Hur får man

Meibla

Trådstartare
upp hunden i vikt? Han ser ut som ett spjälstaket :crazy:
Har testat RC, Specific, Klass, Nordic och Standart till honom (under 2 års tid) men ändå magrar han. Nu får han coop's och håller vikten, men är fortfarande alldeles för mager, plus att han kliar sej hela tiden när han får det fodret.
Vet hittar inga fel på honom, och sa typ bara "Han är som en del människor, kan äta hur mkt som helst, men ändå inte gå upp ett gram" Men folk man träffar verkar tro att jag inte ger honom nån mat.
Sist han vägdes så vägde han 30 kg.. och ja... lite väl lite.

Han är pigg och glad förövrigt, pälsen är fin osv.
Nån som har nåt tips på hur man kan göra för att få honom att öka ett par kilon iaf?

Sv: Hur får man

Jag tror att det mesta bränner hundarna i huvudet och Mulle är väl rätt så "på"? (Om jag fattat det rätt :)) Så jag tror att det blir svårt vad du än ger honom.

Men om jag vore du så skulle jag försöka att få tag på nån sladhundsförare och se vad de ger till sina hundar. De brukar ju utfodra sina hundar rätt så hårt/mycket/energirikt eller vad jag nu ska säga. Jag har inget så där bakom örat precis nu (ska äta middag!) Men jag vet att det finns en veterinär som svarar på frågor på en slädhundssida (minns inte vad den heter) Henne skulle man säkert kunna fråga (Hon är aktiv förare själv också) Om du inte har hittat sidan så kan jag kika efter den i morgon!!

Jo han är väldigt "på". När han gick på Klass och Nordic så fick han lika mkt som Tuffsans uppfödares draghundar när dom var i tävlingskondis, (rekommendation från henne) men ändå minskade han. :confused: Likaså torrfodret har vart för arbetande hundar. Och det har han haft fri tillgång till.

Börjar nästan bli pinsamt att gå ut med honom nu, snart är det väl nån som anmäler mej till vad d nu heter för att dom tror att jag svälter han. :crazy:

såg på animal planet och dom gav hundarna små portioner flera ggr/dag just för att dom skull gå upp i vikt, man skulle inte ge stora portioner kom inte ihåg varför, har själv en bc/husky och dom gav henne köttfärs blandat me buljong o limpa osv.. mitt problem är att hon bara blir fetare o fetare :)

Du har säkert provat det redan, men jag använde "högenergi" fodren när min valp/unghund bara åt hälften av vad hon skulle enligt rekomendationerna. sedan är det olika mellan olika märken, vissa är mer koncentrerade, för några år sedan var tex Eukanuba mycket mer koncentrerat än Hills...

Ps: Nu förtiden får jag köpa billigt foder istället så att jag kan ge mycket eftersom hunden efter första löpet kom på att hon ville äta - mycket....så nu är problemet det omvända

Små portioner kanske skulle funka, men nu när han har fri tillgång så äter han inte speciellt mkt åt gången, utan han äter flera gånger istället.

Jo.. det är just högenergi foder jag har haft till honom :crazy: och även om han åt mkt mer än rekomendationerna så magrade han ändå

aha. Kanske skulle vara värt att testa. Frågan är om det går att få tag i här, våra djuraffärer har inte direkt stort utbud av hundmat :crazy:

oj han måste vara jätte söt :) prova o ge han mat olika tider,och lite mindre portioner, kan juh kanske ta ett tag innan han vänjer sig, men det kan bli bättre :) så vidare han it har mask elr nå sånt..själv så måste jag nog sätta lilla freja på diet *haha* köpte henne ett sele för några veckor sen (ska tränas att dra lite ) o då var det stort. men nu är det lite tight :rofl:

Halla fodret är suveränt!!!
Värt att testa, de har även blöt foder som är mkt bra!! Och framför allt så är det inte så hiskeligt dyrt!
Mina Greyhounds har funkat fint på det.

Ja, det kan vara värt ett försök. Dock måste jag hitta ett foder som han funkar på oxå, för det han har nu kliar han ihjäl sej av :( men det är oxå det enda han håller vikten av. någorlunda iaf.

giffan skrev:
Halla fodret är suveränt!!!
Värt att testa, de har även blöt foder som är mkt bra!! Och framför allt så är det inte så hiskeligt dyrt!
Mina Greyhounds har funkat fint på det.
Japp, Halla är ett toppenmärke. Gett min vovve dess färskfoder.

Tack för länken :)
Ska testa det fodret, det kan ju knappast bli värre än vad det redan är

Råvaror

Nedan följer en kort beskrivning av de ingående råvarorna.

VETE: Brödsädskvalitet, odlat på västgötaslätten.
BEHANDLADE SLAKTBIPRODUKTER:
Biprodukter av gris från svensk livsmedelsproduktion.
RIS & MAJS: Ej härodlat men svenskkontrollerat.
ANIMALISKT FETT: Svinfett från svensk livsmedelsindustri.
KYCKLINGKÖTTMJÖL: Tyskt (finns ej i Norden) under svensk kontroll.
FISKMJÖL: Svenskt från Ängholmen. Tillverkat av färsk helsill. Håller livsmedelskvalitet.
VEGETABILISKA PROTEINFODERMEDEL: Proteinkoncentrat av majs, potatis och torkade hela soyabönor.
BETFIBRER: Från svensk sockerindustri.
ÄGGPULVER: Torkad äggula från svenska ägg.
VEGETABILISKT FETT: Raffinerad sojaolja. Används mest inom mejeriindustrin för att höja kvaliteten på bordsmargarin m.m.
BRYGGERIJÄST: Restprodukt från öltillverkning. Rik på
B-vitamin m.m.
HAVSALGER: Torkad havstång från Norge. Mycket rik på olika mineraler.
VITAMINER: Tillsatta erforderliga vitaminer och mineraler.

Men nu till nästa "problem".. jag är inte helt säker på att han tål vete, med tanke på att han kliar sej så enormt av det fodret jag har nu :crazy: :confused:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 093
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
38 621
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka