hur fick du ner din häst i vikt?

Sv: hur fick du ner din häst i vikt?

Ja och det var precis det jag skrev också, din häst är förutom bukigheten välfylld (fet). Prova att sänka intaget av Mj först, i andra hand sänker man intaget av smrp.

delvis knapplån

Till sthu
Ursäkta att jag går in i diskussionen så här med din häst. Men jag har haft ngt liknande med min egen därav mina frågor.

Hon har också haft en mage och varit välfylld. Men magen försvinner nu. Det enda jag har ändrat på är att hon får lusern 1,5 kg om dagen. Jag har alltså höjt kvoten. Det jag undrar är då om det är det som har gjort att hon har blivit smalare?

Nu är jag inte med alls? Han är inte speciellt ung, fyller 13 i år.. Växer han så är det på bredden.

Så han är alltså bukig? Hmm, både bukig och fet, nu blir det problem. Hur ska jag minska på MJ, utan att minska på grovfodret så han inte får för lite TS? Har ju inget annat än grovfoder att minska på.. Öka smbrp kanjag ju göra med mer ensilage, men ger jag mer ensilage kommer han nästan garanterat öka i vikt igen. Han är extremt lättfödd.
Har räknat en foderstat efter Plancks bok om utfodring (minns inte namnet) och en massa andra rekommendationer. Enligt de uträkningarna är hans protein- och energibehov 300,6 g resp. 50,1 MJ.
I nuläget får han som sagt 41,6 MJ och 352 g smbrp.

Känns lite avigt om han skulle ha proteinbrist..

Varför ger du halm? Här kan du sänka intaget med 5-7 Mj

För enligt vetrinären får han inte äta ensilage. Dessutom har vi så låg ts (31%), egentligen för låg. Men det är det enda vi fick tag på, antingen det eller ett hö som legat ute sen det slogs.. Så får att få upp antalet kg ts ger jag halm, annars skulle jag behöva ge så mycket ensilage att hästen skulle bli smällfet..

Hej!

Jag har kämpat med magomfånget på min pålla sen i somras. Pga diverse skador/sjukdomar har hon stått mycket, vilket inte direkt gjort saken bättre.

Nu börjar jag äntligen se resultat. Vad jag gjort? Ökat träningen och ger inget kraftfoder. Jag har även gett mindre "innehö", eftersom hon står på halm och har fri tillgång på silage i hagen. Det är klart kilon kvar innan jag är nöjd, men nu har hon inte lika mycket fett, hon orkar springa och busa och verkar allmänt må bättre.

/ Lavinia

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en foderhäst som kom till mig i somras, då så stor och fet att folk trodde att hon var dräktig... Hon har de senaste 6 månaderna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 969
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 917
Senast: spinxx
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 253
Senast: Boerperd
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 870
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka