Casteloro
Trådstartare
Jag blir inte klok på detta med foderstater och vilka mängder som en häst bör få. Om jag tittar på wollert.se och läser deras rekomendationer på hästmix som hästen skall äta står det att han skall ha mellan 2-4 kg i lätt träning, samt 1,5 kg hö/100 kg. Om hästen då äter mer hö än vad som står på wollert.se för sin kroppsvikt, är det då rimligt att ge en häst i lätt träning 2-4 kg kraftfoder? Låter mycket tycker jag. Det är mycket för MIG, men om det sen är mycket för hästen vet jag ej!
Vad kan ett normalstort halvblod 160-165 cm i manke väga? 500 kg? 600 kg? 700 kg? Vet just nu inte vad herrn väger, men i mina öron låter det bättre ge mer stråfoder istället för att ge en massa mängder havre/kraft/hästmix och gud vet vad det finns för foder..
Någon som förstår vad jag menar, och samtidigt har något att säga kring mina funderingar? Det jag vill få fram är egentligen att jag har haft en syn på att hästar skall äta mer grovfoder och mindre kraftfoder (beroende på sysselsättning såklart), men jag vet faktiskt inte hur detta fungerar.
Hjälp mig att förstå?
Vad kan ett normalstort halvblod 160-165 cm i manke väga? 500 kg? 600 kg? 700 kg? Vet just nu inte vad herrn väger, men i mina öron låter det bättre ge mer stråfoder istället för att ge en massa mängder havre/kraft/hästmix och gud vet vad det finns för foder..
Någon som förstår vad jag menar, och samtidigt har något att säga kring mina funderingar? Det jag vill få fram är egentligen att jag har haft en syn på att hästar skall äta mer grovfoder och mindre kraftfoder (beroende på sysselsättning såklart), men jag vet faktiskt inte hur detta fungerar.
Hjälp mig att förstå?