P
Poplan
Sv: Hur "fattar" man pass ?
Okej , jag vill nämligen börja ta fram passen i min häst. Om det nu finns någon där, de är det jag försöker att hitta. Vi köpte honom som femgångare, men innan vi skulle börja med passen ville vi ha dom grundgångarterna först. Det har tagit ett år ungefär , eftersom han är relativt ung. Och här är jag nu. Ge mej lite tips vad jag ska tänka på mm ?
Filippan skrev:Jag gjorde som så att jag alltid lät honom galoppera i full fart på en viss sträcka. Han är en otroligt pigg och villig häst så varje gång vi kom till den sträckan ville han spriiingaaa. (obs. normalt gör jag inte samma sak varje gång på samma sträcka när jag är ute och rider )
Sedan började jag lägga honom på den sträckan. I början förstod han nog inte riktigt och gick mer i passtaktig ökad tölt, ungefär Men han fick in takten bättre och bättre.
Det som han kunde ha problem med vara att "suga tag" i bettet innan, och under, passen. Han är ju van att gå med eftergift i nacken osv i galoppen men helt plötsligt ville jag att han skulle "lägga sig på" lite. Det tyckte han nog var lite konstigt, men han börjar lära sig. Det kommer ju säkrare han blir.
Men sen tror jag vääldigt mycket beror på mig, när han inte går så bra, för när min tränare la honom gick han superfint!
Han tycker i alla fall att det är otroligt kul att spränga fram i full fart Och de måste de tycka, det är förutsättningen för en bra passhäst. De måste vilja!
Okej , jag vill nämligen börja ta fram passen i min häst. Om det nu finns någon där, de är det jag försöker att hitta. Vi köpte honom som femgångare, men innan vi skulle börja med passen ville vi ha dom grundgångarterna först. Det har tagit ett år ungefär , eftersom han är relativt ung. Och här är jag nu. Ge mej lite tips vad jag ska tänka på mm ?