Hur får ni in trav?

Tibra

Trådstartare
Hur gör ni då ni ska få in er islänning i trav?
finns det en viss hjälp man använder eller är det olika?
berätta..

Sv: Hur får ni in trav?

Pollen jag rider har väldigt lätt för traven så hon travar mkt hellre än töltar så jag behöver inte göra ngt speciellt när jag ska börja trava ;)

Jag har en femgångare som tycker grisepass är det allra roligaste att gå i. Att lägga lite bommar i vägen är ett bra tips. Gärna en volt med bommar ungefär halva volten. Annars prova att trava i uppförsbacke. När hon krånglar brukar jag ha henne ganska lång och lite framtung då kan hon vare sig grisepassa eller tölta utan det blir trav istället. När hon väl travar är det dags att jobba ihop hennen igen.

/Fia

har din häst svårt för att trava? vad tar den helst?(4 lr 5gångare)?

jag har iaf som regel att göra detta vare om jag inte vet nåt om hästen jag rider och på min egen för att den ska komma in rätt från början(han e bara 5år).

läng tyglarna lite och ställ dig i lätt sits alltså luta dig lite frammåt så rumpan kommer över sadeln så ryggen blir fri...försök stå balanserat så hästen får en chans att hitta takten. sen ger du kommandot trav alltså trycker med skänkeln lr hur du gör...funkar det inte läng tygeln något (behöver inte ha kontakt med munnen men du ska kunna få kontakten snabbt ifall hästen sticker iväg i galopp lr nåt) funkar inte det kan du testa med kommandot Traaaaaavvaaaa samtiditgt som du ger den skänkeln...

funkar det? Lycka till.

Ställ dej i en lättare sits. Lägg tyngden på manken/halsen. Ha inte för korta tyglar. Driv. Beröm vid rätt.)

"Standard" när man är på Island är att man tynger framdelen genom att till exempel luta sig mera framåt eller att man lägger händerna mot manken och tynger på så sätt. Man brukar också länga tyglarna ganska mycket. Så om man vill rida "riktigt isländskt" kan man göra på det sättet. Problemet är bara att hästen blir så framtung då och istället för att bära upp sig så skjuter den bara på (och ökar oftast farten allt eftersom...).

Jag använder mig istället utav sitsen (försöker i alla fall :smirk: ). När jag ska trava gör jag en halvhalt och därefter börjar jag röra sätet som om jag travade. I fall hästen har svårt för traven brukar jag låta den få länga sig litegrand och bli lite lägre i formen då det kan vara lättare för hästen att hitta traven men så snart som hästen har hittat rytmen arbetar jag succesivt med att den ska bära sig mera än vad den skjuter på.

/Sara

min lilla häst travar alldelse utmärkt på volt, men inte rakt fram... Någon som har en förklaring till det? (förutom de som jag själv kommit fram till dvs att hon tänker för mycket spring framåt eller att hon helt enkelt lärt sig att man travar på volt och töltar framåt...).
Jobbar tömkörning o longering mycket trav galopp trav, då får hon jättefin trav,,, bara att försöka omsätta den uppifrån ryggen också

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 704
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 987
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka