Hur får man en häst att vilja löshoppa?

S

Skippy

I sommras när jag försökte löshoppa mitt russ gick det inte så bra. Jag byggde upp två hinder, ett som låg på 60 cm och ett på 20 cm, satte tråd runt och släppte henne. Och vad gjorde hon? La sig ner! Jag drog upp henne och viftade med spöet och smackade men nej då, hon röre sig inte framåt så jag ledde henne en bit så hon skulle se hindrerna. Hon vägrade röra sig framåt, åt sidorna eller ens bakåt! Det slutade med att jag fick dra henne över hindrerna. Hon är en riktig latmask men hoppar verkligen super med ryttare!

Hur kan jag få henne att bjuda på hinderna och vilja hoppa själv?

Sv: Hur får man en häst att vilja löshoppa?

Det är nog bara att fortsätta träna. Värm upp henne först med bommarna på marken, sen kan du sätta upp ett litet hinder. Ha en longerpiska så att hon springer på. När de fattar vad de ska göra brukar de tycka det är kul

Lycka TIll.

Men det är bara det att hon skiter i om man har spö. Desto mer man använder det ju mer tjurar hon och vägrar röra sig.

Om du kör på kroppsspråk då? Spring emot henne o vifta med armarna? Annars vet jag inte.... alla mina hästar har reagerat på piskan... :)

Det ska jag testa :) Men jag tror jag vet hur hon kommer reagera :p Hon är den tjurigaste, envisaste och mest självupptagna polle jag nånsin mött. :D Hon har absolut ingen respekt för mig, men det är mitt fel. Jag har skämt bort henne för mycket. Men vad ska man göra när hon tittar på mig med sina stora mörka ögon och man bara vill äta upp henne ;)

kan du longera henne då?

det låter inte normalt att hon inte har respekt för longerpisken ens..

Hon är inte normal :D

Nja, det gick inte så bra när jag gjorde det sist, så fort jag sa bra sprang hon in till mig och skulle ha godis och sen rätt var det var så drog hon iväg.

Hon hoppar verkligen super med ryttare men skulle vilja se hur hon fixar det utan ryttare. Jag får fortsätta försöka få tjurskallen över!

haha ja.. du får kanske ta nån annan ponny som draghjälp :) när det gäller mindre ponnies som är kompisar brukar det gå bra att löshoppa två st..

om hon gillar godis kanske en kompis kan stå efter hindrena med en hink med lite gott i och locka med ;)

Att jag inte tänkt på godis :D Hon är ju ett riktigt matvrak! Fast det lär väl gå ganska sakta, eller så går hon rakt igenom hindret :p Men det tål att testas :)

vad gör hon när det petar på hennes med pisken?
Har du testat en riktig longerpisk med riktig snärt på?

Hon sparkar bakut och blir skit sur! :crazy: Snärtar jag till ordentligt så brukar hon lägga sig ner!

:devil: små söta russ :D äslkar när dom är så där *inte*

om ni är två personer som lös hoppar då?
att en står på anda sidan hindret med godis och skrammlar och den andra ser till att hon inte tar bakvägen?
låter Ju ytters normalta tt dom inte reagerar på long pisken :angel: lille welshen här hemma klarar knappt att gå förbi longpiskorna :banana:

Ska testa imorn :)

Hon tar spöet som en förolämpning ;) Man får absolut inte ens peta till henne med spöet för då går hon inte en meter till :D

Har oxå ett russ som inte gör mer än nödvändigt;)
Testa led henne runt och ge henne godis i första hörnet på andra långsidan efter varje hopp och börja med bommar på marken. Hon kommer säkert på att man får godis där då. Testa o sätta plast längst ut på longerpiskan, kan hjälpa.

Hur har du byggt fållan hästen ska hoppa i? Runt hela manegen/paddocken eller halva? Jag tycker det är lättast att göra fållan runt halva spåret. Så att det finns en startplats där du släpper hästen och en plats mitt på kortsidan där hästen fångas in. Börja med att låta hästen springa i fållan helt utan hinder eller bommar. Där den fångas in ska den få havre/krafft eller annat gott. Nästa gång lägger du en bom på marken. Hästen kopplar snabbt ihop att den får nåt gott när den fångas in och du får en häst som villigt galopperar där. Sen lägger du upp en liten sax och låter hästen hoppa ett par gånger. När hästen förstått vad du vill är det bara att fortsätta bygga. Om hästen har svårt att förstå vad du vill ska du inte hålla på för länge. Sluta när hästen galopperar villigt även om det bara blivit en liten sax att hoppa den gången. Se också till att du har tillräckligt med medhjälpare. En ska fånga hästen, du själv ska leda och släppa, en behöver stå med långpisk för att vara beredd om hästen av någon anledning skulle försöka vända.
Nästa gång går det fortare och hästen känner sig inte pressad.
När hästen är trygg med detta kan man lättare bygga en fålla runt hela spåret. Då vet hästen vad den ska göra.
Lycka till!

Hur har du byggt fållan hästen ska hoppa i? Runt hela manegen/paddocken eller halva? Jag tycker det är lättast att göra fållan runt halva spåret. Så att det finns en startplats där du släpper hästen och en plats mitt på kortsidan där hästen fångas in. Börja med att låta hästen springa i fållan helt utan hinder eller bommar. Där den fångas in ska den få havre/krafft eller annat gott. Nästa gång lägger du en bom på marken. Hästen kopplar snabbt ihop att den får nåt gott när den fångas in och du får en häst som villigt galopperar där. Sen lägger du upp en liten sax och låter hästen hoppa ett par gånger. När hästen förstått vad du vill är det bara att fortsätta bygga. Om hästen har svårt att förstå vad du vill ska du inte hålla på för länge. Sluta när hästen galopperar villigt även om det bara blivit en liten sax att hoppa den gången. Se också till att du har tillräckligt med medhjälpare. En ska fånga hästen, du själv ska leda och släppa, en behöver stå med långpisk för att vara beredd om hästen av någon anledning skulle försöka vända.
Nästa gång går det fortare och hästen känner sig inte pressad.
När hästen är trygg med detta kan man lättare bygga en fålla runt hela spåret. Då vet hästen vad den ska göra.
Lycka till!

Tack för det super tipset :bow: Ska genast testa! :)

Lägger till lite på ditt inlägg.
Det är viktigt att den/de som håller i piskan aldrig står framför hästen, utan den måste hela tiden hålla sig snett bakom och 'följa med' den. Så den personen bör vara ganska kunnig, eller ha någon med sig som är kunnig som kan vägleda den.
En känslig häst reagerar genom att stanna om man hamnar litegrann för långt fram iom att man då är bromsande.

Sen börja alltid de första gångerna med att springa med helt, så att du verkligen får hästen med dig, så hon förstår var hon ska. Och ha alltid havrehinken redo, så hon får lite varje gång hon hoppat. :D

Det är även viktigt att den med havrehinken (Om ni har havre) enbart är den "snälla" människan. Den ska alltså enbart fånga hästen och berömma den, inget annat.

Hel rätt. Bra tillägg. Vi har nog gjort på samma vis vi två.

Det gick super bra! :) Började med en bom, min kompis stod med havre och jag släppte henne. Hon fattade direkt och tog ett stort språng över bommen :) Hon tyckte det var jättekul! Och det är ganska ovanligt att hon uppskattar nåt jag gör ;) Behövde inte ens spöet utan hon kutade :) Sen så byggde jag upp eftersom och sista språnget hon tog låg på 1,15! :) Och hon hade massor av luft mellan så nu ska vi löshoppa nån gång då och då och köra samma rutin!

Tack återigen för det braiga tipset :bow:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag älskar hoppning och rider just nu på ridskola där jag hoppar ca 1 gång i månaden. Min sköthäst är en väldigt stark häst men...
Svar
5
· Visningar
1 429
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 426
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 549
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar