hur får man hästen att TAPPA kondition

vinkelina

Trådstartare
tog hem min häst 2 augusti efter 2 månader med nästan enbart bete, hor reds ca 2 dagar i veckan i somras. så jag byggde sakta upp hennes kondition o styrka, och nu är vi på en för mig helt acceptabel nivå, hon orkar och vill arbeta ordentligt.

så PANG blev hon sjuk, halt och är nu ordinerad boxvila/liten hage vilket hon oxå får.

men hon är så otroligt rastlös. att bara ha boxvila är uteslutet tyvärr och man ser tydliga spår i hagen att hon vandrar (vi har splitternya hagar med ny båtten som togs i bruk i fredags) hon är helt enkelt rastlös (precis som matte som inte får rida)

men hur får man ner en häst i kondition snabbt, så att hon kanske skulle bli lite lugnare

Sv: hur får man hästen att TAPPA kondition

Att ta bort allt kraftfoder är det enda jag kan komma på.

Kanske en leksak av ngt slag kan sysselsätta henne en stund? En boll eller borste att tugga på?
Lägga ut äpplen under lite halm eller hö i hagen så att hon kan leta efter dem?

Man kan inte få ner konditionen snabbt, inte vad jag har hört talas om iaf.
Denna rastlöshet är ett gissel för alla med sjuka hästar, usch och blä.

Hur lång är vilan?

hon är redan utan kraftfoder. samt gick på halv ranson i 1½ vecka innan vi fick ut vet. samanlagt har hon redan vilat ca 4 veckor (3 första hade vi nog igång henne lite försigtig tex 15 min skrittpass)

men vet har rekomenderat boxvila i 2 veckor o "vanlig vila" i 2 veckor i väntan på att vi slipper på röntgen (trots av vi ev slipper tidigare på röntgen så lärdet ju bli vila sedan oxå)

är dessutom berädd på 2 månader vila till med den skada som vi misstänker att det är

de sägs jatt de ska ta ca 4 veckor inan hästarna börjar tappa muskler och kondis så de borde ahon väll börja göra nu! min häst får halm för att hn blir för tjock av att ge tillräckligt med hösilage/hö och de blir dem ju inte så tjocka på. och hästgrannen i boxen bredvid får halm för han vävde i början när han kom för att han hade så mkt energi, och han blev inte tjock. då får de ju hålla på med nått :)kan du inte hänga upp ett hönät med halm i hagen så hon får hålla på med nått samt hänga upp borstar och lägga ut leksaker och sånt. brukar vara kul :)

skall kolla om ja hittar halm, finns inget där jag har henne. hon får nog hö i hagen nu, på förra stället var det fri tillgång på rundbal, nu är det portionerat, så hon borde inte bli tjock på det som hon får...

Hästen börjar tappa muskler efter 4 veckor men konditionen försämras inte förren efter 2 månader..

du sitter nog i en knepig situation.

min häst blev opererad i knäet för 2 år sedan och ordinerades 1månad i boxen.
vilket medförde att jag hade en hemsk,vild best i stallet som ville äta människa till frukost. han var från början energisk och rastlös så detta gjorde inte honom bättre :P

leksaker, (finns ju såna man brukar ha åt hundar, då de måste göra nåt för att få ut godiset) bli ofta ompysslad och tålamod, är mina tips

Om hon är rastlös kanske hon fortfarande behöver stimulansen som träningen gav? Alltså något att tänka på när hon går där.
Kan du inte träna något med henne där hon bara tränar huvudet, inte kroppen?

Sedan är det väl ganska naturligt att en häst blir orolig när den plötsligt sätts på en yta som är mycket mindre än den är van att röra sig på. Men det är nog snarare frustration än rastlöshet.

Ja, och konditionen har inget som helst samband med rastlösheten.

Det är skit att bli beordrad boxvila.
Min häst håller på att riva stället så det blir minihage tillsammans med shettisen om det behövs.

som tur var fick hon gå i sin vanliga hage, då det är en typisk "stallhage" dvs en liten sockerbit med ett staket runt. försöker nog att umågs lite extra med henne, gosa o så, men då det är inte riktigt uppskattat tyvärr. o det är inte riktigt motiverat att gosa med en häst som lägger öronen bakåt o tydligt visar att jag inte vill umgås

Ta bort allt kraftfoder.
Sen kan du ha en liten leksak en boll tillex..:rofl:
Du kan ha en vattenhink och lägga i ett äppel som hon ska fösöka få tag i.
Det bra att ha något som hon får tänka efter lite.
Lycka till!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 762
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 424
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31