hur får man valpen att gå lydigt i koppel??

F

fredslund

Jag har en blandrasvalp stövare/schabrador å undrar om någon har bra tips på hur man ska hunden att inte dra när han går i koppel??
 
Sv: hur får man valpen att gå lydigt i koppel??

När min hund drog i kopplet så backade jag på en gång då jag kände det minsta i kopplet. Sedan backade jag ända tills hunden slutade dra och följde efter mig, då gick jag fram igen. Man gick mer bakåt än framåt de första gångerna men det hjälpte :P

Sedan måste man ju underhålla det också och vara konsekvent.
 
Sv: hur får man valpen att gå lydigt i koppel??

okii..tack så mycket för tipset..Värt att testa=)
 
Sv: hur får man valpen att gå lydigt i koppel??

jag lånade min pappas hund en gång.. men hon är 11 år, och varje gång hon började dra i kopplet så stannade jag.. och så väntade jag tills hon satte sig eller släppte efter på kopplet lite, och då började jag å gå igen.. och sen drar hon inte alls lika mycket längre.. men nu är hon hos pappa igen så hon drar väl lika mycket nu som förut då, misstänker jag.. =/
 
Sv: hur får man valpen att gå lydigt i koppel??

han är 4 månader nu..
 
Sv: hur får man valpen att gå lydigt i koppel??

Jag vände tvärt om och gick åt det hållet några steg . Det fungerade på min valp. Hon drar nästan aldrig längre. När man möter hundar och bilar bara.
 
Sv: hur får man valpen att gå lydigt i koppel??

Om valpen är uppmärksam på dig bör den inte dra. Träna kontakten mellan dig och hunden. Beröm när den uppmärksammar dig och din röst och lägg så småningom till "sakta" eller "här" eller vad det nu kan vara. Har fungerat fint för mig ( med lite tålamod och mycket köttbullar:angel: )

Om han drar "bara" vid vissa tillfällen, som när ni möter folk eller så,avled med nåt skoj, leksak eller så.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: Trott
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 521
Senast: Liran
·
Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
597
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp