Hur får man tag i snoppen?

F

Filo

...på sin häst?

Jag har för första gången blivit tvungen att rota runt i skapet på min valack. När jag kom till stallet idag hade det runnit på benen och inne i skapet hittade jag en massa illaluktande goja. Har aldrig haft sådana problem tidigare. Jag tvättade rent med tvål och vatten och har nu läst lite gamla trådar här på Buke så detta känns det som att jag har lite koll på, men ni får gärna komma med råd. Kan för upplysnings skull också meddela att det kliade i skapet. Han njöt när jag rotade.

Till saken: Hästens snopp har aldrig varit vacker. Den är flagig och jag har många gånger tänkt att jag skulle vilja göra rent den åtminstone hjälpligt, men jag får inte. Så fort jag bara tänker tanken att ta tag i den när den hänger ut så drar han i den igen snabbt som ögat. Men nu när det blivit geggit i skapet skulle jag vilja göra en storrengöring.

Hur får ni fatt i hästens snopp? Sist tandläkaren var på besök tänkte jag passa på, men hon bedövade inte tillräckligt för att snoppen skulle åka ut. Finns det något annat knep att få ut/tag i den? Hur gör veterinären?

Sv: Hur får man tag i snoppen?

jaadu detta problem har jag också med min valack, han är omöjlig XD han sparkar upp bakbenen och piskar med svansen så fort jag ens kommer nära skapet :/
En kompis lyckades rengöra den 1 gång under bråkdelen av ett par sekunder då vi tog hennes sto och hade som "lock bete" haha.
Då fick han annat att tänka på, i övrigt beter han sig inte speciellt hingstigt.
har dock lyckats rengöra runt om i skapet också men det är som sagt på egen risk, inte speciellt uppskattat.

Men är han intresserad av någon speciell häst i stallet så kan det vara ett bra tips! :)
Lycka till!

Ta tag o håll kvar ;)

Det är iaf så jag har fått göra när hela snoppen har varit full med äckliga bitar :crazy:

Tack för era svar. Ta tag och håll kvar... Ja, jag kanske får bli lite mer bestämd och hugga som en kobra :-) Jag vet inte vad som händer om jag gör så...jag tror det blir sidstepp och stor protest men vi får se...

Men sedan är problemet också att tillfällena som snoppen hänger ute är väldigt få. Det har också blivit mer sällan när jag tänker på det. Tillfällena då hästen står och slappnar av efter ett ridpass finns till exempel knappt längre på grund av flytt och andra omständigheter. Just nu kan det kanske också bero på att han fått lite problem i den regionen, så han vill/kan inte fälla ut den så bra? Ska försköka hålla koll nu i helgen när man kan vara i stallet i dagsljus. Hur det ser ut när han kissar och så.

Till skillnad från ZETARs häst så är det helt OK att rota i skapet i alla fall. Praktiskt. Men jag undrar fortfarande om man skulle kunna locka ut snoppen på något sätt?

Det är som det är sagt bara att ta tag och hålla i!;)

Snoppen på min ena valack blir också väldigt flagig, jag kan dra bort avstötta skinnbitar varannan vecka. Det är helt normalt och han har varit sådan de 16 år som jag har ägt honom.
Tack och lov får jag pilla och peta hur micket jag vill utan att han drar in den.

Jag har upptäckt att han blir sämre i skapet på vintern. Vad det beror på vet jag inte. Kan vara att han skaftar ut mindre på vintern. Vinterpälsen har nog också en roll i det hela. Lång tät päls är inte det bästa för en ren miljö.
Hans förhud mår bäst om jag har rakat vinterpälsen kring skapet (framför och på sidorna).

Var försiktig med att använda tvål! Det är precis som i underlivet på människor, är balansen störd så kommer inte tvålen hjälpa till det bättre. Är han dessutom ovillig att skafta ut kan det vara svårt att skölja bort all tvål.
Bäst resultat får du om du använder bomull (mjukt och bra, det retar inte huden) och ljummet vatten. Försök gärna att torka torrt om det går.
Ha inte för kallt vatten, då får du absolut inte ut snoppen!

Skulle det inte bli bättre eller sämre kontakta en veterinär. De kan ta en odling i skapet för att se om det är någon bakterie eller svamp som växer där och kan skriva ut något medel som hjälper till.

När jag vill ha ut snoppen på någon av mina patienter drogar jag dem med plegicil (tänk på att pleg numera har en slaktkarens på 6 mån). Det har som biverkning att de skaftar ut.
Man får fortfarande hålla i snoppen men det är mycket smidigare än på en vaken häst.
Det finns 2 preparat som man kan ge i munnen som innehåller acepromacin (samma som i pleg). Det är sedaline och vetranquil. Om man har en häst som är lätt påverkad kan dessa ev. funka för att få ut snoppen (kan alltså fungera för uppföljande behandling som djurägaren själv gör efter veterinärens besök). De är dock licenspreparat och inte alla veterinärer får skriva ut dem.

Lycka till!

OK! Tack för dina råd. Jag använde lactacyd men ska då kanske övergå till bara vatten.

Hur känsligt är det därinne egentligen? Och hur ser det egentligen ut. Jag uppfattade det som ett virrvarr av slemhinneveck snarare än "en påse". Jag är helt nybörjare på detta. Hur långt in bör kan/kan man rota? Kan man känna spetsen på snoppen om man sticker in handen tillräckligt långt?

Någon föreslog yogurt i skapet och det brukar ju funka när det är obalans i slidan på människor. Vad tror ni om det?

Du kommer långt bara på ljummet vatten!

När snoppen dras in så lägger sig skinnet i veck innanför förhuden. Det går att hitta änden och få tag i den men det är svårt att få ut den.
De vecken du känner är skinnet på snoppen och insidan av skapet.
Huden är ganska tunn, det är därför man ska tvätta med mjula material, inte tvättsvampar och liknande.

Om han inte protesterar när du är inne i skapet så kan du stoppa in handen och göra rent med bomullen där. Det är mer omständigt och tar lite tid men ni slipper att bråka.
In med handen och torka rent, byt till en ny ren bomullstuss och fortsätt tills det är hjälpligt rent (precis allt kan vara svårt att få bort). Det du inte får bort första dagen får du bort nästa dag.
Tvätta ett par/några dagar på raken, håll upp någon dag och se vad som händer. Finns det behov tvätta igen.
Torka inte torrt med bomullen, den luddar så förskräckligt. Jag har använt bitar av gamla mjuka lakan (rena!) och torkat försiktigt.
Det behöver inte bli helt torrt, men med kylan som är nu så behöver det inte stå och droppa om honom.

Tänk på att byta bomullstus ofta (det går åt mycket bomull!) och att du själv är ren om dina händer så du inte tilför nya bakterier (latex/vinyl handskar är bra).

Skulle det gegga mer, ändra färg eller han svullnar osv. ring ut en veterinär för en titt.

Så bra förklarat! Jag har tänkt fel - att hela snoppen så som den ser ut "på utsidan av hästen" försvinner in i kroppen. Men nu fattar jag ju att skinnet liksom blir kvar i skapet när den dras in, eller hur man ska säga... Så att rengöra inne i skapet är i princip samma sak som att rengöra snoppen. Det är samma skinn-eller hur?

Och tack för dina skötselråd.

Min häst är inte heler så pigg på att hala fram den men jag får också rota hyfsat däri. Jag brukar ta milda våtervetter och gräva runt med. Skitäckliogt, och jag har aldrig tänkt på det innan kiropraktorn påpekade förra vintern att det luktade katarr om de ädlare delarna på kusen, så nu försöker jag tvätta lite ibland iallafall.

Ska nog passa på på måndag när tandläkaren kommer och drogar, efter tips här ovan!

Jag har INTE det problemet med min passhäst .. så fort man ställer sig och myser/borstar honom så åker snabeln ut ur sitt lilla gömställe och man kan genast ta tag och liksom .. pilla bort alla flagor han har på den. Det lustiga är att hans tränare får inte göra det, men jag får göra de .. :o

Har inte direkt några idéer på hur man kan göra, du får hålla ett öga på om han sänker ner den något eller så får du testa att mysa med honom. Kanske ska tillägga att min passhäst är hingst, har länge funderat på om han blir .. öh, lite glader av mysande och borstade men jag är rätt säker på att han tycker det är så skönt och slappnar av så in i bomben.

Nu har ju jag en lite snuskig häst men ändå...

Ska jag rengöra snoppen kliar jag honom på ärret (efter kulorna). Då lyfter han glatt på bakbenet så jag ska nå bättre och så fäller han ut hela snoppen. Sen är det bara att tvätta, börjar han dra in så kliar jag bara lite till. Det blir en del missförstånd på sommaren då jag ofta smörjer in skapet med helosan...

I USA finns det veterinärer som tar mycket pengar för att komma ut och sedera hästen och sen tvätta snoppen (dom brukar ju åka ut efter lugnande). Får du absolut inte ut den och det akut måste tvättas är veterinär det enda jag kan råda dig.

Mvh Sara

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 449
Senast: Petrow90
·
Hästvård Min vallack STINKER. Han tillverkar kopiösa mängder klet i skapet. Det är min första vallack men jag vet många som inte rör skapet och...
2
Svar
33
· Visningar
9 069
Senast: Soffan74
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 004
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar