Hur fästa svängeln

E

Egonson

Okej.. jag har ett litet dilemma ;)
Jag har en svetsande morbror som har lovat fixa rockarden till mig, han ska fixa svängel och längre fästöglor till skackelremmarna.
Jag har också fixat ett rejält rör som jag ska ha som svängel.

Måste fästa svängeln relativt lågt för jag kör med loksele och tänker fästa draglinorna i dragringarna.

Men VART ska jag fästa den?! Tror ni man skulle kunna fästa en stång på något sätt och på den en tunga med hål för mutter att fästa svängeln i?
Bilder på vagnen, rita gärna på dem om ni har något förslag på hur man kan fästa svängeln :p

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/hstbilder025.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/hstbilder028.jpg

Sv: Hur fästa svängeln

Vad har du för sele, och hur fäster du skaklarna vill jag först fråga.

Har du kört vagnen innan, och har du en bild på det?

Vilka sorts draglinor har du?

Jag tyckte själva modellen såg mycket bra ut, men jag vill höja svängeln lite.

1-3 dm under skaklarna om du har en brösta, men kanske helt ok, om du har en loksele.

Lite bilder:

Klipp o klistra bild, det är cardento :) Visst skulle han bli super i vagn?

Senast ändrad av en moderator:

Jag kör med loksele.

Jag har kört vagnen med pållan innan, japp, dock bara i skritt och lite grann trav eftersom jag vill vänta tills jag har svängel.
Tyvärr ingen bild :(
Vagnen är f.ö mycket bekväm att sitta i, trycket i skakeln blir nog ca 10 kg när man lyfter den så högt som den sitter i selen och det har jag hört är lagom. Fäster skaklarna i dragringarna på selen med remmar, har tänkt fästa linorna i dragringen med.

Jag har såna draglinor i nylon från Börjes, billiga och helt ok tycker jag :)

Skulle man kunna göra så, att man selar på hästen och fästar vagnen, sedan fäster draglinorna i selen och kollar efter vart linorna slutar om man håller draglinjen rak, då lär man väl se vart svängeln bör sitta?
Så borde man väl kunna göra så att det blir rätt?

Snygg bild på Cardento förresten ;) :D

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det är bara att testa! Har du loksele, så tror jag att draglinen blir ok, då rockarden är rätt låg från början.

Du får ta kort sen när ekipaget är klart! /jenny

Japp jag ska ta kort jag lovar ;) Fast det tar nog några månader till innan allt finns där det ska finnas om man säger så.

Liknande trådar

Körning Kan man och i så fall var sätter man en svängel på denna rockard? Det är en äldre Hudik travrockard (som ska renoveras upp nästa sommar...
Svar
15
· Visningar
3 694
Senast: Lavinia
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 371
Senast: trassel
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 851
Senast: -Catherine-
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka