Hur får man henne att sluta slicka i vår mat ?

KELLLY

Trådstartare
Hej allihopa kattvänner : )

Jag har en liten fråga till er, Det är så att vår kattunge hoppar upp på bordet hela tiden när vi äter & slickar & äter på våra tallrikar!? Jag vill INTE att hon ska fortsätta så, så jag undrar vad man kan göra mer än att bara ta nere henne varje gång hon hoppar upp ?

& förresten en sak till hur länge kan man egentligen lämna dom ensamma när man har haft dom ungefär en vecka ?

Glad för svar ;)

Sv: Hur får man henne att sluta slicka i vår mat ?

Det här ska jag följa med intresse! Vår Sixten verkar helt oförmögen att lära sig att man inte får hoppa upp på bordet. Alla andra katter har lärt sig efter att man tagit ner och sagt nej ett par gånger men den här är skvatt galen. Som om han aldrig sett mat förr (och de har fri tillgång på torrfoder), vår stora katt sitter och tittar helt förstummad för hon vet ju att så gör man inte. Vad gör man?

Jag tar upp katta i nackskinnet och lite smått barskt släpper ner den på golvet (så att det blir en liten svag duns när ungen landar på benen). Då brukar det lära sig att "oj det får man alltså inte göra").

Ha annars kanske en sprutflaska i närheten när ni ska äta och ge katta en liten dusch- det brukar inte uppskattas. Se dock till att hon INTE ser sprutflaskan- då lär hon sig att det är den som är farlig, inte själva bordet som hon står på.

Båda de sakerna har iaf vi testat nu i 3 veckor...han bryr sig inte halv sju...Han bara fattar inte och har han fått tag på en bit mat så kan man inte få den ifrån honom nästan, han morrar och försöker bitas. Man kan verkligen tro han inte fått mat förr...
Det är det jag menar, de sätten BRUKAR alltid fungera på alla andra katter jag har haft

Jag tycker inte man ska lyfta katter i nackskinnet och spruta vatten på en kattunge tycker jag inte heller är någon bra metod.

Tror mer på att vara envis och lyfta ner katten varenda gång den kommer upp på bordet om det nu är där den inte får vara.

hah nehej du. Inte på envisa katter, du kan lyfta bort så mycket du vill- de hoppar upp igen så fort du vänder ryggen till. Jag vet för jag har en sådan nu. Hon vart till och med så smart att hon insåg att vattenflaskan var farlig och var gång vi tog upp den flydde hon för livet men var den inte med så sket hon fullständigt i. Henne måste man ta i med hårdhandskarna för hon är helt otroligt stark i psyket!

Vi har ju också haft den andra varianten där man bara behöver hojta till lite så kliver han aldrig upp på bordet igen. Problemet med denna katta är att första ägaren som födde upp henne LÄT katterna gå på bordet :crazy: *uäck* så det har varit svårt att vänja bort beteendet och ännu idag så kan det hända att hon försöker ta sig upp på bordet.

hah nehej du. Inte på envisa katter, du kan lyfta bort så mycket du vill- de hoppar upp igen så fort du vänder ryggen till. Jag vet för jag har en sådan nu. Hon vart till och med så smart att hon insåg att vattenflaskan var farlig och var gång vi tog upp den flydde hon för livet men var den inte med så sket hon fullständigt i. Henne måste man ta i med hårdhandskarna för hon är helt otroligt stark i psyket!
Att katten fattar att vattnet kommer från vattenflaskan låter inte sådär överdrivet intelligen, det fattar dom flesta katter. Det handlar ju bara om att vara envisare än katten, om man så får hålla på i en timme.
Att ta i med hårdhandskarna tror jag inte på, speciellt inte på små kattungar.

Problemet med denna katta är att första ägaren som födde upp henne LÄT katterna gå på bordet :crazy: *uäck* så det har varit svårt att vänja bort beteendet och ännu idag så kan det hända att hon försöker ta sig upp på bordet.
Mina katter får gå på både bord och bänkar men dom får inte gå på bordet när det är dukat och inte på bänkarna när jag förbereder mat. Katter är tillräckligt smarta för att fatta skillnaden.

Varför inte lyfta i nackskinnet? Gör det varje dag på jobbet!
PL

Jag förstår inte syftet med det. Att man kan behöva göra det ibland är förståligt men som en bestraffningsmetod... näe. Jag antar att du inte lyfter katterna i nackskinnet som ditt "vanliga" sätt att lyfta katten.

Vanlig situation. Matte/husse sätter ner buren på bordet o försöker locka fram katten som inte vill.
Jag stoppar in handen o tar fram katten, har då snabbt o utan våld talat om för katten att jag bestämmer vilket innebär att jag utan sedering kan undersöka o behandla katten mkt längre än vad ägaren kan!
När det gäller hemmasituationen så är det inte en bestraffningsmetod utan ett sätt att visa domonans.
PL

Haukur: Det där tycker jag är lite intressant. Dvs att dina katter får vara på bordet när det inte är dukat och att du anser att de förstår skillnaden. Innan jag skaffade katt så läste jag allt jag hittade om katter, vilket jag fortfarande gör. Då förklarades det tydligt för mig att det är viktigt att man är konsekvent när man uppfostrar djur. Att det är i stort sett omöjligt att tillåta katten vara på bordet ibland och ibland inte. Eftersom jag läste det på så många olika håll så tog jag det för givet och har varit väldigt konsekvent i allt jag gjort och lärt mina katter. Därför reagerade jag ju såklart när du skrev att det fungerar ändå!
Har det fungerat för alla dina katter du haft, eller är bara de katterna du har nu ovanligt smarta? :) Har du ansträngt dig för att lära dem skillnaden, eller har du bara utgått från att det är skillnad och hoppats på att de skulle snappa upp det? Tycker det är intressant med inlärning och betingade beteenden.

Mina katter har bara kommit så långt som att när husse och matte är i köket får man inte vara på köksbordet eller diskbänken (jag är så rädd för spisen precis brevid), men annars går det finemang :idea:

Vi här hemma har funderat en del på det där med nackskinnet och upplever inte att katter tar det så som hundar, alltså som straff/dominans, utan bara blir lugna av det. Precis som kattungen håller sig stilla när mamman bär den i nackaskinnet (jag vet att även hundar bär sina valpar så....). Ibland om kattorna varit stressade eller om man myser så brukar vi klappa dem och därimellan lixom massera nacken, som om man tog tag i nackskinnet. Kattorna älskar detta och spinner och slappnar av. Vi har helt ovetenskapligt formulerat en teori, Att det utsöndras något lugnande hormon när man tar kattorna i nacken...

De tre jag har nu (två DRX och en huskatt) har från början fått lära sig att dom inte får vara på bordet när jag har dukat eller har mat där -då är de min matplats. När jag inte har mat framme får dom vara vart dom vill. Det har funkat jättebra, enstaka gånger får man påminna ena hannen som kan tycka att om han sitter bakom en "buske" (blomvas;)) så är det inte samma sak:angel: Men annars går det jättebra. Dom kan sitta på stolarna runt bordet men går inte upp.
När bordet inte är dukat är dom gärna där, ligger och solar osv så dom förstår helt klart skillnaden.

De två som bor kvar hos mor och far samt de två som inte finns längre har aldrig fått vara på bord och bänkar öht så det är de tre som bor med mig nu och är innekatter som uppfostrats såhär.

Samma sak med hunden som vet att hon får ligga i sängen på nätterna men inte på dagarna.

Jag tycker det är stor skillnad att ta en katt i nackskinnet och att lyfta den i nackskinnet.

Jo, kanske det. Tänkte nog på att ta tag i nackaskinnet.. Kan inte tänka mig att lyfta vår ena katt på nästan 7 kg i nacken. Måste bli en jäkla belastning på liten yta... Vår mindra katt har jag lyft upp en kort stund/sträcka men det var nog bara den gången. Dels lärde han sig vad jag menade och dels fick jag ågren för jag kände mig taskig..

Vad tror du om min teori?

Skille TS frågat mina grannar skulle de sagt att de skulle ge katten en sån lusing så att den for från bordet och inte ville upp igen dit.. Har själv aldrig gjort detta, Folk har olika attityder och lyckas olika mycket med sina mål. Vill inte ge min värdering i vad som är rätt och fel.

Skille TS frågat mina grannar skulle de sagt att de skulle ge katten en sån lusing så att den for från bordet och inte ville upp igen dit.. Har själv aldrig gjort detta, Folk har olika attityder och lyckas olika mycket med sina mål. Vill inte ge min värdering i vad som är rätt och fel.

Jag tycker det är ganska enkelt där kunskapen tar slut tar våldet vid, kan man inte hantera djur utan fysisk styrka då kanske man inte ska ha några djur..

Angående teorier om att nåt lugnande skulle utsöndras vid nackskinnstag så finns det väl forskning om sånt. Kommer dock inte ihåg om det är nåt som "försvinner" när katten blir vuxen eller om det hänger i. De flesta katter brukar ju tycka om att bli klappade där iaf.

Överlag så reagerar de ju på ett lagom fast tag med att bli lugna. Har man burit ett gäng oroliga katter tex hos vet eller på uställning så lär man sig att inte hålla för löst...

Sedan håller jag med om at det är en enorm skillnad på att hålla och på att lyfta. Ta tag i nackskinnet gör jag varje vecka på någon av dem, lyfta skulle jag göra om det vore en situation med stor skaderisk, aldrig annars.

Min kattunge är 4 mån nu och har inte heller den lärt sig att inte vara på bord och bänkar. Jag brukar lyfta ned den i nackskinnet och ser absolut inget fel med det. Lyfta i nackskinnet är inte ens i närheten av våld för mig.
Men nu har den ju fortfarande inte lärt sig så jag kan inte säga att det fungerar, men så verkar ingenting fungera på den här kattungen heller. Det har hänt att den klivit på en varm spisplatta, då sticker den ju därifrån fortare än kvickt, men kan en kvart senare vara uppe och spatsera på spisen igen.
Min stora katt, mamma till kattungen, är på bänken ibland om det luktar mat men då räcker det att jag väser lite så hoppar hon ned, även om jag är i ett annat rum. Inget jag lärt henne, hon bara reagerar så.
Kattungen ger blanka fan i om jag väser eller morrar på den, den tittar inte ens på mig. Kattmamman verkar så mycket känsligare än ungen.

Alla kattor jag träffat än så länga avskyr när man blåser på dem!! Testa det!

Alla kattor jag träffat än så länga avskyr när man blåser på dem!! Testa det!

Haha, provade det senast för en kvart sen när jag stod och diskade och kattungen var upp på bänken. Blåste den rakt i ansiktet från kanske 10 cm avstånd, hmm, ingen reaktion där inte. :grin: Blinkade lite och gav mig en blick som sa typ "Vad gör du så där för?"

Kan tillägga att denna lilla kattunge (namnet Stalin kanske säger sitt) leker med alla gårdens hundar, gärna alla 6 på en gång, och har även omvänt grannarnas jakthundar till snälla lekfarbröder... :angel: Vet inte vad det är för en liten Terminator hennes snälla mamma klämt fram.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka