hur får man hästen att sluta veva med frambenen??

L

Lina_kj

håller på å bli galen!!! mitt sto försöker gräva sig igenom stallgolvet. det vevas å vevas å vevas. finns det någon på denna jord som vet några bra tips på hur man får hästen å sluta. jag e ingen mes som inte säjer till hästen när hon börjar...jobbar me hingstar så lite tuff e jag. har det något me uppmärksamhet tro...?

Sv: hur får man hästen att sluta veva med frambenen??

*****raderat*****

Senast ändrad av en moderator:

det beror på varför hon gör det, individ mm.

om hon "bara vill ha uppmärksammhet", kan det vara bäst att ignorera.

när min häst gör så, säger jag till, ganska skarpt. stallgolvet blir förstört, och det är störande. säg till! så fort hon börjar. det är INTE ok - såvida du inte accepterar det!

Tips:idea:: skriv lite utförligare så att det blir lättare att läsa. min hjärna är lite seg, mitt problem, inte ditt, men det går snabbare:D

Antagligen så har hon tråkigt. Det är det första jag kommer och tänka på. Motionera mer, låt henne vara ute så mkt som möjligt, kanske ge henne någon leksak i boxen, mer mat så hon har något att pyssla med.

håller på å bli galen!!! mitt sto försöker gräva sig igenom stallgolvet. det vevas å vevas å vevas. finns det någon på denna jord som vet några bra tips på hur man får hästen å sluta. jag e ingen mes som inte säjer till hästen när hon börjar...jobbar me hingstar så lite tuff e jag. har det något me uppmärksamhet tro...?

Väver hon alltså? Det beror mycket på brist på aktivering- gör du något med henne? Hur ofta/hur länge?

Vi går direkt hästen börjar skrapa eller stampa (alltid) och kommer tillbaka (också direkt) när den slutar. Om det inte är fråga om vävning som ju är ett kapitel för sig.

om alla andra behov är uppfyllda (som de andra beskrivit) så ignorera henne eller gå direkt och kom inte tillbaka förrän hon slutat.

den lilla pollen e ute ca 12 timmar (med kompis)...får ca 15 kg hö å 2,5 kg kraftfoder, rids 6 dagar i veckan...har inga olater utom just att hon försöker gräva sig till Kina när hon står på gången å ska göras i ordning. det kvittar hur mycket man säjer till.. hon skiter i mig :rofl: !!!!!

Mitt sto gjorde också så förut. Hon varvade upp något hemskt när hon stod på gången och trodde att vi skulle ut och träna:) Nu har hon växt ur det beteendet och blivit lugnare överhuvudtaget. Men när hon höll på sa jag vänligt, men bestämt nej. lyssnade hon inte petade jag henne i sidan, det räckte oftast för att hon skulle lystra till.
Men som sagt var, hur man hanterar problemet beror helt på varför hästen gör som den gör.

Som sagt - gå därifrån direkt hon gör så (helst när du ser att hon är på väg att göra det) och kom tillbaka när hon slutar. Det kan hända att du inte behöver ta så många vändor.....

du skulle ha tagit död på det beteendet vid första tendens att röra på frambenen, när dom har befäst det så mkt så är det svårt att ta bort!

jag avskyr hästar som håller på så, och slår stenhårt ned på det. därför gör inte mina hästar det mer än en gång om året (för att kolla om det ff är olagligt).

bli riktigt riktigt arg, visa att det inte är okej! beröm så fort hon står på alla fyra benen. du måste vara stenhård, du kan inte låta henne skrapa ena dagen och säga nej den nästa...
har gjort så med andra hästar jag haft hand om och dom har lärt sig manerer ganska snabbt.

ponnytant; väldigt många hästar gör ju så när man Lämnar dom på gången. då funkar det väldigt dåligt att ha det som "straff"..

Prova att ignorera henne. De fåtal ggr som min häst provar att göra så tröttnar hon efter ett par sparkar pga att hon inte får ngn respons.

Hästar är INTE bästa djuret på att hålla balansen. Så medans du ryktar till exempel kan du be någon att hålla uppe ena frambenet. Alltså bara lyfta upp det och hålla kvar tills man är klar. Självklart måste personen byta ben lite då och då. Men hur som hellst, eftersom att man håller upp ena benet så måste hästen stötta upp kroppen med de andra tre benen, då är det omöjligt för hästen att skrapa med hoven.. ;)

Lycka till och hoppas det fungerar!

Fick ett tips en gång av en hästkarl som jag då provade och det fungerade. Tack Bernt!
Ta en hästsko och trä på bakrifrån över karleden så att öppningen på skon är framåt och tåkappan bakåt. När hästen skrapar så gungar hästskon och skapar obehag direkt när den skrapar.
Inga hästar är lika, om provar du det så var försiktig på reaktionen första gången. Somliga förstår fort, andra kan få spunk.

Jag brukar bara sätta upp min egen fot så att hästen själv stöter i min fot. Bara lugnt och sansat varje gång det är vevande på gång. Det brukar inte ta så lång tid att få bukt med problemet då. Att ryta och skälla fungerar dåligt. Skruvar upp och förvirrar hästen bara. Att sätta upp min egen fot är som att lugnt bara peka på vad problemet är och vad man vill.

/Tantan

Hade ett sto som gjorde så när ho fick mat, och ibland när hon skulle ut.
Började NH-träna henne när hon var sex, då försvann vevandet när hon skulle ut och "jobba", eller stod på gången (oinriden).
Sen lärde jag henne lyfta benet på kommando, lyfta när man knackar på det och hålla kvar det i luften tills man sa stopp. Då vart det inte lika kul längre.
Kan tillägga att jag inte använde godis för att lära henne det, det hade nog gjort saken värre. Kände henne rätt så väl mot slutet, och då försvann beteendet helt. När hon bytte ägare kom det tillbaka, tipsade henne om att använda samma princip som jag haft, om hästen börjar veva, säg åt henne att hålla kvar benet i luften. det fungerade bra då med. Nu har jag visserligen inte pratat med henne på ett tag, men sist hade allt gått kanon för dem!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 072
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 416
Senast: MML
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka