Hur får man henne att sluta slicka i vår mat ?

Sv: Hur får man henne att sluta slicka i vår mat ?

låter som en tecknad-serie-katt!!! Du får skriva ner kattens memoarer och släppa en bok eller film sen! :D:laugh::idea:

Det var första katten jag har hört talas om! Tror det är mest ljudet som katterna brukar bli rädda för.. :D

Mina katter får inte vara på bord och diksbänken.

Nu har det blivit tillåtet för dem att vara på köksbordet, men vi äter aldrig där så det gör inget.

Det jag/vi gör OM de skulle vara på diskbänken/bord är att med bestämd röst säga "Fy" samt knäppa med fingrarna.
Fungerar bra och de lyder. Om de råkar vara på ex. diskbänken så hoppar de ner.
Såklart det "glömmer" ibland att de inte får vara där...
Men om man jämför med mina vänners katter som hoppar upp på bord/diskbänken som små jojosar så är mina katter lydiga och aldrig att de är på bordet när vi äter ( de sitter brevid och vill bli matade....)

Hej allihopa kattvänner : )

Jag har en liten fråga till er, Det är så att vår kattunge hoppar upp på bordet hela tiden när vi äter & slickar & äter på våra tallrikar!? Jag vill INTE att hon ska fortsätta så, så jag undrar vad man kan göra mer än att bara ta nere henne varje gång hon hoppar upp ?

& förresten en sak till hur länge kan man egentligen lämna dom ensamma när man har haft dom ungefär en vecka ?

Glad för svar ;)

Jag har en tösabit som fullkommligt kastar sig över min tallrik, men lyfter ner henne på golvet direkt och säger nej. Och lyfter ner och lyfter ner och lyfter ner.. Men hon börjar fatta poängen. :D
De andra räcker det med att jag säger apppappp! Så går de inte upp. (medan jag är där iaf. :angel:)

Har du två katter? Då är dom inte ensamma om du lämnar dem. ;)

Du får väl börja äta mat som katten inte gillar! Chili!!:devil:

Skämt åsido så brukar katter fatta ganska bra vad som är OK och inte. Mina två innekatter får vara på bordet när jag inte äter men inte när jag äter och dom förstår skillnaden utan problem. Med Sussie har det aldrig varit något snack, hon tycker mest det verkar trångt och slabbigt och är glad om hon slipper. :cool:

Hans tycker att det är lite mer intressant och honom kan jag behöva lyfta ner någon gång men det är allt. Men han sitter gärna på den andra stolen och konverserar artigt när jag äter i köket. :D

Tack för alla svar, Tar till mig dom tips jag tror är bra! :angel:

Jag har en tösabit som fullkommligt kastar sig över min tallrik, men lyfter ner henne på golvet direkt och säger nej. Och lyfter ner och lyfter ner och lyfter ner.. Men hon börjar fatta poängen. :D
De andra räcker det med att jag säger apppappp! Så går de inte upp. (medan jag är där iaf. :angel:)

Har du två katter? Då är dom inte ensamma om du lämnar dem. ;)

Okej, Ja det är så jag gör också! vi får se hur det går, det kommer nog ;) hehe. Nej har bara henne & hade då lite funderingar om hur länge jag kan lämna henne ensam hon är 14 veckor, vad tror du ?

Du får väl börja äta mat som katten inte gillar! Chili!!:devil:

Skämt åsido så brukar katter fatta ganska bra vad som är OK och inte. Mina två innekatter får vara på bordet när jag inte äter men inte när jag äter och dom förstår skillnaden utan problem. Med Sussie har det aldrig varit något snack, hon tycker mest det verkar trångt och slabbigt och är glad om hon slipper. :cool:

Hans tycker att det är lite mer intressant och honom kan jag behöva lyfta ner någon gång men det är allt. Men han sitter gärna på den andra stolen och konverserar artigt när jag äter i köket. :D

Haha ja precis CHILI får det bli i fortsättinigen :rofl: nedå, men det börjar bli bättre.!

De tre jag har nu (två DRX och en huskatt) har från början fått lära sig att dom inte får vara på bordet när jag har dukat eller har mat där -då är de min matplats. När jag inte har mat framme får dom vara vart dom vill. Det har funkat jättebra, enstaka gånger får man påminna ena hannen som kan tycka att om han sitter bakom en "buske" (blomvas;)) så är det inte samma sak:angel: Men annars går det jättebra. Dom kan sitta på stolarna runt bordet men går inte upp.
När bordet inte är dukat är dom gärna där, ligger och solar osv så dom förstår helt klart skillnaden.

Ungefär så har vi det här oxå, funkar kanonbra !

*delvis kl*

Katter som är överdrivet glada i mat och nästan galna i att komma upp på bordet kan lida av mineralbrist av något slag. Kolla upp om katten får ett bra foder med de ämnen den behöver (det här gäller även katter som får RC och annan "fin mat"), om katten bara äter torrfoder är det inte konstigt om den klättrar på matbordet.
Sök och läs någon av de många fodertrådarna här på forumet.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka