Hur får man folk att förstå?

hjarterdam

Trådstartare
Hejsan, behöver lite råd..

Jag har en 15v valp som redan nu väger 20kg och mitt "problem" är att han blir ÖVERLYCKLIG när han träffar människor. Går upp i varv nå så otroligt och bits och hoppar..
Jag har förklarat att han får inte hoppa och att dem ska hälsa på honom på backen.
Funkar inte så bra då han hoppar ändå.

Problemet är mest att han blir överaktiv. Märkte jag första dagen så jag drog ner på "lektimmarna" och insåg att han fortfarande var överaktiv då han mitt i lek började jucka mot handduken fast han inte ens är könsmogen.
Så nu drog jag ner YTTERLIGARE och han har inte visat några sådana tendeser.
Problem kvarstår dock när det kommer folk.
Jag har sagt att hälsa på honom och sen är det bra... Men det funkar inte så..
När dem ledsnat på honom så följer han efter springer runt benen hoppar på dem osv. Så det slutar ALLTID med att jag får gå in och avbryta. Visst är det roligt att han älskar människor och han är underbart söt men när dem har hälsat så räcker det.

Och det blir en ondcirkel.. dem hälsar, jag ser att det börjar gå överstyr, dem känner det själv säger "nej" och han lyssnar inte.. För han har inte förstått ordet och dem har inget bestämt tonläge så han kopplar inte. Så dem går därifrån och är han lös är han som sagt överallt. Och så börjer dem sig ner och klappar på honom istället för att ignorera honom.
VIPS så har han fått belöning för sitt beetende! Det lönar sig alltså att vara uppe i varv och springa runt benen och hoppa för då får man uppmärksamhet.

Hur får jag folk att förstå problemet? Dem ser ju honom som en söt och glad valp. Vilket han också är, men jag ser problematiken som kan komma när han väger 50kg.. Redan nu håller han på att välta omkull barnen.

Vad tycker ni? Tänker jag helt fel?
Samt, jag tycker inte det är roligt att gå in och säga ifrån ÅT dem. För då är det ju jag som tjatar och alla andra är roliga. Vill inte att han ska sluta lyssna på mig för att jag alltid avbryter allt det roliga samt att det är ju personen ifråga som har hans uppmärksamhet. :confused:

Sv: Hur får man folk att förstå?

Kan du inte ta undan hunden så att han inte får hälsa alls förrän han är lugn?
Säg till folk att de inte ska hälsa på honom alls.

Kan du inte ta undan hunden så att han inte får hälsa alls förrän han är lugn?
Säg till folk att de inte ska hälsa på honom alls.

Glömde skriva att ska han hälsa får han alltid vänta tills han satt sig ner och sitter lugnt. Men han går ju upp i varv på en microdelssekund. Problemet är väl att folk inte kan avbryta hälsandet på ett "schysst sätt".
1. Säga ifrån
2. ignorera.

Säga ifrån gör dem ju men inte så han förstår. Och ignorera lyckas dem inte med utan han får uppmärksamhet och då blir han ist belönad för sitt betende.

Får väl sluta ta med honom till stallet. Men känns så himla tråkigt att det ska vara så :crazy:

Håll honom kopplad och låt inte folk hälsa på honom, punkt!

Börja sedan i hemmets lugna vrå och lär in ett fungerande sitt-kommando, öka sedan störningarna och höj kraven succesivt. Även unghundar KAN sitta trots att det sker aktiviteter runt omkring! ;)

Om han blir negativt stressad av lek så lägg de aktiviteterna på hyllan under ett antal veckor och varva rastning med miljöträning, näs-aktiviteter och lydnadsträning!

Om han stressar även när folk hälsar på hemma så hade jag haft honom kopplad och kört benhårt med att folk skulle ignorera hunden tills dess att jag sa att det var ok att hälsa!

Om du tycker det är jobbigt att säga till folk hur de skall uppträda runt din hund så tänk på att du gör det för HUNDENS skull! INGEN gillar en stor, stökig hund = hunden kommer bli den som får lida för sitt beteende.

/Swat

Han är jättelydig annars. Lydigare än många vuxna hundar vi träffar på promenad. Och kan det flesta vardagliga kommandon som sitt, ligg, stanna, vänta, gå på bädden, osv. Kan lämna honom lös utanför hagen och be honom vänta så väntar han på samma ställe tills jag kommer tillbaka.
Bara det att han har noll respekt för andra människor och det flesta tycker jag är för hård med honom när det kommer till hälsandet och säger "Han är ju bara en valp" :confused:

Han fick följa med på tävling och inte hälsa å då var det inga problem, men folk han känner.. jadu. Tråkigt om han ska behöva vara kopplad för att dem inte kan ignorera honom. Men inte så mycket att göra.

Du har fått bra tipps, testa det :)

Sen undrar jag om du har många/några hundkunniga vänner som du kan säga till exakt vad dom ska göra och sedan träna med dom ett tag? Får du besök av "icke invigda" så håll honom kopplad eller platsad på sin bädd, annars kör lös med dina vänner och berätta för dom hur du vill ha det.

Vad är det för ras? Hur gamal är han?

Han brukar inte få hälsa på andra. Men mina vänner tycks inte förstå när jag förklarar för dem hur dem ska göra och hur viktigt det är :crazy:

En blandras v15 Labrador/rottis/border collie

Jag har verkat som instruktör med ett par kurser per år de senaste fem åren. Jag har åter och återigen kommit fram till slutsatsen att folk är mycket svårare att dressera än hundar.
"Det e juu bara en vaaalpis, den får hoppa"

Eftersom du inte vill att andras dumheter ska gå ut över din hund är det bara att kavla upp ärmarna och ta på sig "Värsta-subban-i-stan-jackan" och då blir svaret på frågan: "Får vi hälsa på hunden" helt enkelt; "Nej!"

Det är ett mycket typiskt stress-beteende att göra allt lite för mycket, att när den är glad så är den så himla glad. Vilket även senare kan visa sig i aggressivitet, då finns ingen hejd där heller utan den blir helförbannad.

Så, sluthälsat.

Då vet jag iaf att jag gör rätt och jag ska stå på mig.
Ska ta upp det på stallmötet om hur jag vill att dem beter sig mot honom och kan dem inte göra som jag säger så får det vara.

Bra tips har du redan fått, sen gäller det bara att få in det. Folk hälsar oerhört sällan på mina hundar, vet inte om det är för att jag inte inbjuder till det eller att de ser ointresserade ut, men jag har också gjort klart för mina vänner och bekanta att hundarna hälsas det på SIST.

Sen är det ju din hund, det är du som kommer få skämmas om man river i sönder någons kläder eller välter ett barn, inte dem. Därför är det också du som sätter reglerna nu, förklara varför och säg också hur du vill att de ska bete sig så löser det sig ska du se.

Det roliga är att två av personerna som "inte kan bete sig" har haft hund själv och säger "han är ju bara en valp"...

Jag har verkat som instruktör med ett par kurser per år de senaste fem åren. Jag har åter och återigen kommit fram till slutsatsen att folk är mycket svårare att dressera än hundar.
"Det e juu bara en vaaalpis, den får hoppa"

Eftersom du inte vill att andras dumheter ska gå ut över din hund är det bara att kavla upp ärmarna och ta på sig "Värsta-subban-i-stan-jackan" och då blir svaret på frågan: "Får vi hälsa på hunden" helt enkelt; "Nej!"

:bow::bow:

Har själv detta problem med vissa i bekantskapskretsen. Min teori är att det handlar mer om de personerna som hunden hoppar på än om hunden självt.

Dvs Person X tycker jättemycket om hundar och blir lycklig när hunden (din) visar sin otroliga glädje (med skutt och hopp och hela konkarongen) när Person X kommer på besök.

Sen blir ju inte alla lika glada över detta... ;)

Som redan sagt, låt inte honom gå fram och hälsa. låt folk gå fram när han har blivit lugn och inte så energisk. Min pitbull som är 1,5 år är likadan. han bots ju inte men blir helt överlycklig när de kommer folk. Vissa är ju rädda för den här rasen om man inte känner hunden. Därför får dom som kommer hälsa om dom vill när han har lagt sig och lugnat sig. Vissa gånger när jag vet att dom är rädda behöver jag bara säga nej så går han inte ens fram och luktar. Det funkar faktiskt jätte bra att kalla bort dom tills dom är lugna och låta människan gå fram först. :)

Jag har en valp som blir också blir jätteglad, men som fegar ur i sista sekund och börjar skälla/känner sig trängd när det ska hälsas. Dessutom är han superdupergullig att titta på, så folk hopas liksom runt honom...
Beroende på person och situation säger jag något av följande alternativ:
"Nej, han får inte hälsa förrän han beter sig."
"Hälsa inte på honom även om han hälsar på dig."
"Nej, mina hundar får inte hälsa. Tyvärr."

Liknande trådar

Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
828
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 170
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 662
Senast: Rugge
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 000
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka