hur får man en undelat TAM?

Nikkis

Trådstartare
ja,rubriken säger väl allt?

har nyligen fått en undelat av en vän,en hona,hon är väl knappa året gammal..men till min fråga,hur får man en undelat tam?

hon går att ha henne på handen om hon är i buren,sen små naffsar hon en lite och sen flyger iväg...
sen om man vill få henne på handen så vill hon inte utan flyger runt,landar på huvudet el buren..undviker en...vill gärna få henne lika tam som min pippi var...men han var också "omplacerad" och rätt gammal och super tam redan..
hur gör man?

Sv: hur får man en undelat TAM?

En undulat får man tam som alla andra djur - håll på mycket med den.

:idea:
får göra ett försök..hittills har hon bara flugit runt runt runt RUUUNT å sedan landat på huvudet för att sen IGEN flyga runt å runt å ruuunt..*suck*
får väl fånga henne å hålla henne i händerna å bara KLAPPA!!!:devil:
haha näe skojade bara,så hemsk är jag inte..:angel:

Man köper en unge från en mindre uppfödare som har hanterat den mycket sedan födseln. Djuraffärs fåglar är svåra att få tama.

men jag fick den av en vän..tror nog att Pippi-lotta (som hon heter,haha så fult) är köpt från djuraffär..hon är ganska ung och social..men lite skygg ändå...
vår förra undelat var JÄTTE tam och han var från en djuraffär..

I mina ögon är hon redan ganska tam men allt måste ju ske på hennes villkor, har hon inte som unge innan 12 veckors ålder vant sig vid människor som snälla saker är det svårt. Få henne hellre vänja sig vid din mun och axel och huvud än händer, händer är farligast vet du.

paradiset skrev:
I mina ögon är hon redan ganska tam men allt måste ju ske på hennes villkor, har hon inte som unge innan 12 veckors ålder vant sig vid människor som snälla saker är det svårt. Få henne hellre vänja sig vid din mun och axel och huvud än händer, händer är farligast vet du.
hehe oki..
men i burer hoppar hon glatt på händerna..å sen naffsar ltie lätt..men det kan bli svårt å få in huvudet i burer för att få ut henne,eller om man ska ta "ner" henne fårn tex gardinerna så räcker inte min hals till riktigt:angel:
å sen vill jag inte ha bajs i håret heller:devil: (har redan skitit på lillbrorsans hår,TACK gode gud att hon flög till honom för att göra det än på mig:smirk: )

Ta något gott i händerna så hon kan stanna en stund o äta lite. Lär henne att händerna är snälla.. Själv så matade jag min med olika godsaker nästan jämnt. Och den blev så tam att den kom tillbaka från ett träd när den hade råkat rymma. Älskade att sitta på handen.

barajag... skrev:
Ta något gott i händerna så hon kan stanna en stund o äta lite. Lär henne att händerna är snälla.. Själv så matade jag min med olika godsaker nästan jämnt. Och den blev så tam att den kom tillbaka från ett träd när den hade råkat rymma. Älskade att sitta på handen.

OH en bra ide! värt att försöka iaf!
men vad är "gott för undelater då?:confused:

De äter nästan allt. Min älskade mareiekex (vet inte om de ska äta det men..?), gurka o knäckebröd. Han åt nog allt jag erbjöd honom. Tänk på småfåglar o duvor, vad matar du dem med?

min äääälskade nötterna i marabou hasselnöt :love: ögonen blv heeeelt fokuserade...
sen ost, inte så stark... kex med smör... jordgubb, tomat, rivna morötter... de äter egentligen allt, man får tänka på lilla magen bara...

men muta!!! om du äter nått, låt den få ur munnen osv....

fast det är svårare med äldre... vi hade några tama, å de andra blev avundsjuka å kom fram därför...
försök klia lite på "skägget"... om hon sitter på pekfingret så kan du "knacka" lite på näbben med tummen å "leka" med henne så...
prata med henne å gör konstiga ljud med tungan, dom är ju sjukt nyfikna ;)

åååhhhh nu vill jag oxå ha en.. mina ville inte flytta med mig när jag flyttade hemifrån, de stirra rakt fram i en vecka hehe...
så de fick flytta hem till mamma å pappa igen :)

Man köper en unge från en mindre uppfödare som har hanterat den mycket sedan födseln. Djuraffärs fåglar är svåra att få tama.

Jag är inne på att köpa en undulat från djuraffären.Vet inte var det finns privata uppfördare här omkring.
Men då blir det alltså jätte svårt att få den tam?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 920
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar