Hur får man jämnvikt på kraftfoder och grovfoder?

Casteloro

Trådstartare
Jag blir inte klok på detta med foderstater och vilka mängder som en häst bör få. Om jag tittar på wollert.se och läser deras rekomendationer på hästmix som hästen skall äta står det att han skall ha mellan 2-4 kg i lätt träning, samt 1,5 kg hö/100 kg. Om hästen då äter mer hö än vad som står på wollert.se för sin kroppsvikt, är det då rimligt att ge en häst i lätt träning 2-4 kg kraftfoder? Låter mycket tycker jag. Det är mycket för MIG, men om det sen är mycket för hästen vet jag ej! :D

Vad kan ett normalstort halvblod 160-165 cm i manke väga? 500 kg? 600 kg? 700 kg? Vet just nu inte vad herrn väger, men i mina öron låter det bättre ge mer stråfoder istället för att ge en massa mängder havre/kraft/hästmix och gud vet vad det finns för foder..

Någon som förstår vad jag menar, och samtidigt har något att säga kring mina funderingar? Det jag vill få fram är egentligen att jag har haft en syn på att hästar skall äta mer grovfoder och mindre kraftfoder (beroende på sysselsättning såklart), men jag vet faktiskt inte hur detta fungerar.

Hjälp mig att förstå?

Sv: Hur får man jämnvikt på kraftfoder och grovfoder?

Det första man ska förstå är att tillverkaren dels vill sälja så mycket som möjligt av sitt foder (såklart!), och att tanken med de relativt stora givorna är att få med så mycket mineraler och vitaminer som möjligt. Det är ju lite av poängen med ett färdigfoder.

I verkligheten är det dock mycket svårt att få till ett foder som passar till alla tänkbara varierande värden på grovfoder. Det är ju det som styr vilka tillskott man behöver ge.

Man kan helt klart ge mycket mindre än vad tillverkaren rekommenderar av ett färdigfoder, men då får man kanske tillsätta t.ex mineralfoder vid sidan av ändå. Men det är ju heller ingen bra lösning att stoppa i hästen en massa extra kalorier, eller dra ner på grovfodermängden bara för att komma upp i rätt mineralmängd.

Till en normalfödd, normalt arbetande ridhäst (= knappt inget arbete alls...) räcker oftast ett bra grovfoder mycket långt. Är höet proteinsvagt är det bättre att lägga till ett koncentrat med så lite extra energi som möjligt, än att dra ner på höet för att "få plats" med ett vanligt färdigfoder.

Du tänker rätt!:)

Så i princip skulle det räcka med grovfodret så länge det handlar om lätt ridning i skogen, t ex och sedan när jag och hästen kommit in i gängorna så ökar man på gradvis? Det säger sig själv, men jag vill inte ge för mycket nu till i princip en igångsättning och sedan övergå i ofantliga mängder då vi förhoppningsvis är igång på allvar. Vart kan man vända sig för att få en lämplig foderstat gjord just till min häst och honoms förutsättningar? Kan en veterinär hjälpa till med detta i samband med att man har andra ärenden där? Tänkte mest om de kan råda utefter hästens kondition och sysselsättning..

Det beror på hur bra grovfodret är.
Och för att veta de måste man ha en analys av grovfodret.
Sedan får man se om energi och proteinbehovet är täckt.
Är det inte det får man komplettera med kraftfoder.
Sedan kollar man om mineralbehovet är täckt och i balans, annars justerar man det så hästen får i sig vad den behöver.

Googla på hippocampus så kommer du till ett foderstatsprogram där du lätt kan räkna ut behoven. Men det krävs analys av grovfodret. Långt ifrån allt grovfoder innehåller tillräckliga mängder.

väger nog mellan 500-600 kg. Är ju bättre med mkt grovfoder, hästen överlever väldigt ofta utan kraftfoder, och att en häst i lätt träning skulle behöva 2-4 kg är ju helt :eek: Tänk på att de vill tjäna pengar och sälja sitt foder. I ett travstall jag jobbar i ibland (där hästarna räknas som hård presterande) får oftast inte mer än 3 kg kraftfoder/dag.
Man utgår först ifrån grovfodret sen om det behövs kraftfoder lägger man till det... Tror de flesta hästar i lätt träning klarar sig utan kraftfoder helt med bra grovfoder värden.

Tror ofta inte veterinärer är så insatta i foder, det bästa är nog om man försöker lära sig själv, finns många bra böcker t.ex. Hästens näringsbehov och utfodring av C.P

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 192
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka