hur fick du ner din häst i vikt?

sofiaspel

Trådstartare
jag har problem, inte så allvarligt än men det kan ju bli det.

min unghäst (f.2003) vägrar att minska magomfånget.
Tidigare stog hon på halm, nu på torv/spån bädd.
Får 8 kg oanalyserat hösilage, 4 dl kraft och 6 dl betfor om dagen.
Jag rider ca 5 dagar i veckan varav 2 pass är runt 1 timma med mycket trav och galopp.

Det bästa vore att få hösilaget analyserat men stallägaren har fullt upp och verkar inte ha tid att "samla" hösilage tussar.

Hur skulle ni göra?
Hur gjorde ni?

Bild på hästen:
17489620.jpg

17581776.jpg

Jätte tacksam för tips, ingen pajkastning tack :crazy:

Sv: hur fick du ner din häst i vikt?

Öka maten, ffa intaget av smrp. Hästen är bukig, inget man bantar bort snarare fodrar bort.

okej, nu hängde jag inte alls med, jag förstår att man ska fodra upp men vad betyder "ffa intaget av smrp"??

8 kg hösilage är inte tillräckligt med strå så därför har hon säkert ätit mycket halm och då blir de gärna bukiga. Det är ju bra att hon har ätit halm för då har hon ändå fått i sig fibrer och fått tuggbehovet uppfyllt. Ge mer hösilage tycker jag.

Om jag chansar och svarar för boj så tror jag att ffa betyder fram för allt och att ge mer protein (smrp = smältbart råprotein) för att det troligen finns en brist eftersom hon inte får så mycket mat. Halm innehåller nästan inget protein alls. Hästar med proteinbrist får en tunn överlinje med förhållandevis stor buk.

Senast ändrad av en moderator:

Hon hade en uträknad foderstat i höstas men då började vi med hösilage och så föll allting.
Förrut fick hon 11 kg hösilage och 5 dl lusern, 5 dl kraft och 8 dl betfor
och magen sjönk inte iallafall, sen fick hon vintervilan och jag sänkte all kraft, betfor och tog bort lusernen.

Jag har en häst med samma kroppsform, och jag försökte banta bort mage, totalt misslyckat, hon blev ett bukigt benrangel. Intressant att läsa att det är proteinbrist, får gå hem o se över foderstaten

men 11 kg hösilage är ju ingenting! jag skulle ge minst 15!!

då kanske du får bort bukigheten om du har tur. men hästen är ju inte tjock, hon är ju snarare tunn!

dock bukig och det beror offtast på för lite foder

Lusern är grovfoder och det ska du inte ta bort under vintervila. Pröva att ge mer lusern som är ett bra sätt att ge mer grovfoder som har garanterat höga proteinvärden (olika höga förstås, Kraffts är "bara" 105 g).

men jag fick panik, hästen blev ju bara fetare och fetare och vad jag än gjorde så hjälpte det inte, hon har världens fet nacke så jag vill inte påstå att hon är tunn okej hon är muskel fattig men inte tunn.

så ni menar att jag ska ge henne ännu mer mat?
hon lämnar hösilaget på morgonen, annars äter hon upp allt.

Känns helt fel för mig att ge en tjock häst mer mat och hoppas på att hon ska minska i omfånget.:confused:

Om stallägaren är beredd att betala för analys så kan du ju samla tussar själv. Tag från olika ställen i olika balar och lägg i en påse i frysen och skicka när du har en bra provmängd. Du kan ju själv fixa med att samla och skicka in så blir det inget arbete för stallägaren. Du skriver att hon hade uträknad foderstat och sen när ni gick över till oanalyserat så föll allt. Då tycker jag att du definitivt ska analysera eftersom "felet" säkert ligger där. Tänk på att alltid räkna med torrsubstans på grovfoder också. Med tanke på att du ger hösilage så är 8 kilo grovfoder väldigt lite.

Det är alltid svårt att ge råd när det inte finns en analys tyvärr. Den är stommen i all foderberäkning. Hon får kanske inte i sig mycket alls för det kan vara jätte låga värden på hösilaget och om det sedan är lite TS per kilo så får hon alldeles för lite vilket gör att hon blir bukig. Om hon har haft tillgång till halm så har hon säkert proppat magen full med halm och då blir de bukiga. Jag hade ett sto som åt mycket halm och hon såg ut som ett klot men det är bara för att det är så mycket strå i magen. Så när du har minskat på maten så har hon kanske bara blivit allt mer bukig och inte tjockare som du tror.

okej, nu hängde jag inte alls med, jag förstår att man ska fodra upp men vad betyder "ffa intaget av smrp"??

Ja din häst får för lite mat, och genom det får den inte sina näringsbehov täckta. Bukigheten beror på att hästen inte har fått tillräckligt med smältbart råprotein, den har en stor buk men är med stor säkerhet tunn i sidorna.

I detta fall bantar man inte hästen, man måste fodra upp den så att säga. Öka grovfodergivan, jag skulle i detta läget köpa lucern och massor av den att ge hästen.

När hästen är bukig så beror det på två saker:
1. Att tarmsystemet innehåller en stor mängd foder under bearbetning
2. Att bukmuskulaturen inte är tillräckligt stark för att "hålla in magen", dvs hålla det välfyllda tarmpaketet på plats.

En häst som är fet har ett tjockt lager fett över revbenen och ryggraden väl inbäddad. Buken behöver inte nödvändigtvis vara särskilt stor.

8 kg hösilage och en liten skvätt kraftfoder + lite betfor låter alldeles för lite för en häst av den storleken, om den dessutom rids.

ffa är en förkortning på internet...jag själv har noll aning om vad denna förkortning betyder. Vet man inte det (som jag) så kan meningen bli ganska så oförstålig. Du får Googla om vad ffa betyder.

ffa är en förkortning på internet...jag själv har noll aning om vad denna förkortning betyder. Vet man inte det (som jag) så kan meningen bli ganska så oförstålig. Du får Googla om vad ffa betyder.

ffa står för framför allt.

Jag tror vi har en förkortningslista i någon av trådarna på Bukefaloshjälp

Ge hästen lite mer grovfoder och rid mer så har du löst problemet, det är inte svårare än så!

Hästen saknar muskler, mer motion och mer muskler kommer hästen se bättre ut.

svarar väl till alla då..

alltså den här bukigheten har jag kämpat med i över 1 år, jag rider henne 5 dagar i veckan, 1-2 pass på ridbanan och resten uteritt, uteritterna innehåller mycket trav och galopp, jag klättrar i backar lite då och då (finns inte så många här)

Jag har inte börjat hoppa ännu eftersom vi inte har några hinder på den ridbanan och jag har inte råd att hyra in mig i något ridhus, men ska försöka komma igång med hoppträningar och bomövningar så fort ekonomin funkar.

Hon var lika bukig innan vilan som efter, lite mer än ett år sedan såg hon ut så här:
8165978.jpg

Jag är medveten om att hon får lite mat, jag har börjat öka på den nu när jag rider henne igen, hon sattes igång från vintervilan dagarna innan nyår.

Pratade med stallägaren idag igen om analys på hösilaget och hon ska börja på nästa bal, hur många balar måste man ta tussar ifrån?

/S

Din häst får mindre mat än mina shettisar, dessutom har jag en analys på hösilaget (kvot på 9).

Ge din häst mer mat o i rätt proprtioner så ska du se att även bukigheten försvinner.

jag har gett hästen rätt mat och rätt mängd hela förra året, men magen var fortfarande kvar, som jag skrev i ett inlägg, jag har bråkat med den här magen i över 1 år.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en foderhäst som kom till mig i somras, då så stor och fet att folk trodde att hon var dräktig... Hon har de senaste 6 månaderna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 969
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 917
Senast: spinxx
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 253
Senast: Boerperd
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 870
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka