Hur får man valpen rumsren?

Sv: Hur får man valpen rumsren?

Så fort den visar att den ska göra ifrån sig är det bara att gå ut meddetsamma och beröma massor.

När ni är ute och valpen gör ifrån sig så ska du inte gå in direkt, för då tar det roliga slut och man kan lika bra göra det inne ju. Dessutom kan den senare ta lång tid på sig innan den gör vad den ska för att det är ju kul att vara ute.

/Tigger som har en valp på 8 veckor och 4 dagar och är i princip rumsren
 
Sv: Hur får man valpen rumsren?

jag gjorde såhär och det funkade skitbra:
när jag såg att Tjabo började kissa inne så tog jag honom och bar ut honom så att han kunde kissa klart där. och då berömmer jag honom hela tiden MEDANS han kissar. inte efter.

om jag såg att han redan kissat inne så torkade jag bara upp det. jag började inte skälla och så utan låtsades som ingenting.

så varje gång han kissade/bajsade ute så berömmde jag jättemkt och alltså medans han gör det! det är viktigt.

detta funkade jättebra och tog inte lång tid innan han var rumsren.
det gäller att ha tålamod. : ) lycka till! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur får man valpen rumsren?

jag gjorde såhär och det funkade skitbra:
när jag såg att Tjabo började kissa inne så tog jag honom och bar ut honom så att han kunde kissa klart där. och då berömmer jag honom hela tiden MEDANS han kissar. inte efter.

om jag såg att han redan kissat inne så torkade jag bara upp det. jag började inte skälla och så utan låtsades som ingenting.

så varje gång han kissade/bajsade ute så berömmde jag jättemkt och alltså medans han gör det! det är viktigt.

Exakt så gjorde vi med, fungerade jättebra!
 
Sv: Hur får man valpen rumsren?

Det är bara att ta ut valpen så ofta som det går. Efter mat , efter lek, efter att den sovit .Och kanske lite oftare.
Berömm valpen då den kissar ute presis då den gör behoven. Inte efter då den redan glömt.
Min blev rummsren vid 12 v. Fick ett återfall då hon fick urinvägsinfektion.
Bajs gjorde hon inne första natten.

Du kan låta den kissa på en tidning inne som du tar med ut. Lägg den på ett bra ställe . Dit du kan lyfta valpen. Ta även med bajset ut och lägg på tidningen. Låt det ligga en bajshög bara.
Strö över lite jord.
Sätt valpen på tidningen när du kommer ut.
lycka till
 
Sv: Hur får man valpen rumsren?

:) Hej vi har alltid gjort så att ta ut valpen när den sovit ,lekt och ätit..alltid mycke beröm när den kissar ute,lyfte även ut den ibörjan på natten (ställa klockan) det har funkat på alla hundar som vi haft(ca 20st) lycka till med det lilla knytet
 
Sv: Hur får man valpen rumsren?

precis som de andra skrivit så tog jag ju också ut min valp efter mat, sömn o lek.

om valpen kissar mkt på natten kan man ta bort vattnet då. eller inte ha så mkt i skålen iaf. för vissa valpar dricker "bara för att..." lixom. även om de inte är speciellt törstiga.
 
Sv: Hur får man valpen rumsren?

Tack för alla era tips!
Jag gör faktiskt lite så som ni har skrivit! Skönt att veta att jag har gjort rätt hela tiden då! :D
 
Sv: Hur får man valpen rumsren?

Min lilla blandras valp är 13 veckor och hon är så gott som rumsren. Det dumma var att uppfödarna hade kvar hagen och tidningarna fram tills jag hämtade henne, så jag förstår om hon inte är riktigt rumsren ännu. Har bara haft henne i 5 dagar! Men jag tar ut henne då hon har ätit, sovit, lekt osv. Hon har börjat visa ganska mycket själv när hon vill gå ut. Jag berömmer henne varje gång hon gör behoven ute och sedan leker jag med henne ett tag! Jag har börjat nu att ibland ge henne en godis då hon visar att hon vill gå ut :) Tycker hon är ganska duktig! Men är det inte så att det är svårare att få en hanhund rumsren än en hona?
 
Sv: Hur får man valpen rumsren?

du tycker inte det är lite pinsamt att du köpt hund utan att veta vad hondjuret kallas? har du hört ordet tik någon gång?

att ha hund är ett stort ansvar, och innan man köper valp bör man åtminstone sett till att ha de grundläggande kunskaperna. dags att börja plugga med andra ord.
 
Sv: Hur får man valpen rumsren?

lyfte även ut den ibörjan på natten (ställa klockan)

Jag skulle inte ha ställt klockan, gjorde det med första valpen vi hade och den satte i system att gå ut på natten och det höll den kvar vid länge ... Vet även fler som fått samma problem, hunden har blivit van att rastas på natten :crazy:

Inte så skojigt
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 006
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 119
Senast: linnsan
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp