Hur fästes Back on Track ryggstycke?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Eeiram
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 995
E

Eeiram

Hej!

Jag funderar på att köpa ett Back on Track ryggstycke. Jag har läst att detta kan fästas inuti täcket med hjälp av sex ringar (http://www.backontrackshop.se/Graphics/Products/21.jpg). Ni som har detta ryggstycke, hur har ni löst fästanordningen? Jag vill kunna plocka ur det emellanåt så jag vill inte sy fast ringarna i täcket.

Eftersom min häst bor i ett kollektivstall där det med andra ord inte alltid är jag som skall lägga på täcket, vill jag ha det så smidigt som möjligt.

Blir det väldigt varmt under ryggstycket? Jag klurar på om jag skall fästa det i hästens innetäcke, ett Termo Master termotäcke.

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Hur fästes Back on Track ryggstycke?

De sex små ringarna suger, de är klena och går sönder och det finns sällan något motsvarande i täcket att fästa dem i.

I stället brukar folk sy på kardborreband som de kan fästa ryggstycket med.

Jag har ett sådant ryggstycke. Det sitter kardborreband längs stycket som är meningen man ska sy fast den ena delen av i ett annat täcke, tex.

Jag har det på hästen bara den tiden jag är i stallet så jag lägger det bara under ett tunt fleecetäcke och det ligger hyfsat bra på plats.
Hästen blir så varm av det att blodådrorna på halsen sväller och han brukar somna (om han inte äter).

Mitt tips är att du väntar med att sy fast stycket i nåt tills hästen blivit ordentligt invand med det då jag läst tråd här om häst som blev genomsvettig av Back-on-track.

Jag har köpt ett ryggstycke nu. Det är två ringar och en hälla på vardera sida. Jag skall absolut långsamt vänja hästen med tyget. Jag har använt/använder både paddar och snabbandage till hästen då jag vet att man skall ta det lugnt i början.

Jag funderar på det här med att sy fast kardborrbandet i hästens innetäcke - skaver inte det fastsydda bandet mot hästen om man plockar ur ryggstycket och enbart använder täcket vissa nätter? Jag tänkte använda ryggstycket två veckor, därefter uppehåll i en vecka och rulla på så.

Är det någon som har ryggstycket under ett termotäcke eller blir det för varmt?

Jag använder ringarna. Två BoT ryggstycken, ingen trasig ring än.

Iaf, så jag tar resårband (man kan ju ta sidenband eller vad som helst eg) och en grov nål. Trär det genom täcket (fodret om det är ett utetäcke) och surrar fast ringarna så, avslutar med en knut.

Har hitills suttit som berget, och det enda som är kvar om/när man tar bort det är några hål efter där tråden varit.

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund har haft problem med diskbråck. Bråcket är ca 10-15 cm från svansroten. Senast på rehaben så diskuterade vi Back on Track...
2
Svar
39
· Visningar
3 940
Senast: Tora
·
Utrustning Köpte ett BOT utetäcke av en privatperson, och då jag fick hem detta på posten så blev jag väldigt misstänksam om detta verkligen är ett...
Svar
9
· Visningar
2 829
Senast: Highcat
·
Hästvård Har för en vecka sedan köpt ett back on track täcke som jag nu vänjer hästen vid. Han hade det 1,5 h första dagen och sedan har det gått...
2
Svar
27
· Visningar
5 661
Senast: Magica
·
Utrustning Jag har köpt en ny häst som har gått med en sadel som inte passar så han är lite muskelfattig under banken och så har han en blödning i...
Svar
7
· Visningar
3 146
Senast: sirpa40
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna