Hur "fattar" man pass ?

M

Molvi

Någon som kan hjälpa mej med att "fatta" passen ?
gallopen brukar man ju ta fram sjänkel lite.. finns det ngt speciellt man kan göra till passen eller ? .. tacksam för alla svar som finns skicka snälla :D:angel: / clara

Sv: Hur "fattar" man pass ?

På en välriden 5-g så sska det vara så att du i princip aldrig håller i innertygeln i NÅGON gångart, utan rider på ytterhjälperna (men självklart kramar på inner, o leder kanske mjuk..). Då i galopp fattningen, sså lättar du ju på inner, liksom de andra gångarterna, sen när du då tar TAG I INNER i galoppen och kramar till lite = Pass..

Sen har väll alla ryttare SIN teknik på SIN hässt, men detta är grundregeln.:banana:

tack för svaret.
ska kämpa en stund
i paddocken i dag (: haha
/ clara

Tänk på att du behöver lång sträcka och rätt så plan.

Precis, jag skulle aldrig försöka lägga hästen på ridbanan. Leta upp en bra, rak väg att träna pass på istället.

Molvi skrev:
Någon som kan hjälpa mej med att "fatta" passen ?
gallopen brukar man ju ta fram sjänkel lite.. finns det ngt speciellt man kan göra till passen eller ? .. tacksam för alla svar som finns skicka snälla :D:angel: / clara

Varje häst lägger sig på olika kommando.
Den passläggningen jag fick lära mig först va:

Om hästen går i vänster galopp ska vänster hand ligga överst när man korsar händerna. Man har i båda tyglarna men mer i vänster.

Men på den hästen jag rider nu får man hålla händerna som vanligt och hålla i båda tyglarna men plocka hela tiden i t.ex vänster om hästen nu går i vänster tygel.

Som sagt: Det är oftast upp till hästen eller vad hästen har lärt sig. Det finns säkert lite många passläggningskommando som der finns tränare. ;)

/Jenny

okej, jag har en jätte bra hur lång sträcka som helst men hur gör man då .. fattar man gallop sedan ? ..
tack för alla svar <3

Presis, du fattar galopp, och väntar tills du känner att h*n galopperar mjukt och lyder dig, innan du börjar göra förhållningar

Okej (: , tack för alla svar ska ut och testa i morgon :D

Poplan skrev:
Berätta hur det gick :)

glömmde av denna tråden :angel:
jo det gick la sådär,
är inte säöker på om jag gör rätt.
jag värmde upp i paddocken sedan gick jag ut till banan eller en JÄTTE lång grussträcka och fattade gallop sedan väntade jag tills hon samlat sej och då började jag släppa på högra tyglen och sedan kramde.
men hon svarar inte utan fortsätter i sin gallop =p
kanske är helt ute ocg cyklar nu ?
kan någon berätta ? :angel: :smirk: :D

Molvi skrev:
och fattade gallop sedan väntade jag tills hon samlat sej

Vad menar du?

Gick hästen i höger galopp eller vänster?

Det kan ju bero på många saker att hästen inte lägger sig. T ex att de är för heta etc.
Du kanske tog för löst i tygeln? Självklart är målet att kunna lägga pass med väldigt små hjälper, men första gångerna kanske inte hästen förstår.
Om du vet att hästen förstår, men ändå skiter i dina hjälper så får du nog jobba mer på lydnaden.
Min häst har aldrig varit svår att lägga, men jag har också jobbat väldigt mycket med just lydnad.

Filippan skrev:
Vad menar du?

Gick hästen i höger galopp eller vänster?

Det kan ju bero på många saker att hästen inte lägger sig. T ex att de är för heta etc.
Du kanske tog för löst i tygeln? Självklart är målet att kunna lägga pass med väldigt små hjälper, men första gångerna kanske inte hästen förstår.
Om du vet att hästen förstår, men ändå skiter i dina hjälper så får du nog jobba mer på lydnaden.
Min häst har aldrig varit svår att lägga, men jag har också jobbat väldigt mycket med just lydnad.

jo vi rider dressyr för tränare 2 gåpnger i veckan, och tränar
det är mest att hon är lite sprallig ute.
men lydnade den har jag allt koll på :smirk: '
att en häst hopapr till och sådära hör inte med lysnade att göra.
men asså höger gallopp var det,
men jag vet inte får ta med mig tränaren så får väll
hon hjälpa mej när hon ser,
men tack för alla fina svar, kommit en bit på vägen iaf :D
tack / c :D

Filippan du verkar kunna det här med pass du ;).
Om hästen har höger galopp, vilken tygel ska man
göra fattningen med då?

Jag kan ingenting om pass eftersom båda
min kusar är 4gångare. Men jag försöker lära mej :)

Molvi skrev:
jo vi rider dressyr för tränare 2 gåpnger i veckan, och tränar
det är mest att hon är lite sprallig ute.
men lydnade den har jag allt koll på :smirk: '
att en häst hopapr till och sådära hör inte med lysnade att göra.
men asså höger gallopp var det,
men jag vet inte får ta med mig tränaren så får väll
hon hjälpa mej när hon ser,
men tack för alla fina svar, kommit en bit på vägen iaf :D
tack / c :D

Okej, då kan vi utesluta det då. Då var det nog så att hon inte förstod vad som förväntades av henne. Prova att förstärka hjälpen, och så fort hon förstår så upphör du att ge den så hon får sin belöning.

Det bästa är ju, som du skriver, att ta hjälp av en tränare som kan se vad problemet är. Svårt att försöka gissa sig fram såhär på nätet :)

Poplan skrev:
Filippan du verkar kunna det här med pass du ;).
Om hästen har höger galopp, vilken tygel ska man
göra fattningen med då?

Jag kan ingenting om pass eftersom båda
min kusar är 4gångare. Men jag försöker lära mej :)

Hehe, jag skulle inte vilja säga att jag kan det här med pass, jag är verkligen nybörjare själv! Har börjat träna min häst i pass detta år, utan någon tidigare erfarenhet, så jag har mest prövat mig fram för att se vad som har fungerat. Självklart har jag tagit hjälp av tränare då och då också.

Såsom jag har lärt mig så ska du, när du rider i höger galopp, ta i höger tygel för att den andra sidan ska släppas fram först, så att säga. Sen så beror det ju helt på vad man har lärt hästen osv, men det är väl grundregeln :)

Okej, tack :). Men hur gjorde du när du började rida pass, eller har din häst alltis haft passen i sej?

Korsa händerna??:crazy: låter inge skönt för hästens mun.

Sagafrahaeli skrev:
Varje häst lägger sig på olika kommando.
Den passläggningen jag fick lära mig först va:

Om hästen går i vänster galopp ska vänster hand ligga överst när man korsar händerna. Man har i båda tyglarna men mer i vänster.

Men på den hästen jag rider nu får man hålla händerna som vanligt och hålla i båda tyglarna men plocka hela tiden i t.ex vänster om hästen nu går i vänster tygel.

Som sagt: Det är oftast upp till hästen eller vad hästen har lärt sig. Det finns säkert lite många passläggningskommando som der finns tränare. ;)

/Jenny

ska man korsta händerna ?, tycker inte hästen det blir obehagligt ?:angel: :smirk: (ingen aning, lät så bara :P)

Poplan skrev:
Okej, tack :). Men hur gjorde du när du började rida pass, eller har din häst alltis haft passen i sej?

Jag gjorde som så att jag alltid lät honom galoppera i full fart på en viss sträcka. Han är en otroligt pigg och villig häst så varje gång vi kom till den sträckan ville han spriiingaaa. (obs. normalt gör jag inte samma sak varje gång på samma sträcka när jag är ute och rider ;))
Sedan började jag lägga honom på den sträckan. I början förstod han nog inte riktigt och gick mer i passtaktig ökad tölt, ungefär ;) Men han fick in takten bättre och bättre.
Det som han kunde ha problem med vara att "suga tag" i bettet innan, och under, passen. Han är ju van att gå med eftergift i nacken osv i galoppen men helt plötsligt ville jag att han skulle "lägga sig på" lite. Det tyckte han nog var lite konstigt, men han börjar lära sig. Det kommer ju säkrare han blir.
Men sen tror jag vääldigt mycket beror på mig, när han inte går så bra, för när min tränare la honom gick han superfint! :)

Han tycker i alla fall att det är otroligt kul att spränga fram i full fart :D Och de måste de tycka, det är förutsättningen för en bra passhäst. De måste vilja! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 174
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30