hur fäster ni tömmarna ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Koko_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 901
K

Koko_

Jag vet inte om denna tråd kanske passar bättre på hästhantering eller nåt, men då får ni flytta den eller nåt :p

Ni som tömkör, hur fäster ni tömmarna? Hur fäster ni dom när ni tömkör på volt och bara rakt fram liksom ?

/ Koko_ :bump:

Sv: hur fäster ni tömmarna ?

För det mesta använder jag yttertömmen helt "normalt" alltså genom gjorden fram till bettet. Innertömmen brukar jag fästa så att den går genom bettet utifrån och in tillbaka till gjorden och fäster den där. Lite lättare att ställa hästen såhär. Men hur jag fäster dem beror helt på vad jag vill komma åt också. Men detta brukar jag börja med.

Asfolath skrev:
För det mesta använder jag yttertömmen helt "normalt" alltså genom gjorden fram till bettet. Innertömmen brukar jag fästa så att den går genom bettet utifrån och in tillbaka till gjorden och fäster den där. Lite lättare att ställa hästen såhär. Men hur jag fäster dem beror helt på vad jag vill komma åt också. Men detta brukar jag börja med.

samma här...

Olika beroende på vad jag vill åstakomma.

Jag har ingen annan fästning på tömarna än från bettringarna genom ringarna på gjorden. Min häst jobbar jättebra i form och söker sig ned med bjudning bakifrån och fram utan någon annan tömsättning. så det funkar bra för oss. dessutom slipper jag att byta tömsättning för att jag vill byta varv, så tömkörningspasset blir väldigt varierat och flexibelt.

Har haft hästen sen unghäst så han har aldrig lärt sig fel form och alltid från första början jobbat med ryggaktivitet. om du har en häst som inte gjort det kan det kanske behövas att spänna som en del tipsat dig om redan, då är det lättare att komma åt hästen.

Liknande trådar

Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
585
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 386
Senast: ameo
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka