Hur får man tiden till att räcka till?

Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Problemet är framförallt att jag inte kan göra av med mina djur. Dom är liksom en del av familjen. Behöver dom för att må bra själv. Om inte jag mår bra kan ju inte barn och sambo heller må bra??
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

men du verkar ju inte må helt bra/tycka att det funkar som det är nu heller. Kan du inte skriva en prioritetsordning vad som måste finnas och vad som skulle kunna förändras. Logiskt sett så kommer djuren längre ner på listan av de saker du har räknat upp, du har en familj, du måste kunna försörja den och ni måste ha nånstans att bo, detta går inte att plocka bort. Men 3 hästar kanske går att dra ner på? Kan nån släkting hjälpa till med nån hund? Även om du tycker att det är roligt och att de är familjemedlemmar så kanske de har det bättre nån annan stans om du inte tillräckligt med tid för att kunna ägna dig helhjärtat åt dem och må bra (vilket är fullt förståeligt!). Just nu är det ju du som får sitta i kläm för att hålla alla dina projekt i rullning och vill du göra nåt åt det så kan du inte fortsätta ha det som du har haft det hittills. Jag har svårt att tro att nån liten rutinförändring, typ sätta klockan en timme tidigare på morgnarna, egentligen skulle ändra särskilt mycket, du har lite för många projekt kombinerat med heltidsjobb helt enkelt.
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

men du verkar ju inte må helt bra/tycka att det funkar som det är nu heller. Kan du inte skriva en prioritetsordning vad som måste finnas och vad som skulle kunna förändras. Logiskt sett så kommer djuren längre ner på listan av de saker du har räknat upp, du har en familj, du måste kunna försörja den och ni måste ha nånstans att bo, detta går inte att plocka bort.

QUOTE]


Antar att du har rätt. Grannen har en medryttare som börjat rida lite hos mig med, sak samma som att ja får två hästar ridna på samma gång = mycke tid insparat. Funderar allvarligt på att skicka iväg unghästen på inridning och inkörning, finns ett par problem bara. Hästen går inte att lasta, hon litar nästa bara på mig då hon var helt totalt ohanterad när hon kom hit, hade aldrig ens haft grimma på sig!!!! Hon va 3år när hon kom..... Dessutom vet jag inte riktigt var jag ska skicka henne då hon är ardenner, skulle ju helst vara till någon som lär henne brukskörning med.
Jobbet är då tyvärr av den sorten att de e lite säsongsbetonat så de blir mer jobb vår, sommar och höst och lugnt på vintern.
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?


Mmm lite, fast de betyder ju samtidigt att hon är mycke hos mig. Min nuvarande sambo ställer dessutom upp och tar henne en hel del. Han är underbar :love: Gnäller aldrig över att hästarna tar tid och så vidare....
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Problemet är framförallt att jag inte kan göra av med mina djur. Dom är liksom en del av familjen. Behöver dom för att må bra själv. Om inte jag mår bra kan ju inte barn och sambo heller må bra??

Jag köper inte det resonemanget. Man behöver inte tre hästar för att må bra, det kan man göra med en enda häst eller ingen alls.
Har man nu tiden och pengarna så kan man ha obegränsat med häst men om något av dem fattas är det inte schysst mot resten av familjen om de blir lidande.

Prioriteringen för att må bra borde i första hand gälla att hinna umgås med sina barn och sambo. Nummer två är att man måste ha ett jobb för att kunna försörja sig- det kommer man sällan ifrån. Först på 3:e plats börjar djuren komma in.

Min rekommendation skulle vara att dra ner på hästantalet, försök göra stallet så lättarbetat som möjligt (lösdrift?), ev. ta in en helinackordering om man dragit ner hästantalet till en häst så får man dessutom en inkomst (kan jobba mindre=mer tid med barn) och ev. hjälp med stallarbetet.

Kan barnen inte lägga sig senare än 7? Hur gamla är de och vilken tid går de upp? Mina 2,5-åringar somnar kring 20-20.30 (stiger upp 07.30 och sover fortfarande drygt en timme per dag) vilket gör att jag oftast åker till hästen efter att de somnat = mkt barntid.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Sätt upp belysning så du har en "ridbana" någonstans, köp en babyvakt med två lösa enheter så kan du ha en hos barnet och en i fickan medan du rider så du hör barnet.

Om du är ensma hemma, ring till en kompis eller förälder och meddela att nu går du ut till hästarna och det beräknas ta en viss tid, har du inte hört av dig efter max 15min efter utsatt tid så får de prova ringa, får de inte tag i dig så får de komma ut.... på så vis kan man hinna rida lite grann fastän man har gnällig respektive....

Hästar tar tid, de måste de lära sig, sen är det så viktigt med egen tid, och för oss hästälskare är det ett par timmar i veckan på hästryggen/i sulkyn....
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Dottern är tre och sover inte längre på dagen men behöver sina tolv timmar per natt stiger upp sju behöver därför lägga sig vid sju. Brukar ta stallet efter att dom lagt sig.
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Sätt upp belysning så du har en "ridbana" någonstans, köp en babyvakt med två lösa enheter så kan du ha en hos barnet och en i fickan medan du rider så du hör barnet.

Om du är ensma hemma, ring till en kompis eller förälder och meddela att nu går du ut till hästarna och det beräknas ta en viss tid, har du inte hört av dig efter max 15min efter utsatt tid så får de prova ringa, får de inte tag i dig så får de komma ut.... på så vis kan man hinna rida lite grann fastän man har gnällig respektive....

Hästar tar tid, de måste de lära sig, sen är det så viktigt med egen tid, och för oss hästälskare är det ett par timmar i veckan på hästryggen/i sulkyn....

Som tur är så är min respektive inte ett dugg gnällig. Han tycker verkligen att jag ska ha min tid i stallet.

Har faktikskt en barnvakt som jag kan ta med ut. De gör jag om jag går ut i stallet när ja e själv hemma men rider ej om jag är själv med barnen då det tar för lång tid att ta sig in om dom vaknar.

Tack för tipsen! :bow:
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Gå ned i arbetstid, det där låter som en käpprätt väg till dålig hälsa. Kanske du och din partner kan gå end till 75% båda två? Eller något sådant.
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Det hade verkligen varit skönt, just nu så+ går de ju då mest på andra hållet.... Blir mer och mer ju längre tiden går känns de som....
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Då kanske ni kan vara hjälpta av att sätta er ned och faktiskt göra två konkreta listor:

1. Dokumentera hur mycket tid som går åt till de olika sakerna i dagsläget, med utgångspunkt från dygnats 24 timmar'

2. Vad är viktigt för er i dagsläget, dels vad gäller familjetid, parförhållande, materiell standard och arbete.

Alla människor får samma mängd timmar per dygn: 24 stycken. Det är vad vi väljer att göra med dem som avgör vår livskvalitet. Kanske ni berhöver prioritera om rejält?
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

låt mej säga detta: det blir INTE bättre när ungarna är i 14-årsåldern! :eek: :D
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Då kanske ni kan vara hjälpta av att sätta er ned och faktiskt göra två konkreta listor:

1. Dokumentera hur mycket tid som går åt till de olika sakerna i dagsläget, med utgångspunkt från dygnats 24 timmar'

2. Vad är viktigt för er i dagsläget, dels vad gäller familjetid, parförhållande, materiell standard och arbete.

Alla människor får samma mängd timmar per dygn: 24 stycken. Det är vad vi väljer att göra med dem som avgör vår livskvalitet. Kanske ni berhöver prioritera om rejält?

Tyckte detta var ett bra tips.. kanske man skall pröva själv....:smirk:
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

låt mej säga detta: det blir INTE bättre när ungarna är i 14-årsåldern! :eek: :D

Det här förstår inte jag?! Om man lär ungarna att vara delaktiga i familjelivet på alla vis, alltså att de även får lära sig att hjälpa till, så blir det MYCKET bättre när de är i den åldern.

Iallafall hemma hos oss. Vi hjälps åt alla i familjen och får på så sätt både gemenskap och ledig tid.
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Prioriteringen för att må bra borde i första hand gälla att hinna umgås med sina barn och sambo. Nummer två är att man måste ha ett jobb för att kunna försörja sig- det kommer man sällan ifrån. Först på 3:e plats börjar djuren komma in.

:bow: ..........
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Dessutom köpte jag ju gården eftersom jag har hästarna. :)

Vi köpte oxå hästgård eftersom vi vill hålla på med hästar. Men nu håller vi på med gården så mycket att hästarna sällan hinns med, tyvärr. Om man vill hinna med hästeriet samtidigt som man har småbarn är det nog mycket bättre att ha hästen/hästarna inhyrd någonstans.

Att ha en gård tar jättemycket tid.
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Vi köpte oxå hästgård eftersom vi vill hålla på med hästar. Men nu håller vi på med gården så mycket att hästarna sällan hinns med, tyvärr. Om man vill hinna med hästeriet samtidigt som man har småbarn är det nog mycket bättre att ha hästen/hästarna inhyrd någonstans.
.

Så är det för oss också :o. Har knappt hunnit rida något sedan vi köpte gården.. Nu håller vi på att dra ned på hästantalet, räcker med EN häst att motionera så länge bebisen är liten och gårdsrenovering pågår. Tiden för hästar kommer tillbaka, om jag hinner bli 35, 40 eller 50 år får vi se :bump:
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Här har det alltid varit tvärtom, har aldrig tillräckligt med tid för hästarna när de varit inhyrda, ens innan jag fick barn.
Mkt lättare på gården då man sparar tid i resor, olika jourer & slippa behöva hantera andras hästar(intag, utfodringar osv osv).

Men det blir som man gör det till, om man har bra framförhållning,beställer allt klart så man slipper åka & hämta hö/spån osv så tar det mkt mindre tid om man har allt på sin egen gård.
Håller man på & renovera är det en annan sak, vi bor ju på våran gård utan att behöva lägga ner tid på annat än att just bo, äta, sova.
 
Sv: Hur får man tiden till att räcka till?

Låter jättestressigt.
Det går inte att ge dig själv vila från hästarna?om du låter dem stå i en månad tex för att själv kunna vila upp dig?
& sedan göra ett ordentligt schema för hur lång tid du har med stallet varje dag samt vilka hästar som ska motioneras vilken dag.
Medryttare kan oxå vara bra att ha.
Eller som några skriver, gö dig av med en häst, låna ut på foder tex.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 787
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 689
Senast: Cocos
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 186
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 324
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Brist på empati

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp