Hur får man tiden till att räcka till?

Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Här har det alltid varit tvärtom, har aldrig tillräckligt med tid för hästarna när de varit inhyrda, ens innan jag fick barn.
Mkt lättare på gården då man sparar tid i resor, olika jourer & slippa behöva hantera andras hästar(intag, utfodringar osv osv).

Men det blir som man gör det till, om man har bra framförhållning,beställer allt klart så man slipper åka & hämta hö/spån osv så tar det mkt mindre tid om man har allt på sin egen gård.
Håller man på & renovera är det en annan sak, vi bor ju på våran gård utan att behöva lägga ner tid på annat än att just bo, äta, sova.


Jag håller faktiskt med dig om att man sparar tid på att ha hästarna hemma. Innan jag köpte gården hade jag en häst inhyrd och de tog längre tid att göra iordning stallet + en massa andras människors hästar än va de tar när jag har alla mina tre hemma. Vi lägger heller inte ner speciellt ,ycke tid på våran gård just nu, vi har tänkt oss en tillbyggnad av huset längre fram men de ska vi ta hjälp av bnyggare till så de e inget vi själva måste lägga så mycke tid på.
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Då kanske ni kan vara hjälpta av att sätta er ned och faktiskt göra två konkreta listor:

1. Dokumentera hur mycket tid som går åt till de olika sakerna i dagsläget, med utgångspunkt från dygnats 24 timmar'

2. Vad är viktigt för er i dagsläget, dels vad gäller familjetid, parförhållande, materiell standard och arbete.

Alla människor får samma mängd timmar per dygn: 24 stycken. Det är vad vi väljer att göra med dem som avgör vår livskvalitet. Kanske ni berhöver prioritera om rejält?

Du är väldigt klok. Tycker detta var ett väldigt bra tips :bow:
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Låter jättestressigt.
Det går inte att ge dig själv vila från hästarna?om du låter dem stå i en månad tex för att själv kunna vila upp dig?
& sedan göra ett ordentligt schema för hur lång tid du har med stallet varje dag samt vilka hästar som ska motioneras vilken dag.
Medryttare kan oxå vara bra att ha.
Eller som några skriver, gö dig av med en häst, låna ut på foder tex.


Grannens medryttare har börjat rida min ena häst lite och bara de är till mycke hjälp. Skulle kunna tänka mig att lämna iväg unghästen men hon går ju då inte att lasta. :crazy: Gör ju liksom de hela väldigt kämpigt. :(
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Vi finns här som du vet. (grannen)

Skönt att du har nytta av min medryttare nu när våra hästar är nyvaccinerade & inte får lov att svettas upp, men som sagt du vet vart hon tillhör.
Hon är min :devil::devil:

Kan inte B ta stallet åt dig när han kommer hem från sitt jobb?
Så slipper du det momentet & ni får mer kvalitetstid senare på kvällen?
Sen att du rider/motionerar M & W varannan dag & tar B lite varje dag.
Delar upp det lite så du inte får allt på en gång.
Eller om du rider M & kanske bara longerar W samma dag & tvärtom dagen efter?

Eller rider båda ca 30 min vadera dagligen? Och tar längre ridturer på helgerna. Provat ta W som handhäst?

Sen blir vår belysta ridbana klar ganska snart. ;)

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med dina hästar då jag har dåligt samvete över våra egna. Men hojta till, du ser sliten ut gumman..

Kram
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Här har det alltid varit tvärtom, har aldrig tillräckligt med tid för hästarna när de varit inhyrda, ens innan jag fick barn.

Allt beror ju på förutsättningarna, det går åt betydligt mycket mindre tid att ha hästarna inhyrda (på nära avstånd) om det ex.vis ingår alla in- och utsläpp, man har på lösdrift etc. Har man hästarna hemma så minimeras resorna men man är ensam om allt kringjobb som att laga hagar, hämta hem hö, halm, spån, de flesta in- och utsläpp.
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Allt beror ju på förutsättningarna, det går åt betydligt mycket mindre tid att ha hästarna inhyrda (på nära avstånd) om det ex.vis ingår alla in- och utsläpp, man har på lösdrift etc. Har man hästarna hemma så minimeras resorna men man är ensam om allt kringjobb som att laga hagar, hämta hem hö, halm, spån, de flesta in- och utsläpp.


Vi har mark så vi skördar vårt eget hö och har även mycket halm hemma så vi slipper momenten med att köra och hämta. Dessutom skördar vi ju när hästarna är på bete så de blir inte så mycke jobb med de då.
Sambon ställer upp och tar dom en del kvällar när ja tar slut. Han e en ängel :angel: :D
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Vi finns här som du vet. (grannen)

Skönt att du har nytta av min medryttare nu när våra hästar är nyvaccinerade & inte får lov att svettas upp, men som sagt du vet vart hon tillhör.
Hon är min :devil::devil:

Kan inte B ta stallet åt dig när han kommer hem från sitt jobb?
Så slipper du det momentet & ni får mer kvalitetstid senare på kvällen?

Tack för dina kloka råd snuffan ;)

Ska försöka komma ihåg var hon tillhör och bara "låna" lite ibland :devil: hehehe

B tar faktiskt stallet mellan varven han e ju faktiskt ganska gó :love:

W går tyvärr inte att longera men M gör ju så de e bra tips 30min på W kan man ju faktiskt hinna med. Nu är de ju ljust längre om kvällarna så då e de lättare. Ser med glädje fram emot grannes fina belysta ridbana :d

Tack för att ni finns!!

Kram
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Det här förstår inte jag?! Om man lär ungarna att vara delaktiga i familjelivet på alla vis, alltså att de även får lära sig att hjälpa till, så blir det MYCKET bättre när de är i den åldern.

Iallafall hemma hos oss. Vi hjälps åt alla i familjen och får på så sätt både gemenskap och ledig tid.

jag menade inte i hemlivet, men de är ju så aktiva helatiden, träningar/tävlingar/kurser mm som inte alltid är på bussavstånd. Läxor och prov som de behöver stöd med.
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Vi har mark så vi skördar vårt eget hö och har även mycket halm hemma så vi slipper momenten med att köra och hämta. Dessutom skördar vi ju när hästarna är på bete så de blir inte så mycke jobb med de då.
Sambon ställer upp och tar dom en del kvällar när ja tar slut. Han e en ängel :angel: :D

Jo men just själva skördandet och hö/halmhanteringen stjäl ju tid som du annars skulle kunna lägga på barn och familj eller på ren återhämtning.
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Känns som om de inte har så stor betydelse i detta sammanhanget, även när jag hade hästen inackorderad fick vi själva lösa foder och hö frågan. Skörden är ju bara ett litet problem eftersom vi har stora rundbaler och bara kör in dom på logen. Behöver inte hanteras så mycke.
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Allt handlar ju om att göra allt så lätt och praktiskt som möjligt för att få tid för annat. Inackorderingar finns ju i olika former, medan ajg bodde hemma hade jag stall själv (med allt jobb det innebär- vilket jag bestämt hävdar är den tyngsta formen rent tidsmässigt eftersom man själv ordnar allt!) jag valde kollektiv inackordering medan jag studerade och hade lite pengar men mycket tid. Sedan när jag gick vidare i karriären valde jag stall där in- och utsläpp ingick och just före jag fick barn gick jag över till lösdriftsvarianten.

Antalet häst och den form man håller dem i är avgörande för tidsaspekten. Sedan är det naturligtvis positivt att kunna ha dem hemma om man önskar det.
Du fick ett bra tips tidigare i tråden ang. att skriva upp hur din tid fördelas under dagen så att du kan kolla var det möjligtvis går att skära ner tid.
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

vi bor ju på våran gård utan att behöva lägga ner tid på annat än att just bo, äta, sova.

Åh, vad lyxigt! Vi skulle aldrig ha råd att köpa en "färdig" gård. Dessutom ingår det lite skog. Den måste ju skötas, vilket tar tid, men samtidigt ger det en massa ved, som tar evigheter att klyva, men blir billig uppvärmning av huset.
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Åh, vad lyxigt! Vi skulle aldrig ha råd att köpa en "färdig" gård. Dessutom ingår det lite skog. Den måste ju skötas, vilket tar tid, men samtidigt ger det en massa ved, som tar evigheter att klyva, men blir billig uppvärmning av huset.

Håller med, vilken dröm att slippa renovera :love:
Vi renoverar ALL ledig tid, när vi inte är på jobbet. Beräknar vara färdiga om 3-4 år. DÅ ska vi njuta och pyssla med hästar, fiska, åka skoter och göra roliga saker tillsammans. Om vi inte tagit ut skilsmässa tills dess :angel:.
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Håller med, vilken dröm att slippa renovera :love:
Vi renoverar ALL ledig tid, när vi inte är på jobbet. Beräknar vara färdiga om 3-4 år. DÅ ska vi njuta och pyssla med hästar, fiska, åka skoter och göra roliga saker tillsammans. Om vi inte tagit ut skilsmässa tills dess :angel:.

Det där låter verkligen urjobbigt i mina öron. Är det värt det?
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Det där låter verkligen urjobbigt i mina öron. Är det värt det?

Nej, egentligen inte, men vi har inte så mycket val. Går inte sälja en halvrenoverad gård utan att gå med dunderförlust, bara bita ihop och fortsätta (bebisen var oplanerad).. :angel:
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Hua, vilken sits! Försök iaf hitta lugnet emellanåt. Det är inte kul att komma på att man inte levt, utan bara nätt och jämnt hållit näsan ovanför vattenytan, under en så pass lång tidsperiod.

Ett hett tips: Bjud hem en några händiga vänner, jobba en helg med gården, bjud på grillat och dricka. Så brukar vi göra hemma hos varandra och det blir mycket mer gjort på kort tid, och man har roligt under tiden.
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Håller med, vilken dröm att slippa renovera :love:
Vi renoverar ALL ledig tid, när vi inte är på jobbet. Beräknar vara färdiga om 3-4 år. DÅ ska vi njuta och pyssla med hästar, fiska, åka skoter och göra roliga saker tillsammans. Om vi inte tagit ut skilsmässa tills dess :angel:.

Vi renoverar också men har lagt det på en 10-årsplan (gör allt själva) och är ytterst noga med att leva under tiden. Det är helt enkelt inte värt att missa tid i barnens uppväxt eller inte hinna med varandra just för renoveringens skull. Ett bra tips när man tycker det går sakta är att göra en blogg där man försöker dokumentera de flesta grejerna man gjort, tiden att göra bloggen är väl värd den psykiska effekten då man faktiskt inser att det hänt grejer trots att det ibland ser ut att stå helt stilla.
/Sar (www.hvilaro@blogspot.com)
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

En renoveringsblogg har vi faktiskt sedan två år tillbaka :). Du har väl egentligen rätt att man hellre ska renovera i sakta mak så man hinner leva, och framförallt inte missar bebistiden.. Men grejen är den att det är väldigt akuta grejor vi gör. När jag var nyförlöst hade vi inte rinnande vatten eller wc, gick på utedass och dushade med en vattenkanna. JÄTTEKUL! Speciellt som höggravid med toalettbehov en gång i kvarten. Nu är bebis ett halvår, och vi har vi både kök och badrum (vilken lyx!!). Men jag sover sedan ett år tillbaka i soffan i vardagsrummet (ryggen aj aj) med spjälsäng och fyra hundar bredvid, och maken ute i mögelangripna och kalla bagarstugan stackarn. Så ett sovrum hade varit gött, och kanske ett barnrum på den oinredda vindan :angel:. Därefter kan vi ta det lite lugnare, det spelar ju inte så stor roll om t ex färgen på huset flagnar och fönstren är lite dragiga :p
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Då förstår jag att renoveringen är rätt akut! Vi kan ju leva rätt normalt i vårt hem.
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Jobbig sits! Men barnrummet kan ni vänta med några år. Men det andra verkar ju vara väldigt basala grejer.

Vår gård funkar, men det finns mycket som skulle kunna förbättras för att göra vardagen lite enklare. Men vi tar det i ganska lugn takt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 787
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 689
Senast: Cocos
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 186
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 324
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp