Ja, att hästar lägger sig till med felbeteenden sas är ju inte helt ovanligt vilken ras det än är. Det är ju sällan behagligt att arbeta korrekt iom att man då måste bruka muskelkraft till skillnad mot att hänga i skelettet.
Jag jobbar ju som dressyrtränare och har ridit en hel del Islänningar och även PRE/Lusse/arab och andra raser som kanske inte har den taktrenhet som man avlat fram i moderna halvblod.
Haft en egen 4-gångare under 20 år med.
Men jag är i grunden dressyrskolad främst. Och för mig så skiljer det sig ju inte så mycket direkt i vad för hjälper hästen ska svara på - alls. Däremot så kan man behöva jobba dem lite olika på vägen dit, både beroende på exteriör, psyke och tidigare ev träning/felträning.
Så jag blir förvånad över att man i tråden svarar att man liksom lite grann på lotto får trav, om hästen bjuder på det.
För jag har inte uppfattat att de jag känner som är Islandsryttare rider så(läs: jag vet att de inte gör det).
Det var därför jag undrade om det var vanligt.
Men det kanske är samma fenomen som annars om man helt enkelt inte har tränarhjälp och bara aldrig fått lära sig?
Eller rider man för tränare utan att få lära sig det?
Jag frågar för att jag vill lära mig, förstå hur det funkar etc. Inte för att kasta skit på något sätt.