hur får man hästen i form?

H

horselover88

Hej!
Jag är ny här på Bukefalos,
så jag hoppas att tråden kom rätt. :D
Min fråga är:

- Hur får man hästen att jobba i en bra form?
Alltså,hur rider man den i form på ett bra sätt?

Tack på förhand!

/horselover88

Sv: hur får man hästen i form?

Hej hej.

Den här frågan är ju ganska vanlig så jag föreslår Sök-funktionen så hittar du väldigt många trådar om just denna fråga, och det är så mycket svar så du hittar säkert svaret på frågan :)

Ellen

Det är en väldigt komplex fråga som alla seriösa ryttare jobbar på varje dag... Vill man lära sig det finns det bara ett sätt: rida för instruktör...

Kom ihåg att hästens form är bara ett resultat av att den höjer ryggen något, trampar bakbenen längre inunnder sig samtidigt som det slappnar av och är lösgjord. Man ska absolut inte trixa en massa med tyglarna, t.ex "såga", då lurar man bara sig själv och andra okunniga.

Men i princip så gäller det att som ryttare ha en bra sits/balans, vara avspännd, ha en mjuk och följsam hand och att rida lösgörande övningar, t.ex öppnor, slutor och skänkelvinkingar. (Den sista övningen rider jag inte själv p.g.a att hästen då trampar förbi sin tyngdpunkt med bakbenen och då uppstår ju ingen ökad bärighet.) Men som sagt ta hjälp av någon duktig instruktör!

Lycka till!

Man ser till så hästen blir lydig för hjälperna först och främst. Se till att du stämmer av så ni förstår varandra.

Börja med att hästen direkt lyder dig när du vill stanna, sätta igång och svänga, en sak i taget. När det funkar har du kommit en bra bit på väg!

Lycka till!

det är mkt svårt att svar på så här, mkt komplex fråga.

men i princip kan jag förkorta det hela genom att säga att det är en kombination mellan drivning och förhållning med sätet.
det du driver fram skall du även kunna få tillbaks utan att använda händerna.
sen så finns det mängder med övingar som gör hästen lyhörd och lösgjord och smidig.

men det hela handlar inte om vart hästens nacke eller nos befinner sig utan hur lydig och följsam den är.

hoppas du hängde med!

Liknande trådar

Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama