hur får man en vit hund vit ???

Ela

Trådstartare
Jag har en vit hund (american akita) och hon är ju med överallt vilket resulterar i en väldigt skitig vit hund..... :angel:

Inte blir hon ju vit när jag tvättar heller, bara några nyanser ljusare. Jag har provat med grönsåpa, skimmelschampo och vanligt hundschampo :confused:, så nu behöver jag tips.

Någon som har något bra tips på hur jag får henne vit???

Vi ska på My Dog i januari och inte kan jag åka dit med en hund som jag inte får ren.

Sv: hur får man en vit hund vit ???

Galltvål vet jag att många med ljusa hundar använder, det är visst väldigt effektivt men bör inte användas alltför ofta då det tar bort fetter och sånt från pälsen och kan göra den lite torr.
Jag testade Galltvål på min hunds tassar (mest för att se om det var så bra som alla sa :angel:) när de hade blivit missfärgade av asfalt och de blev verkligen jätte vita. Använde balsam efteråt för att få tillbaka mjukheten.

En kompis till mig använde ett speciellt schampoo till sin vita schäfer som var avsett för vita hundar. Kanonbra han blev verkligen vit :) kommer tyvärr inte ihåg vad det hette, men det var blått ( typ som blondinschampoo för hundar :) )

Senast ändrad:

Jag har precis köpt hem ett pulver, som man blandar ut till en lösning. Det ska ta bort missfärgningar, och även hjälpa mot exempelvis svamp mellan trampdynorna och den bruna färg som lätt kommer då när det är såhär blött ute.

Jag ska bada min tik i det ikväll, så jag kan rapportera då! Hanen håller tack o lov sin vita färg rätt bra själv.

När vovvan
<---- är riktigt skitig om tassarna inför en utställning så tvättar jag dem med galltvål och sen schampo och balsam som vanligt, blir rent!

Yes diskmedel och jodopax.
Tänk på att ha mjukgörande efter diskmedlet, det torkar ut huden och pälsen. Jodopaxen tar en stund att skölja ur..

tack för alla tips :bow::bow:

Galltvål har jag hört ska vara bra även till hästarnas vita svansar. Men vad är det och vart får man tag i det?

Hur fungerar jodopax?? Blir de inte gula av de??

Jag vet inte om man får länka till hemsidor, men sök "Galltvål" på google så kommer deras hemsida upp högst upp, där står det information, användningsområden och försäljningsställen bla.

Jag köpte min Galltvål på Ica.

Vittvätt 90 prader:angel:
Man skall inte ha vita djur oftast är det ngt onaturligt som människan hittat på.
PL

Vittvätt 90 prader:angel:
Man skall inte ha vita djur oftast är det ngt onaturligt som människan hittat på.
PL

Jaså...

Fjällräv? Varg? svan? med mera? Det var det tramsigaste jag hört.
Nog för att man inte ska avla på färg (tycker jag), men att det skulle vara onaturligt är en annan sak.

Det vet jag mkt väl men när människan avlar på vita djur är det nästan alltid onaturligt.
PL

Kanske går det att prova skimmelschampo? Det har jag till min häst och hon blir jättefin och vit. Hon är av det grisiga slaget :D och ligger i det allra värsta i boxen + i hagen, så funkar det på henne borde det gå på hund med tycker jag. Dessutom är ju flaskorna större till häst så det bör ju bli billigare och räcka längre.

Yes diskmedel (utspätt) funkar fin-fint!

Men glöm absolut inte balsamet efteråt! Det gjorde jag och shit var torr pälsen blev! Fick göra inpackning på vovvan, och göra en inpackning på en 7-mån phalénetös med spring i tassarna gjorde att jag hade inpackning överallt i hela badrummet :p

Liknande trådar

Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 997
Senast: Hund!
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
825
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Red_Chili
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka