Hur får man en islänning att trava?

Fast i ditt första exempel handlar det om utbildning, något du måste LÄRA hästen. Det är i mina ögon inte samma sak som att få hästen att trava. Svänga kan inte hästarna per automatik. Trav är en gångart som finns där genetiskt där DU SOM
RYTTARE måste rida din häst till en tillräckligt bra balans för att det ska funka, om man har en häst som hellre väljer tölt.

Sen är det väl knappast några grova hjälper att låta hästen ta traven från galopp i longering? Då jobbar den enbart med sin egen kropp och får det diagonala rörelsemönstret i galoppen, eftersom galoppen innehåller både diagonalt och lateralt. Fullt normalt.

Det jag däremot inte håller med om är din förklaring "som behöver plats för benen". Det som gör att hästen du pratar om valde tölt istället för trav är just den korta, spända "formen" och den låsta ryggen. Flex i ryggen och en avslappnad överlinje är A OCH O för att en töltglad häst ska välja att trava. Det handlar inte om hästens BEN. Det handlar om balans, avslappning och en korrekt arbetande kropp.
Fast alla hästar kan svänga. Vad du lär hästen är att svänga när du vill. Samma sak med traven. Du lär hästen att trava på kommando.

Som alla saker hästen har svårt med så måste man hjälpa dom och ge dom rätt förutsättningar för att lyckas.

Hästen fick inte plats för att trava om han gick i en kort hög form. När han inte fick plats så gick han i en kort hög form. Det går inte säga exakt vad som kom först utan allt hänger ihop.

Vad man måste hitta är rätt ställe att börja nysta upp härvan ifrån.

Fast alla hästar kan svänga. Vad du lär hästen är att svänga när du vill. Samma sak med traven. Du lär hästen att trava på kommando.

Som alla saker hästen har svårt med så måste man hjälpa dom och ge dom rätt förutsättningar för att lyckas.

Hästen fick inte plats för att trava om han gick i en kort hög form. När han inte fick plats så gick han i en kort hög form. Det går inte säga exakt vad som kom först utan allt hänger ihop.

Vad man måste hitta är rätt ställe att börja nysta upp härvan ifrån.
Aja, din tro är din tro och min är min. Jag håller bara inte med.

En häst med en dåligt tillpassad sadel vill troligtvis varken tölta eller galoppera heller.
Jodå, spänd och sänkt rygg = grisepass/töltliknande framfart eller flat räcergalopp.
Sänker man ryggen får man två tryckpunkter, en fram och en bak, höjer man ryggen får man en punkt, direkt under ryttaren = hellre sänkt rygg = svårt att trava

Ja och varken grisepass eller flat räcergalopp är väl ordentliga gångarter?
@skuggi
Nej, men de som har problem med att få trav på sina hästar har ganska ofta problem med kvaliteten på övriga gångarter utan att egentligen ha koll på det själva.
Har man aldrig upplevt hur väl hästen kan tölta med en bra sadel kan det mycket väl hända att man tror att man har en häst "med mycket pass" tex, Det hör man ju från folk för jämnan.

Nej, men de som har problem med att få trav på sina hästar har ganska ofta problem med kvaliteten på övriga gångarter utan att egentligen ha koll på det själva.
Har man aldrig upplevt hur väl hästen kan tölta med en bra sadel kan det mycket väl hända att man tror att man har en häst "med mycket pass" tex, Det hör man ju från folk för jämnan.
Och då kommer vi tillbaka till grundproblemet - okunskap.

Läser man denna tråden låter det som om inte en enda "hobbyryttare" kan ett skvatt om att rida, knappt ens tränare. Läser man tråden som heter "islandshästridning" eller något sånt låter det som om alla är stjärnor. :D Tror sanningen är ett mellanting.

Många hästar går med dåligt anpassad sadel. Man klämmer in en massa olika paddar för att sadeln ska ligga still. En passande sadel behöver inget sånt. Sadlarna glider fram inte bra. Sadeln ligger still , kan vara bra om det inte beror på att att musklerna vid manken fattas. Då blir det gropar som hindrar sadeln från att glida fram. Trånga långa sadlar är det fortfarande gott om. Kombinera detta med liten häst stor ryttare så förstår man att vissa hästar får det svårt med balansera upp sig.

Läser man denna tråden låter det som om inte en enda "hobbyryttare" kan ett skvatt om att rida, knappt ens tränare. Läser man tråden som heter "islandshästridning" eller något sånt låter det som om alla är stjärnor. :D Tror sanningen är ett mellanting.
Fast faktiskt, jag är en hobbyryttare som ridit massor med år på ridskola, sedan haft egen islandshäst en massa år. Jag tyckte mig väl vara hyfsat kompetent ryttare, hade inte så mycket möjlighet att träna för tränare och tyckte väl att vi klarade oss ganska bra. Fick till alla gångarter rakt fram ute, trav på volt kunde jag glömma, men jag intalade mig att han gått som turhäst och därför inte "kunde".
Först på senare år har vi börjat rida varannan vecka för en duktig dressyrtränare, och jag får inse att jag fan inte kan rida ALLS! Vadå hobbyryttare, amatörklant snarare.
Och jag är nog ganska normalbegåvad sådär, det finns nog en hel del människor som är på den här nivån. Och har man inte fått känna på den RIKTIGA tölten, eller hur en galopp faktiskt KAN kännas, så är man nog rätt nöjd. Man tror att man är rätt bra, och att det är hästen som har problem med traven, inte ryttaren som inte kan rida ordentligt.
Särskilt på islänningar tror jag, rider man stora hästar är det inte så svårt, man kan klara sig långt på att bara hänga med och gasa. Islänningarna kräver mer känsla av ryttaren för att plocka fram fina gångarter.

Instämmer helt.
När jag skriver att min häst varit duktig och gjort det ena eller det andra så utgår jag ju från min högst amatörmässiga nivå. Jag kommer då inte att bli uttagen till landslaget precis.

Och det är svårt med tränare. Sen jag slutade på ridskola har jag fått lära om så himla mycket. Och så är det väl inom islandsridningen också. Nånstans kommer ju alla mindre bra metoder ifrån. Och är det dem man lär sig först så tror man ju att det är rätt tills man lär sig något bättre sätt.
Alla är ju nybörjare nån gång och tyvärr är det ju inte så många som har förmånen att börja rida för eliten direkt.

Bett är inte helt lätt på en del hästar. Min funkar endast på 2 delat med lösa ringar. Inte för högt eller för lågt spänt för då blir det fippel direkt. Även löst spänd nosgrimma funkar bäst. Troligtvis har han en tjock tunga så han vill själv kunna flytta på bettet. 3 delat kniper tungan.

Jag menade inget annat än att det är helt olika tongångar i de båda trådarna. Själv är jag amatör och jobbar med tränarhjälp för att bli bättre.. men jag kommenterade bara den lite komiska skillnaden i de båda trådarna. Själv tror jag att det förekommer både bra och dålig ridning på islandshästar, liksom i alla andra dicipliner. ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 667
Senast: tott
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka