hur fick du ner din häst i vikt?

Sv: hur fick du ner din häst i vikt?

Men snälla du, att ge rätt mängd är en sak. Att ge rätt näringsbehov en annan, och här tror jag att det har brustit för dig. Försök att ta hjälp av någon i din omgivning, din häst har brister som redan påpekats och därför får den magen. Har den dessutom funnits länge, tar det tid att arbeta bort.

jag har gett hästen rätt mat och rätt mängd hela förra året, men magen var fortfarande kvar,

Men då är det ju inte rätt mat och rätt mängd? Då skulle hästen inte vara så bukig.

Som min sambo sa när han såg bilden: Den hästen är ju sämre musklad än vår gamling (hbl, 24 år, promendrids 2-3 ggr/vecka).
Han är ju inte bukig heller iofs, men han äter (håll i er nu):

I princip fri tillgång på Hö, kvot ca 6,5, i praktiken 13-14 kg/dygn.
1 kg Lucern
1,5 kg Havre
Mineraler

Så jag skulle nog rekommendera mera grovfoder (om det är ok kvot på det, komplettera annars med lucern hackat strå), samt något proteinrikt, t.ex. lucern eller, om det inte räcker, Krafft Plus Grön. Eller kanske soja, men det har jag ingen erfarenhet av själv.

Senast ändrad:

Det finns faktiskt hästar som har en sådan kroppsform, jag har själv en sådan och hon har alltid sett ut så. Hon är nu 11 år och jag har gett upp hoppet om att få en "slimmad häst".

Mitt hösilage är analyserat och jag har gjort foderstatsberäkning så hon får vad hon behöver. Hon tränas och tävlas regelbundet men hon har alltid varit lite bukig. Alltid regelbundet avmaskad och gjort träckprov som visar 0.

Tycker som de övriga att din häst får för lite mat. Öka givan och rid henne och träna så blir det ju lite bättre men antar att din aldrig heller kommer att se "slimmad ut". Precis som att människor har olika kroppsform så har även hästar det.

Precis som att människor har olika kroppsform så har även hästar det.

Det är ju sant, men även om en häst kan ha en "bukig" kroppsform, som ju kan bero på ovanligt välvda revben t.ex., så ska den ju fortfarande ha en bra överlinje? En häst kan ju vara väl musklad och inte fet, men ändå ha en ganska stor buk i vila (så ser mitt kallblod ut), och det är ju inget problem tycker jag.

Men just i TS fall så är det väl gansk klart fall av proteinbrist, speciellt eftersom att hästen inte musklat sig mer på den mängden träning.

Jo det kan jag hålla med om att TS häst ser muskelfattig ut med stor buk. Min häst har välmusklad hals och bakdel och rund och fin överlinje bara att hon alltid har sett lite bukig ut.

jag hade en uträknad foderstat gjord av en duktig person i sommras, jag höll på hela hösten med den foderstaten, man tycker att man borde se resultat på ungefär 5 månader, men det fick jag inte, i vintras började vi med hösilage så därför stämmer inte den uträknade foderstaten.

JAG VET ATT HÄSTEN HAR FÅTT FÖR LITE MAT, okej kan alla sluta tjata om det?
Hon får ju mera mat nu...

men med den mängden hon åt innan foder minskningen + uträknad foderstat så har det inte blivit någon skillnad, förstår ni?

Alltså, oavsett vad jag har proppat i henne, blandannat mycket protein så händer ingenting, förstår ni hur frustrerad jag blir?

jag vet en häst som tävlat 150 hoppning å är jätte bukig (går ej att få väck9 ser ut som en fet ridskole häst men hoppar som en katt. så visst kan man fodra bort eller vad man nu gör men på vissa går det ej.

Den uträknade foderstaten kanske inte räckte till, hästen kanske behöver en högre kvot än tabellhästen. Man ska inte se sig blind på siffror utan även se till individen.

TRÅDKAPNING!
Vill bara ha en liten åsikt om den här.
redigerad.jpg

Inte världens bästa bild, men det var min nyaste (ca en vecka gammal). Han har tappat muskler pga att jag inte orkat med allt på sista tiden. Om man försöker tänka bort all päls, hur verkar han i formen? Fortfarande lite för knubbig, men hur illa är det?

Inte så illa, men här har vi omvänd ordning om man säger så. Ett hyggligt hull på kroppen indikerar ett större intag av Mj, bukigheten talar för att kvoten ligger fel i foderstaten.

det är uppenbart att det uträknade foderstaten tydligen inte räckte till... men som sagt, jag inväntar på hösilage analysen och kan höra av mig efter det, hoppas någon är intresserad av att hjälpa mig med tips och ideer då :bump:

Inte så illa, men här har vi omvänd ordning om man säger så. Ett hyggligt hull på kroppen indikerar ett större intag av Mj, bukigheten talar för att kvoten ligger fel i foderstaten.

Nu var det ju inte jag som ställde frågan -hoppas att det är OK att jag ändå undrar.
Jag försöker att förstå hur det hänger ihop med kvoter men är inte riktigt med på hur du menar. Vad menar du med att kvoten ligger fel? Får hästen inte i sig den mängd proteiner som behövs? Eller menar du att den får i sig extra mkt dvs för mkt energi i förhållande till energimängden? Jag har trott att bukighet alltid beror på att hästen inte får i sig de proteiner den behöver.

Senast ändrad:

det är uppenbart att det uträknade foderstaten tydligen inte räckte till... men som sagt, jag inväntar på hösilage analysen och kan höra av mig efter det, hoppas någon är intresserad av att hjälpa mig med tips och ideer då :bump:

Din häst kanske bara har en sådan kroppsform. Om den får rätt foder och rätt mängd och tränas korrekt och ändå är bukig då är det väl bara så. Det finns ju inget mer att göra än att inse att det bara är så. Den är ju fortfarande ung och det blir förhoppningsvis bättre.

Du kan ju alltid be häst och göra sit-ups.:idea:

Kvoten ligger med största sannolikhet under 6, minska intaget av Mj och öka intaget av smrp. För gällande bild är intaget av energi (Mj) antagligen ganska högt, vilket gör att hästen ändå ser fyllig ut fast man kan kalla det falsk marknadsföring. Den är fyllt på fel sätt om du förstår vad jag menar, det kan kanske räcka med att sänka intaget av Mj för att höja kvoten och få ett bra resultat, Men det kan bara frågeställaren svara på, som antagligen sitter på analysvärdena.

Den är fyllt på fel sätt om du förstår vad jag menar, det kan kanske räcka med att sänka intaget av Mj för att höja kvoten och få ett bra resultat,

Det är just detta jag tycker är lite svårt att förstå. Vad menar du med fel sätt? Är det fel på kvoten eller är det "fel på hästen"? Dvs har den ex bildat fett i stället för muskler?
Om jag tar min egen ponny som exempel så har hon tidigare varit lite överviktig. Hon har varit mer allmänt rund men ändå haft lite mage. Det gick inte att känna revbenen. Denna magen har nu försvunnit när jag har ökat luserngivan. Hon har inte varit mager med "proteinmage" utan bara haft denna mage - inte så stor men ändå. Jag har ridit henne lika mkt hela tiden. Men den har varit kvar ända tills jag började ge henne lusern.
Det jag undrar över är om en häst kan ha lite(?) proteinbrist utan att vara mager.
Hoppas att det går att förstå vad jag menar.

Jag ska prova att ge dig ett par exempel, vi säger att vi dealar med 2 foderstater men i dessa fall har vi lika mycket smrp men skillnader i intaget av Mj.

Nr 1: Mj 60 och smrp 360 ger en kvot på 6.
Nr 2: Mj 70 och smrp 360 ger en kvot på 5,14

Här kan det alltså räcka med att sänka intaget av Mj för att få ett bra resultat, förutsatt att detta räcker för individen.

I aktuellt fall/bild så vet man ju inte det mer än att man kan se en relativt välfylld häst. Här kanske det räcker med att backa till alternativ 1 dvs sänka intaget av Mj, eller så måste hela foderstaten arbetas om och då beror det på analysvärdena. Främst hänger det på om intaget av smrp täcker behovet för denna häst.

Jag antar ni pratar om min bild. Förstår inte riktigt, menar du att han är både tjock och bukig? Eller är han bukig fast verkar tjock? Kan säga att den som hittar revbenen får en femma :p

Kan ju för skoj skull slänga upp alla aktuella värden
Analysen (per kg foder):
3,3 MJ
32 g smbrp
(Kvot 9,9)

Foderstaten (11 kg ensilage, 1,5 kg halm, inget kraftfoder):
41,6 MJ
352 g smbrp
(Kvot 8,2)

Han har som sagt lite lite muskler, men jag har inte orkat med ridning/körning riktigt på sista tiden så han har tappat en del.
Mäter hans mage på två ställen en gång i veckan för att ha lite koll på hur det är. Sista mätningen blev 183 cm vid sadelgjordsstaden, och 208 cm ca två handsbredder framför virveln.

Jag antar ni pratar om min bild. Förstår inte riktigt, menar du att han är både tjock och bukig? Eller är han bukig fast verkar tjock? Kan säga att den som hittar revbenen får en femma :p

Ja och det var precis det jag skrev också, din häst är förutom bukigheten välfylld (fet). Prova att sänka intaget av Mj först, i andra hand sänker man intaget av smrp.

Öka maten, ffa intaget av smrp. Hästen är bukig, inget man bantar bort snarare fodrar bort.

Precis,ge den mer mat. Hästen ser inte fet ut utan bara bukig..
Unghästar ska,enligt mig ha fri tillgång på grovfoder..:)

Oj,läste hela tråden nu. Ber om ursäkt för upprepning:)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en foderhäst som kom till mig i somras, då så stor och fet att folk trodde att hon var dräktig... Hon har de senaste 6 månaderna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 969
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 917
Senast: spinxx
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 253
Senast: Boerperd
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 870
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna