Hur får man i en katt en tablett??!!?

netia

Trådstartare
Jag tror jag blir knas snart.

Behöver behandla mina tre katter med sulfa, 2ggr om dagen i en vecka.

Men det är ju helt omöjligt att få i min lilla svarta några tabletter.

Vad gör man?

Har provat allt möjligt; hålla henne verkligen stilla, hålla lite lösare, ge med ingivare, ge utan ingivare.

Ska man behöva hoppa på henne när hon sover tro?

Vilka knep har ni andra?

Sv: Hur får man i en katt en tablett??!!?

Ja, hoppa på henne är en bra ide. Detta gör jag med min ena katt eftersom det är enda sättet att få i henne piller. Hon är en vildkattunge från början och jag kan inte hålla på dalta med henne när det gäller piller, för då funkar det inte alls...skulle få vänta ihjäl mig. Det ska vara lite överrumpande..ja du kanske kan klappa katten innan du tvångshåller den och inte flyga på den när den är i djupsömn presis ;-)..Men man måste hålla ett stadigt grepp samt vara jädrans snabb i fingrarna....och framförallt köra ned tabletten en bit i halsen och sedan framkalla sväljreflexer...Gör man detta några ggr så tar det bara nån sekund, sedan är det klart. Men jag har tränat länge...från början var det slagsmål och katten var panikslagen...men vilka val har man då ? endera tar man det onda och sedan är det bra....

Senast ändrad:

Ja, min är ju ingen vildkatt från början, men för tidigt fråntagen från mamman, så lite udda beteende har hon allt.

Några gånger har den inte varit något problem alls. Bara att peta i tabletten åsså åker den ned.

Jag misstänker att sulfan smakar och luktar något vidrigt. Hon är väldigt känslig vad det gäller lukter.

Undras om det kan hjälpa att smeta in den med tonfisk eller nåt?
Jag har ju iofs provat med burkmat tidigare, men det funkade inte alls.

Hon är så attans bra på att förhindra sväljreflexen oxå (eller framkalla en kräkning). Man kan köra ned ingivaren halvvägs till magen, klappa på halsen, se hur hon slickar sig om munnen och likt förbannat trillar det ut en halvmosig tablett när man släpper ned henne en kvart senare... :mad:

Jag får nog prova att dyka på henne imorgon bitti när hon är yrvaken.

Jag brukar krossa tabletterna och lägga det i det min katt älskar dvs rå köttfärs....och det funkar varje gång.
Om man ger med ingivare kan man prova att doppa tabletten i lite matolja så glider den lite lättare ner i halsen.

ta katten, håll fast, tryck ner. snabbt och enkelt!

katter är renliga och dom gillar smör, krossa tabletten och blanda med smör och kladda fast på framsidan av frambenet.. då åker det in även om det smakar illa (allt som sitter i pälsen åker juh in i mun på dem..)

Tyvärr har jag inga bra tips åt dej, då min egen katt är helt omöjlig... :smirk:

I stället lämnar jag en rolig text! :o :D

Sitt på soffan. Ta upp katten och lägg den på rygg i din famn, ungefär som om du skulle skulle ge ett spädbarn flaskan. Tala lent till den.

Smek kattens hals med din högra hand tills den öppnar munnen, antingen för att gäspa eller jama eller något liknande. Detta kan ta tid så håll ut. När den öppnar munnen slänger du ner pillret i halsen på den. Försök inte hålla fast katten i detta skedet då detta kan medföra svåra rivsår på såväl armar som skrev. Alltså, låt katten löpa, och notera bara vilket håll den springer åt.

Plocka upp pillret från golvet och hämta tillbaka katten. Sitt på köksgolvet och placera katten i samma ställning som tidigare, fast lite fastare än då. Släpp ner pillret i kattens mun, släpp den och håll koll vart den springer den här gången.

Kryp snabbt över köksgolvet, ta upp pillret, och hitta katten igen. Ta med den tillbaka till köket. Håll fast den som tidigare, men håll ner kattens framtassar (med tillhörande klor) med din underarm. Släpp pillret i kattens mun.

Plocka loss de klor som fastnat i din arm, hämta katten, plocka upp det smältande pillret på vägen och släng det i soptunnan.

Hämta ett nytt piller från flaskan, gå till badrummet och hämta en tjock handduk från badrummet. Stanna kvar i badrummet med katten och stäng dörren.

Sitt på badrumsgolvet, svep in hela katten i handduken och lämna bara kattens huvud utanför handduken. Lägg katten som tidigare i din famn och ta upp pillret från tvättfatskanten.

Plocka ner katten från ovanpå duschkabinen (inte visste du att katter kunde hoppa två meter rakt upp i luften), svep in katten i handduken lite hårdare den här gången och se till att tassarna inte kan komma loss från handdukens grepp. Tvinga upp kattens mun med tumme och pekfinger och släng ner pillret i kattens mun. Stäng munnen (kattens, inte din).

Sitt på golvet med katten i din famn, smek den under hakan och tala lent till den i minst en timmes tid, under det att pillret löses upp i kattens mun.

Veckla upp handduken och öppna badrumsdörren. Tvätta dina rivsår med varmt tvålvatten, kamma håret och hitta något annat du kan sysselsätta dig med under drygt åtta timmars tid. Upprepa sedan hela proceduren.

:bow:

Hmm, ja, jag ger upp nu.

Har provat allt möjligt.

Att smula sönder tabletten och blanda med något gott och smeta in på pälsen, fungerar inte.
Sulfan smakar så vidrigt att det får sitta kvar på pälsen... tills matte tvättar bort det några dagar senare.

Idag lyckades hon dessutom hugga mig i handen i ett obevakat ögonblick, så det blir en tripp till veterinären varje dag istället, så får hon det i injektionsform istället.

Det där tipset med matolja på tabletten, när man använder ingivare lät dock bra.
Det ska jag prova på de andra trollen. Kanske det dessutom kapslar in både lukt och smak litegrann.

Tack för alla idéer!

Jag ställer mig på knä på golvet, hakar fast fötterna i varandra och sätter mig på fötterna. Sen sätter jag in katten mellan låren, med huvudet framåt. Katten kan inte backa iom att du har fötterna låsta och arslet på dem :p Sen håller jag fast katten om bringan med ena handen, håller pillret mellan tumme och långfinger på andra handen, medan jag petar upp munnen med pekfingret och slinker in pillret i munnen på katten. Håller upp huvudet och håller igen munnen försiktigt, masserar lite på halsen. Lättast är att gegga in tabletten lite med kattmat så den blir lite hal.

Kör detta knepet på katterna på katthemmet. Avmaskade 2 katter igår och gav fyra kattor p-piller, så det fungerar. Man lär sig tekniken fort. :D

Jag krossar tabletterna & löser upp dom i vatten sedan tar jag en liten spruta (finns att köpa på apoteket) och sedan sprutar jag i den, enkelt & lätt :D

Det finn en speciell tablettingivare för katt som brukar fundera sälj tex på vår veterinärstation. Tyvärr tror jag inte apoteken för den.
PL

Jodå. apoteken har den - jag har den oxå.

Inte en chans.
Hon är så attans snabb och hugger direkt när något kommer inom räckhåll.
Det får bli fångburen och en snabb injektion istället.

Mer vild än tam ;)

Vilken monsterkatt du har :D

Har tyvärr inga bättre råd än de som du redan har provat. Hobbe är ju en snäll katt så det brukar vara rätt enkelt att ge honom tabletter ;)

Jo, det är ett litet monster - inte ens veterinären tar i henne!

Åtminstone är min "dyra" tyska import hanterlig.

Både hon och tjockisen tycker ju att det smakar vedervärdigt. Han fräser dessutom åt mig, men där kan man ju med lite skicklighet och utan att riskera blodvite, få i dem tabletterna.

:rofl: ...Vilken underbar tråd! Även om det kanske inte var tänkt så... ;) Jag skulle ha gett dig en hel massa tips som jag provat på vår ena katt,men de tipsen har ju andra redan hunnit ge... :p
Vår andra katt började vi tvinga i medecin, efter alla tänkbara metoder. Han sprattla och klöste och kände sig oerhört kränkt. Det visade sig att det bara var att krossa tabletten, blanda den med nåt litet gott, så slickade han snällt i sig den! :crazy: Fast det är klart, den katten är rätt udda...han ratar kletmat, köttfärs och allt annat som katter brukar glufsa i sig men däremot äter han gärna några gröna oliver emellanåt...och han älskar tulpaner! :smirk:

En av mina förra katter var alldeles tokig i oliver...
Gröna, svarta, vadsomhelst.

Konstiga djur!

Har bestämt mig för att doppa tabletterna till de andra i torskleverolja (uuurrrkk) innan jag petar i dem tabletterna. Kanske det kan gömma smaken lite.

Jag använder precis samma knep...fungerar jättebra på min ena katt som är totalt rabiat annars när man skall ge henne medicin. Att stänga munnen med tabletten i och sedan stryka henne på halsen samtidigt som du håller upp huvudet lite utlöser en sväljningsreflex...så då är det, rätt utfört, garanterat att tabletten åker ned. Ta på dig ett par tjockare gummihandskar om du är rädd för att bli biten... ;)

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 759
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 827
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 709
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 503
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Importera från USA
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10