Hur fäster ni tömmarna när ni tömkör?

S

San Q

Har en 3-åring som jag tänker börja tömköra. Han är hanterad en del och longerad (i grimma av förra ägaren!). Hur presentera ni tömkörningen för en häst? Hur fäster ni tömmarna? Vad skulle ni begära av en 3-åring?
 
Sv: Hur fäster ni tömmarna när ni tömkör?

På en sån ung häst skulle jag sätta tömmarna lågt.
Inte uppe på ryggen alltså utan sas på sidorna (jag är ju så jäkla bra på att förklara:D ) men så hon får hjälp att hitta sin balans och att söka sig framåt neråt:)
 
Sv: Hur fäster ni tömmarna när ni tömkör?

Vi hade Anders Eriksson uppe på klubben i våras, och han tipsade om att ha någon slags ledande variant på unghästar och hästar som inte är mycket tömkörda. Man drar då innertömmen genom bettringen och knäpper fast den hyfsat lågt i gjorden. Yttertömmen dras genom "ögla" på gjorden och knäpps fast i bettringen. Funkade super på våran försökskanin. ;)
 
Sv: Hur fäster ni tömmarna när ni tömkör?

innertömmen lägre än ytter alltså...? kan nog funka bra..viktigaste är dock att inte kräva för mycket och att ha assistans ifall det händer något man kan ju inte vara både fram och bak samtidigt;)
 
Sv: Hur fäster ni tömmarna när ni tömkör?

Lägg denna under körning så får du massor av tips.
 
Sv: Hur fäster ni tömmarna när ni tömkör?

På en unghäst som inte blivit tömkörd innan skulle jag börja på volt och sätta yttertömmen genom den övre ringen fram till bettet och innertömmen i bara bettringen (som en longerlina).
Det brukar vara bra att börja så, då har du innertömmen som säkerhet om hästen skulle bli rädd eller inte förstå och kanske ge sig iväg. Då är det bara att hålla i som vid longering och det hade ju hästen varit med om innan. När båda tömmarna sitter genom ringar på gjorden är det lätt att hästen trasslar in sig om den skulle skutta iväg.
När hästen har vant sig vid detta kan man gå över till att ha båda tömmarna genom de övre ringarna och till bettet och träna mer på att styra. Sen när hästen är van vid tömmarna och förstår vad man menar så hade jag gått över till att fästa de med den ledande effekten och lite lägre för att få hästen att sänka sig framåt neråt.

Lycka till!
 
Sv: Hur fäster ni tömmarna när ni tömkör?

På en unghäst som inte blivit tömkörd innan skulle jag börja på volt och sätta yttertömmen genom den övre ringen fram till bettet och innertömmen i bara bettringen (som en longerlina).
Det brukar vara bra att börja så, då har du innertömmen som säkerhet om hästen skulle bli rädd eller inte förstå och kanske ge sig iväg. Då är det bara att hålla i som vid longering och det hade ju hästen varit med om innan. När båda tömmarna sitter genom ringar på gjorden är det lätt att hästen trasslar in sig om den skulle skutta iväg.
När hästen har vant sig vid detta kan man gå över till att ha båda tömmarna genom de övre ringarna och till bettet och träna mer på att styra.
Sen när hästen är van vid tömmarna och förstår vad man menar så hade jag gått över till att fästa de med den ledande effekten och lite lägre för att få hästen att sänka sig framåt neråt.

Lycka till!
 
Sv: Hur fäster ni tömmarna när ni tömkör?

Ojsan...där kom det visst två gånger :smirk: så kan det gå...:D
 
Sv: Hur fäster ni tömmarna när ni tömkör?

Bra tips! Så tänker jag nog börja på bana med lillpojken hemma. Fast först ska vi ut i skogen med mamma som draghjälp :D
 
Sv: Hur fäster ni tömmarna när ni tömkör?

Jag tränar för instruktör gällande tömkörning/ inkörning av min tvååring. Jag fick börja med tyglar o träns, o använda tyglana som tömmar. Tyglarna i varsin hand under halsen på hästen, och på det viset lära hästen tygel och såsmåningom tömtag. Men din häst kanske kan det redan?
 
Sv: Hur fäster ni tömmarna när ni tömkör?

Har en 3-åring som jag tänker börja tömköra. Han är hanterad en del och longerad (i grimma av förra ägaren!). Hur presentera ni tömkörningen för en häst? Hur fäster ni tömmarna? Vad skulle ni begära av en 3-åring?

Har förklarat i en annan tråd, här:

Ha gärna medhjälpare som kan gå bredvid hästen när du lär den.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=6510348&postcount=22

"galoppjärn" är en slags gjord med stigbyglar helt enkelt, borde gå med barbackagjord med stigbyglar/läder lika väl.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 391
Senast: Cs218
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 773
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp