Hur "fattar" man pass ?

Sv: Hur "fattar" man pass ?

Filippan skrev:
Jag gjorde som så att jag alltid lät honom galoppera i full fart på en viss sträcka. Han är en otroligt pigg och villig häst så varje gång vi kom till den sträckan ville han spriiingaaa. (obs. normalt gör jag inte samma sak varje gång på samma sträcka när jag är ute och rider ;))
Sedan började jag lägga honom på den sträckan. I början förstod han nog inte riktigt och gick mer i passtaktig ökad tölt, ungefär ;) Men han fick in takten bättre och bättre.
Det som han kunde ha problem med vara att "suga tag" i bettet innan, och under, passen. Han är ju van att gå med eftergift i nacken osv i galoppen men helt plötsligt ville jag att han skulle "lägga sig på" lite. Det tyckte han nog var lite konstigt, men han börjar lära sig. Det kommer ju säkrare han blir.
Men sen tror jag vääldigt mycket beror på mig, när han inte går så bra, för när min tränare la honom gick han superfint! :)

Han tycker i alla fall att det är otroligt kul att spränga fram i full fart :D Och de måste de tycka, det är förutsättningen för en bra passhäst. De måste vilja! :)

Okej :), jag vill nämligen börja ta fram passen i min häst. Om det nu finns någon där, de är det jag försöker att hitta. Vi köpte honom som femgångare, men innan vi skulle börja med passen ville vi ha dom grundgångarterna först. Det har tagit ett år ungefär , eftersom han är relativt ung. Och här är jag nu. Ge mej lite tips vad jag ska tänka på mm ?

Poplan skrev:
Okej :), jag vill nämligen börja ta fram passen i min häst. Om det nu finns någon där, de är det jag försöker att hitta. Vi köpte honom som femgångare, men innan vi skulle börja med passen ville vi ha dom grundgångarterna först. Det har tagit ett år ungefär , eftersom han är relativt ung. Och här är jag nu. Ge mej lite tips vad jag ska tänka på mm ?

Är han väldigt villig? Kan han "tända till"? Om han kan det så kan det nog absolut vara värt att testa om passen finns där!
Jag tycker du kan prova att göra som jag skrev innan, leta upp en bra väg och alltid galoppera där. Gärna på hemväg. Sedan när du vant in honom på det så börjar du lägga honom där. Om han inte vill lägga sig (vet inte hur din häst är) kan du "överdriva" hjälpen och verkligen "böja" honom inåt (höger om du rider höger galopp). Sedan när han förstått kan du övergå till finare hjälper. Om inte de finare hjälperna fungerar med en gång förstås!
I början blir det kanske fyrtaktigt, men det gör inget. Låt honom bara förstå att nu är det okej att springa så mycket man vill ;) Driv på så mycket som det behövs, men driv inte hela tiden, det kan ta bort lusten till att springa.
Gör så att du kommer fram i galopp i typ mellantempo. Sen ganska snabbt lägger du honom och läggningen gör du som en ökning.
Det kanske är olika för alla hästar men min häst gick bättre om jag inte galopperade så länge innan passen i början.

Förresten gick min pålle skitbra i passen idag :D Han var otroligt pigg och det gjorde det inte sämre att han fick rejsa mot Skurt, en av de snabbaste hästarna i stallet :D Det var asroligt och nu börjar jag tro lite mer på min tränare som trodde vi skulle få 6or på passen i vår! :D Hoppashoppas! :D

Han är ju en väldigt pigg häst med massor av energi i så jag ska försöka , det låter så himla kul. Det ända som är kruxet är att jag vet inte om han har någon pass kvar :(, tyvärr. Men vi köpte ju honom som en femgångare och då var han passtaktig i alla gångater, men det var ett år sedan. Om jag gör som du skrivit och han ändå inte fattar så ger jag upp tror jag, man kan ju inte göra annar än at försöka :). Kul det där som din tränare sagt!

OMYGOD!

hon passade, WOOOOOOW.
fortfarnde helt chokad.
visserligen var det bara nga steg.
men pass var det minsann,
i paddocken för första gången hon tog
sitt passsteg med mej på :D
i paddocken lixom :D
Yes, vilken känlsa <3 :D:D:D :love:

Molvi skrev:
OMYGOD!

hon passade, WOOOOOOW.
fortfarnde helt chokad.
visserligen var det bara nga steg.
men pass var det minsann,
i paddocken för första gången hon tog
sitt passsteg med mej på :D
i paddocken lixom :D
Yes, vilken känlsa <3 :D:D:D :love:

Vad roligt :D:D

Testade med min häst vet inte riktigt vad det vart för gångart, men jag tror att det var en väldigt passtaktig tölt.

Själv är jag expert på att lägga pass helt omedvetet, dessutom på en häst som vi var säkra på var 4-gångare:angel: Var ute på en vanlig ridtur och kom på en raksträcka där vi brukar galoppera å båda hästarna tog fart, omedvetet gjorde jag en rörelse och vips hade jag en häst som speedade fram i flygande pass !! :bump: Vilken upplevelse !! :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 174
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben