Hur får man en islänning att trava?

Jag brukar styra in på en pytteliten volt, ställa mig upp lite lätt med framåtlutning och smacka på. Då travar min häst runt på den lilla volten istället för att falla över i tölt/grisepass och han väljer då traven på grund av att det är för jobbigt att tölta på en sådan liten volt. Sedan rider jag några varv tills jag hittar en bra trav och styr sedan ut på fyrkanten igen. Annars tycker jag det fungerar bra med ett par lätta viktboots. Jag har 145 gram G-boots och då är det lättare att skilja på trav och tölt. Men att hitta traven är ju helt beroende på vad det är för häst man rider, alla är ju olika. :)

Jepp helt seriös fråga:D
Det flytter bara fram i tölt (den ska inte ens vara bra på att tölta) och antingen går det bara fortare eller saktare när jag försöker hitta den gömda knappen där det står "trav". Traven hittas dock om hästen snubblar eller kommer ur balans, men tar direkt upp tölten igen.

Jag är inte skolad i att rida Islänningar i andra gångarter än de tre som övriga hästar har. Jag är heller inte lika väl insatt i "Islandsvärlden" som er andra här inne.
Jag har ridit Islänning rätt mycket och haft elever med såna. De jag känner som har Islandshästar är duktiga och rutinerade hästmänniskor, ofta tränare etc.
Jag blir lite förvånad över svaren här i tråden. Det verkar svaja väldigt i hur man får till trav. Och många sätt är genom att helt enkelt göra det för svårt för hästen och inte genom att "rida den dit".
Är det vanligt att man inte på hjälper kan utbilda hästarna till trav?
Och att man liksom gör så olika per individ och låter hästen välja hur det ska gå till?

Jag är som sagt inte helt insatt. Men de som jag jobbat med som ansetts inte kunna trava har ju funkat att göra som med alla andra hästar som man vill få till ren trav: formge, balansera och lösgöra.
Får man dem att släppa spänningen(hålla balansen) i underhalsen och runda sig(i mjukhet och eftergivenhet i balans) har de alla kunnat trava. Även de som varit runt 20 år och aldrig tagit ett travsteg förr.

De jag känner upplever jag vilja jobba lite likt hur jag tänker. Är det ovanligt eller är trådsvaren lite missrepresenterande?

Jag är inte skolad i att rida Islänningar i andra gångarter än de tre som övriga hästar har. Jag är heller inte lika väl insatt i "Islandsvärlden" som er andra här inne.
Jag har ridit Islänning rätt mycket och haft elever med såna. De jag känner som har Islandshästar är duktiga och rutinerade hästmänniskor, ofta tränare etc.
Jag blir lite förvånad över svaren här i tråden. Det verkar svaja väldigt i hur man får till trav. Och många sätt är genom att helt enkelt göra det för svårt för hästen och inte genom att "rida den dit".
Och att man liksom gör så olika per individ och låter hästen välja hur det ska gå till?

Jag är som sagt inte helt insatt. Men de som jag jobbat med som ansetts inte kunna trava har ju funkat att göra som med alla andra hästar som man vill få till ren trav: formge, balansera och lösgöra.
Får man dem att släppa spänningen(hålla balansen) i underhalsen och runda sig(i mjukhet och eftergivenhet i balans) har de alla kunnat trava. Även de som varit runt 20 år och aldrig tagit ett travsteg förr.

De jag känner upplever jag vilja jobba lite likt hur jag tänker. Är det ovanligt eller är trådsvaren lite missrepresenterande?
Jag håller helt med dig!
Vet dock TYVÄRR att "sämre tränade" (ofta femgångshästar) gärna slutar trava ordentligt om inte hästen rids ordentligt. Då är det vanligt att en "Svensson" lättar i sitsen, släpper tyglarna och smackar på i tron om att det är bra - för hästen travar ju!
Mörkrädd blir man, och vanligt är det bland "hobbyryttarna". Tyvärr.

Jag håller helt med dig!
Vet dock TYVÄRR att "sämre tränade" (ofta femgångshästar) gärna slutar trava ordentligt om inte hästen rids ordentligt. Då är det vanligt att en "Svensson" lättar i sitsen, släpper tyglarna och smackar på i tron om att det är bra - för hästen travar ju!
Mörkrädd blir man, och vanligt är det bland "hobbyryttarna". Tyvärr.

Ja, att hästar lägger sig till med felbeteenden sas är ju inte helt ovanligt vilken ras det än är. Det är ju sällan behagligt att arbeta korrekt iom att man då måste bruka muskelkraft till skillnad mot att hänga i skelettet.
Jag jobbar ju som dressyrtränare och har ridit en hel del Islänningar och även PRE/Lusse/arab och andra raser som kanske inte har den taktrenhet som man avlat fram i moderna halvblod.
Haft en egen 4-gångare under 20 år med.

Men jag är i grunden dressyrskolad främst. Och för mig så skiljer det sig ju inte så mycket direkt i vad för hjälper hästen ska svara på - alls. Däremot så kan man behöva jobba dem lite olika på vägen dit, både beroende på exteriör, psyke och tidigare ev träning/felträning.
Så jag blir förvånad över att man i tråden svarar att man liksom lite grann på lotto får trav, om hästen bjuder på det.
För jag har inte uppfattat att de jag känner som är Islandsryttare rider så(läs: jag vet att de inte gör det).

Det var därför jag undrade om det var vanligt.
Men det kanske är samma fenomen som annars om man helt enkelt inte har tränarhjälp och bara aldrig fått lära sig?
Eller rider man för tränare utan att få lära sig det?

Jag frågar för att jag vill lära mig, förstå hur det funkar etc. Inte för att kasta skit på något sätt. :)

Ja, att hästar lägger sig till med felbeteenden sas är ju inte helt ovanligt vilken ras det än är. Det är ju sällan behagligt att arbeta korrekt iom att man då måste bruka muskelkraft till skillnad mot att hänga i skelettet.
Jag jobbar ju som dressyrtränare och har ridit en hel del Islänningar och även PRE/Lusse/arab och andra raser som kanske inte har den taktrenhet som man avlat fram i moderna halvblod.
Haft en egen 4-gångare under 20 år med.

Men jag är i grunden dressyrskolad främst. Och för mig så skiljer det sig ju inte så mycket direkt i vad för hjälper hästen ska svara på - alls. Däremot så kan man behöva jobba dem lite olika på vägen dit, både beroende på exteriör, psyke och tidigare ev träning/felträning.
Så jag blir förvånad över att man i tråden svarar att man liksom lite grann på lotto får trav, om hästen bjuder på det.
För jag har inte uppfattat att de jag känner som är Islandsryttare rider så(läs: jag vet att de inte gör det).

Det var därför jag undrade om det var vanligt.
Men det kanske är samma fenomen som annars om man helt enkelt inte har tränarhjälp och bara aldrig fått lära sig?
Eller rider man för tränare utan att få lära sig det?

Jag frågar för att jag vill lära mig, förstå hur det funkar etc. Inte för att kasta skit på något sätt. :)
Jag tror att dom som har tränarhjälp, men ändå gör så, har en tränare som inte bryr sig eller som själv är väldigt okunnig.. Och övriga har nog ingen tränare och har nog aldrig lärt sig korrekt ridning heller. Nu låter jag säkert hård, men så är det i mina ögon.

Jag själv tränar både hästar och ryttare, och mina elever får bara hitta traven genom att rida sina hästar dit. Jag vill se hållbara, jämna och mjuka hästar som bär upp sin ryttare och inte hänger varken i tyglarna, på bogarna eller tappar musklerna. Det kanske tar längre tid att hitta traven, eller tölten, eller vart problemen nu ligger. Ibland har även eleverna tyckt att det känts dåligt och inte riktigt förstått meningen men arbetet. Men så går det 1 eller 2 ridpass till, och har dom då fortsatt träna på samma sätt så ger det resultat.
Tränar hästar gör jag på samma sätt.

@tuaphua

Jag är verkligen hobbyryttare in i fingerspetsarna, med bakgrund i den "vanliga" ridskolan. Tränar fortfarande främst för dressyrtränare, men har testat flera islandstränare också. Jag har stött på både bra och mindre bra islandstränare, bla en som sa till en som hade en häst med stark tölt och mindre stark trav att hon alltid ska berömma när hästen töltar (detta sades när tränaren bad henne visa trav och hästen gick över i tölt istället).
Har också fått höra det klassiska "vikta fram"hästen i trav. Gärna både med viktboots och häva sig fram och trycka på halsen.

Såsmåningom lärde jag mig själv att balansera upp hästen i trav och jag kan inte säga att jag gör rätt, men jag kan bara komma på en häst där det inte funkat.
Självklart blir det bättre när man rider sig dit. Traven blir alltid bättre när hästen är ordentligt lösgjord, precis som tölten. Det tycker det är precis lika vanligt att man har problem med tölt som med trav. Ibland är det styvhet genom hela ridningen, ibland märks det mest i den gångart som är svagast.

Störst problemet tycker jag är att mindre duktiga ryttare rider för mindre duktiga instruktörer. Tyvärr så märker inte alltid de mindre duktiga ryttarna alla luckor och direkta fel i träningen.
Här ser jag jättestor skillnad på de av mina ridvänner som har en gedigen grund inom dressyr och de som kanske börjat på senare år eller lärt sig rida via turridning. (inget ont om turridning men det ger ju oftast inte så mycket teoretisk kunskap kring ridning) De som har en grundkunskap har lättare att välja bort tränare som inte är så kunniga.

Åh, jag tror mitt svar kan misstolkas då jag skrev något om att traven "kommer" när hästen är genomriden i tölten. Menar då inte att hästen ska få ramla ner i trav hur som helst utan att när hästen ÄR genomriden i tölt så kan man sedan ofta be dem om trav.

Vi vill ju att hästarna ska både tölta och trava med den form som du beskriver: "släppa spänningen(hålla balansen) i underhalsen och runda sig(i mjukhet och eftergivenhet i balans) "

Min förra islänning hade jag på foder och köpte honom sedan ,var ny med islandshästar endast ridit 1 år på lektion efter ett långt hästuppehåll. Han hade då 3 gångarter skritt, grisepass, gallopp. Jag lät honom i början endast använda skritt och gallopp inte grisepass. Då började traven komma efter galloppen. Vi hade dåliga träningsmöjligheter och jag hade för lite kunskap. Travade i uppförsbackar till att börja med när traven släppte. Sen blev trav hans bästa gångart. Ren fin kort bekväm tölt fick han ochså med tiden och gick från grisepassare till en 4 gångare med väl separerade gångarter. Nu hade jag inte jobbat fram traven på det viset, men då var det det bästa jag kom på.
Bilden är tagen i början på vår tid tillsammans för 12 år sedan. Han åkte på "travträning" till en storhästryttare 1 månad när jag var på semester.

Jag ser det inte som något konstigt att man får ta till lite grova hjälper i början innan hästen lär sig.

Nu har jag inte ridit utan tömkört och då fick jag ta traven från galoppen i början på någon häst men snart gick det från skritt utan problem.

Min ringa erfarenhet är att hästen måste vara lösgjord och avspänd och i en lång och låg form för att inte ta till tölten (för en häst som alltså har lite problem att trava).

Traven kräver mycket plats för benen och islänningar är ofta kompakta men trots det tar dom långa kliv med benen. Är dom då spända i kroppen och håller huvudet högt så är det svårt för dom att få plats med benen i traven. Det är då mycket lättare att ta till tölt.

Men jag har som sagt ingen jätteerfarenhet av just islandshästar så jag kan mycket väl ha helt fel.

Jag ser det inte som något konstigt att man får ta till lite grova hjälper i början innan hästen lär sig..
Men det är ju extremt sällan problem med traven handlar om att hästen inte lärt sig?!
Ofta (om inte alltid..) så handlar det om "skit bakom spakarna". Ryttarproblem med andra ord. Antingen okunskap eller annat.

Men det är ju extremt sällan problem med traven handlar om att hästen inte lärt sig?!
Ofta (om inte alltid..) så handlar det om "skit bakom spakarna". Ryttarproblem med andra ord. Antingen okunskap eller annat.
Fast när dom har så många gångarter som 5 att hålla reda på så väljer dom oftast den dom har lättast för. Är då traven jobbig för dom och det krävs styrka, lösgjordhet och balans för traven så måste man ju börja någonstans.

Fast när dom har så många gångarter som 5 att hålla reda på så väljer dom oftast den dom har lättast för. Är då traven jobbig för dom och det krävs styrka, lösgjordhet och balans för traven så måste man ju börja någonstans.
Ja, och då börjar man med att stärka hästen i dom gångarterna där hästen kan jobba korrekt. Är det lättare i tölt så börjar man i tölt. Då kommer traven när hästen jobbar rätt, på ryttarens kommando. Du hjälper varken traven eller dom andra gångarterna genom att slänga ner hästen på bogarna. Det är som att töltsätta en svårtöltad häst innan balansen finns i skritt, trav och galopp.
Det är att börja i fel ände.

Sen är det stor skillnad på att rida in och utbilda en unghäst än att försöka hitta trav på sin mer ridna häst ..
Men samma sak där, vill unghästen hellre tölta under inridning och utbildning så utbildar man den i tölt. Traven kommer när balansen och styrkan kommer.

Ja, och då börjar man med att stärka hästen i dom gångarterna där hästen kan jobba korrekt. Är det lättare i tölt så börjar man i tölt. Då kommer traven när hästen jobbar rätt, på ryttarens kommando. Du hjälper varken traven eller dom andra gångarterna genom att slänga ner hästen på bogarna. Det är som att töltsätta en svårtöltad häst innan balansen finns i skritt, trav och galopp.
Det är att börja i fel ände.

Sen är det stor skillnad på att rida in och utbilda en unghäst än att försöka hitta trav på sin mer ridna häst ..
Men samma sak där, vill unghästen hellre tölta under inridning och utbildning så utbildar man den i tölt. Traven kommer när balansen och styrkan kommer.
Vadå slänga ner på bogarna? Varför skulle du göra det?

Eftersom du menade på att det är ok att ta till grova hjälper. Du får gärna förklara mer ingående hur du gör då, eftersom jag uppenbarligen missförstått isåfall?
Grova hjälper: tex när du svänger hästen första gången så kan du inte sitta och finlira utan du får ta ett tydligt tag i tygeln och verkligen visa hästen vägen. Man har antagligen någon som går bredvid och hjälper till med svängandet. Ju mer skolad hästen är ju mindre hjälper krävs det.

Denna hästen var för spänd och tog till tölt istället för trav. Ja kanske var hästen felriden innan nuvarande ägare köpte den eftersom den var så stressad och spänd när den skulle trava att den istället töltade hela tiden. Men det är inget jag kan uttala mig om.

Hästen behövde få plats med benen för att kunna trava och då kan man inte gå i en hög spänd form med kort rygg.

På något sätt måste man bryta den onda cirkeln. Eftersom hästen började trava när den saktade av från galopp så började jag där. Sen var det bara att jobba i traven så att hästen slappnade av, längde ryggen och sökte sig framåt och i en lång och låg form.

När detta fungerade i traven så sakta ner i skritt och försöka behålla formen och därefter fram i trav igen. De första gångerna så gick det givetvis inte utan hästen gick upp i en hög form med spänd rygg.

Då fick man ta till galoppen igen och ner i trav.

Ibland måste man bryta den onda cirkeln och här var det ju en fråga om att ta fram något som fanns där men som var jobbigt för hästen.

Efter ett kort tag var övergången skritt-trav inga problem. Eller för den delen tölt-trav heller. Och det hade absolut inte gått i början.

Nu när jag har sett fler islänningar i arbete så har jag upplevt att de som har svårt för traven många gånger helt enkelt inte får riktigt plats och det är därför de tar till tölten.

Lyckas man få en sådan häst mjuk och lösgjord och att den länger ut ryggen och söker sig framåt neråt så är traven ingen problem längre.

Min är just nu i ett sånt svårt läge där jag ser mellan fingrarna lite och väljer att fokusera på det som är bra.

Hon är under igångsättning och kan vara lösgjord och trevlig i skritt, men när jag ber om trav så blir hon alldeles för uppskruvad i huvudet för att kunna trava ordentligt, hon blir springig, styv och rollar eller fyrtaktig. Men har jag lite is i magen och låter henne lugna sig så travar hon på fint. Då får hon massa beröm och sträckan med spänning och stiss blir kortare och kortare. I veckan tog hon traven direkt från skritt utan att stressa upp sig, vilket kändes underbart. Men jag vet att hon kommer ha återfall, och är inte så oroad över det faktiskt.

Självklart strävar de allra flesta av oss efter perfektion. Men i en utvecklingsfas blir det ju oftast en del missar. Så länge man inte fortsätter göra samma missar hela tiden och man utvecklas i rätt riktning tycker jag det är helt ok.

Idag på träningen fick jag öva på att ta trav från tölt. Min häst har inga problem med traven om han inte blir för taggad vill säga. Men eftersom han lätt slår över i tölt på tävling så kan det vara bra att lära honom travknappen. Tölt på volt och ge travkommando och trycka på manken. Man får överdriva nu i början.Tölt ner till trav har jag undvikit förut men nu ska vi testa. Svårt både på volt och ovalbana.

En annan sak som ingen verkar nämnt är sadeln...
Om hästen ska trava måste den höja ryggen, det vill den inte om sadeln inte tillåter det/passar illa.
Så det kan också vara en orsak om hästen inte travar.

Grova hjälper: tex när du svänger hästen första gången så kan du inte sitta och finlira utan du får ta ett tydligt tag i tygeln och verkligen visa hästen vägen. Man har antagligen någon som går bredvid och hjälper till med svängandet. Ju mer skolad hästen är ju mindre hjälper krävs det.

Denna hästen var för spänd och tog till tölt istället för trav. Ja kanske var hästen felriden innan nuvarande ägare köpte den eftersom den var så stressad och spänd när den skulle trava att den istället töltade hela tiden. Men det är inget jag kan uttala mig om.

Hästen behövde få plats med benen för att kunna trava och då kan man inte gå i en hög spänd form med kort rygg.

På något sätt måste man bryta den onda cirkeln. Eftersom hästen började trava när den saktade av från galopp så började jag där. Sen var det bara att jobba i traven så att hästen slappnade av, längde ryggen och sökte sig framåt och i en lång och låg form.

När detta fungerade i traven så sakta ner i skritt och försöka behålla formen och därefter fram i trav igen. De första gångerna så gick det givetvis inte utan hästen gick upp i en hög form med spänd rygg.

Då fick man ta till galoppen igen och ner i trav.

Ibland måste man bryta den onda cirkeln och här var det ju en fråga om att ta fram något som fanns där men som var jobbigt för hästen.

Efter ett kort tag var övergången skritt-trav inga problem. Eller för den delen tölt-trav heller. Och det hade absolut inte gått i början.

Nu när jag har sett fler islänningar i arbete så har jag upplevt att de som har svårt för traven många gånger helt enkelt inte får riktigt plats och det är därför de tar till tölten.

Lyckas man få en sådan häst mjuk och lösgjord och att den länger ut ryggen och söker sig framåt neråt så är traven ingen problem längre.
Fast i ditt första exempel handlar det om utbildning, något du måste LÄRA hästen. Det är i mina ögon inte samma sak som att få hästen att trava. Svänga kan inte hästarna per automatik. Trav är en gångart som finns där genetiskt där DU SOM
RYTTARE måste rida din häst till en tillräckligt bra balans för att det ska funka, om man har en häst som hellre väljer tölt.

Sen är det väl knappast några grova hjälper att låta hästen ta traven från galopp i longering? Då jobbar den enbart med sin egen kropp och får det diagonala rörelsemönstret i galoppen, eftersom galoppen innehåller både diagonalt och lateralt. Fullt normalt.

Det jag däremot inte håller med om är din förklaring "som behöver plats för benen". Det som gör att hästen du pratar om valde tölt istället för trav är just den korta, spända "formen" och den låsta ryggen. Flex i ryggen och en avslappnad överlinje är A OCH O för att en töltglad häst ska välja att trava. Det handlar inte om hästens BEN. Det handlar om balans, avslappning och en korrekt arbetande kropp.

En annan sak som ingen verkar nämnt är sadeln...
Om hästen ska trava måste den höja ryggen, det vill den inte om sadeln inte tillåter det/passar illa.
Så det kan också vara en orsak om hästen inte travar.
En häst med en dåligt tillpassad sadel vill troligtvis varken tölta eller galoppera heller.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 667
Senast: tott
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka