Hur får man en islänning att trava?

AgentCarter

Trådstartare
Jepp helt seriös fråga:D
Det flytter bara fram i tölt (den ska inte ens vara bra på att tölta) och antingen går det bara fortare eller saktare när jag försöker hitta den gömda knappen där det står "trav". Traven hittas dock om hästen snubblar eller kommer ur balans, men tar direkt upp tölten igen.

På vår ena som vi köpte från turridningsstall så fick man korta in tölten, sedan luta sig framåt samtidigt som man lättade i handen och smackade. Då gick hon (förhoppningsvis) över i trav. Väl i trav så var det lättridning på lösa tyglar och "fri" fart som gällde. Allt eftersom vi travade mer och mer så gick det att börja påverka traven mer. Den andra som kom från samma ställe började bara trava i undantagsfall.

Det flytter bara fram i tölt (den ska inte ens vara bra på att tölta) och antingen går det bara fortare eller saktare när jag försöker hitta den gömda knappen där det står "trav". Traven hittas dock om hästen snubblar eller kommer ur balans, men tar direkt upp tölten igen.

Du har fått tag på en så kallad 4-gångare, det betyder att det fattas en gångart. :idea:

:D Inte helt seriöst svar...

Beror förstås helt på häst. Generellt brukar det krävas att man kan bibehålla avslappning och form upp i trav från skritt. Det är verkligen inte helt lätt alla gånger.

Lösgöra och styrketräna.
Lösgöra och styrketräna.
Och så lösgöra lite till.

Min foderisis är ganska mycket för sistsen, travar då man är lätt på rumpan om man säger så och töltar få man sitter ner och sjunker ner mycket.
Den andra isisen kan inte tölta. Utan travar utan att man gör nått!

Inga bra tips på övergången. Men jag brukar rida lött på min när den väl tagit traven. Mer tydligt vad som är trav och vad som är tölt. Även mycket skönare för mig än att skumpa runt då han har rätt stort steg.:p
Travar den i hagen?

Min förra häst tyckte jag var svår att trava, särskilt i början (hade ingen erfarenhet av islänningar innan honom).
På honom lärde jag in röstkommando för att kunna förstärka hjälperna i början och lättare kunna separera gångarterna.
I början gav jag kommandot direkt när han råkade komma i trav och berömde. Ganska snabbt förknippade han ljudet med trav och kunde fatta tillsammans med "travhjälpen", kan inte förklara men drivningen är lite olika vid tölt och trav, och sitsen skiljer sig lite (dock inte så som jag har fått höra att en del lär ut, luta framåt och tryck på manken för trav och sitt bakåtlutad med benen rakt fram för tölt. Det är inte så lyckat). I början var det inte så långa sträckor, han tappade lätt balansen igen och det tog lite tid innan jag lärde mig hur jag skulle stötta honom i traven.

Har samma hjälper på alla hästar, men sen får man ju alltid anpassa sig efter hästen man rider.

På min gammelman räcker det med att ge fria tyglar och luta överlivet framåt. Han reglerar själv hastigheten till lugnt arbetstempo, då han troligen själv känner att han blir obalanserad vid högre tempo.

Jag lånar en isis ibland och brukar säga till stallkompisen att undrar varför man köper en speciell ras för att få fler gångarter,mitt halvblod har tre,och isisen två-skritt och tölt! :rofl: Gör man ett tappert försök kan man få nån galopp i bland. :laugh:

Men jag är ingen isismänniska,så jag har aldrig lärt mig hur man plockar fram tex traven,men jag är glad endå,snäll och trevlig häst och skitrolig att rida. :D

Jag lånar en isis ibland och brukar säga till stallkompisen att undrar varför man köper en speciell ras för att få fler gångarter,mitt halvblod har tre,och isisen två-skritt och tölt! :rofl: Gör man ett tappert försök kan man få nån galopp i bland. :laugh:

Men jag är ingen isismänniska,så jag har aldrig lärt mig hur man plockar fram tex traven,men jag är glad endå,snäll och trevlig häst och skitrolig att rida. :D

Jag importerade Blesa då jag var ung tjej utan att ha lärt mig rida islänning. Hon blev snart en grisepassare som inte ville trava. Jag fick rådet träna i skogen där det var såpass besvärligt att gå att hon skulle snubbla om hon inte travade. Lutade mig frammåt och gav lös tygel. Då hon travade -än om bara några steg, så sa jag trav och berömde och på så sätt lärde hon sig röstkommandot. Då hon blivit lite säkrare så kunde jag trava i slingor runt träden. Då kunde jag longera i trav också - innan hon börjat trava i skogen så gick det inte. Man kan trava över bommar också om man vill. Men hon slutade aldrig att tycka att grisepass var jättelätt och bekvämt. För hennes del hade det dugt bra med passaktig skritt - grisepass - snabb o rätt bra pass och ibland en korsgalopp. :D.

Det är tack och lov inte representativt för rasen. :p

Nej,det förstår jag. :D Är som sagt jag som aldrig har lärt mig rida islänningarna. Det är lite annorlunda mot vad jag vanligtvis är van vid, men det är verkligen roligt!

Rid igenom tölten på hästen ordentligt, på samma sätt som om du skulle rida igenom en "vanligt häst" i trav.
Blir hästen tillräckligt lösgjord och stark och genomriden så kommer traven som ett brev på posten. Kanske inte första veckorna men tillslut så!

Precis som några sagt: träna och stärk hästen i tölt (med fokus på lösgörande) så när hästen väl travar så brukar den bli bra (och betydligt bättre än om man länger tyglarna mer och mer och låter hästen trava på med en styv rygg....)

Hästen jag fått hem från Island gör jag precis detta med. Första gången jag red henne fick jag max ett steg trav när jag skulle testa. Nu efter några ridturer så frågar hon ibland efter trav. :)

Rid tölt och jobba den där. När tölten är väl genomriden kommer traven sedan :)
Att släppa tyglarna och luta sig fram kan funka på vissa, men blir då trav där hästen går på framdelen.
Mycket hänger också på din sits, har du mycket "tryck" och/eller kniper blir det svårare att få trav.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 667
Senast: tott
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat