När så båda hennes "farbröder" Sigge och Nicke nästan samtidigt blev allvarligt sjuka och tyvärr avlivades konstaterade vi raskt att "Stig-Helmer behövde sin kompis Ole" för att slippa vara ensamkatt. Och vilken tur vi hade! Bara ett par dagar efter att Snickers/Stig-Helmer hade blivit ensam ringde Buke-Kazam och kunde meddela att en liten Ole var född!
För att krånga till det ytterligare så heter han Ole Brummserud. Den "riktige" Stig-Helmers kompis heter ju Ole Bramserud och är norrman. Min Ole är gul, mjuk o go och lite tankspridd, precis som Nalle Puh, och på norska heter Nalle Puh Ole Brumm. Så min Ole har anknytning både till Sällskapsresan-Ole och Nalle Puh. Fånigt kanske, men ändå lite rart och gulligt och definitivt kul!

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
Vår första kisse fick min kille namnge som deal för att vi skaffade katt överhuvudtaget.
Namnet blev Oasis efter hans favoritband. Och när nummer två kom så var ju musiktemat klart så han fick heta Bruce efter vår husgud! :-)

Våra katter heter

Tossan: För hon var sååå Tossig som kattunge. vi var och "hälsade på" henne innan vi fick hem henne. och hon var livrädd för gräs så hon studsade in igen. därav namnet tossan.

Miranda "Mirran": Miranda var ett namn vi funderat på sen innan vi skaffade katt. tyckte det var så sött. men vi väntade tills vi fick se katten och det var heelt klart en lite Miranda. Hon va lite och söt och jätte feminin. Mirran blev det till slut när man inte orkade säga Miranda :D

Nu fick Mirran kattungar natten till 30 nov så får se va det blir för namn på dom :bump:

Isak: döpt av katthemmet, vi ändrade aldrig.

Speedy: Vi försökte fånga en vild kattunge i parken på sjukhuset. Snabb rackare det där... "Om vi får tag på honom så kallar vi honom Speedy" sa dåvarande pojkvännen.
Speedy väger nu drygt ett år senare 4,5 kg mer, men han är fortfarande rackarns snabb! ;)

Alva: Speedys lillasyster (tror vi): Hon var liten och smidig, smög omkring. Jag ville ha ett feminint namn, Alva blev det.

Mina katter::love:
Athena:min äldre kusin i Hofors tyckte hon skulle heta så för att hon var ganska häftig i färgen och att hon såg ut som en riktig jägare, krigiskt utseende nästan.
Smilla:fick det namnet av mig eftersom det var det första kattnamn jag kunde komma på. Kallar henne ibland Fröken Smilla efter Peter Höngs roman "Fröken Smillas känsla för snö."Lite praktiskt att det blev ett namn på S eftersom hennes mammas namn börjar på den bokstaven.

PS.Båda katterna har samma mamma, alltså Sora.;)

Ja säg det. Bellman för jag tyckte det var bättre än Putte...som lät som en undulat. Smulan för hon var så liiten, som en kaksmula, Lill-Mia för hennes blivande matte hette Mia.

Tussan döpte jag en katt till som syrran hittade..men enbart för hon var en angora...tussig å långhårig. Jag går på första intrycket helt enkelt. Funderar inte så mycket.

Hej har två katter varav hankatten har jag tagit över från syster yster.... Så han har inte jag döpt...

Tarzan- fick sitt namn från förra ägaren (syster) samt hennes två barn

Vera- Hade praktik på en grisstation med en helt UNDERBAR gris (Vera) med "valpögon" som vi sedan fick ta bort.. Så där ifrån kommer hennes namn! :rofl: :p

Siri hette Ronja när jag köpte henne från katthemmet, men jag gillade inte det namnet. Siri blev det för att det är ett fint kattnamn helt enkelt.

Mis heter egentligen Artemis och är döpt av sin uppfödare. Det namnet gillade jag inte heller, så jag plockade bort de fyra första bokstäverna.

Liknande trådar

Katthälsa Jag träffade nyss min exman och han har en dotter efter min förra katt Såfin. Såfin fick hypertyreos då hon var 17 år och Tissel har...
Svar
1
· Visningar
745
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama