Hur får man en 9v valp att förstå ett nej?

Imnir

Trådstartare
Min pojkvän kom hem med en väldigt spännande blandras förra veckan..

Schäfer, husky, typ schabrador eller labbe (uppfödaren var en oseriös tjackpundare :( hade varken chippat eller vaccinerat dom)

Så hon visste inte riktigt vad mamman var för ras :grin:
Men med dom starka raserna i 1 liten valpkropp blir det lite för mycket när hon har sina värsta lekutbrott, annars är hon världens snällaste bebis :love:

Hur gör/gjorde ni när era valpar var små monster som inte förstod ett nej??
Jag och pojkvännen tar henne i nackskinnet och trycker ner henne, men när hon är som värst fungerar det inte. Hon ger sig men såfort man har släppt börjar hon bitas igen. Nu på morgonen tog det 5 gånger innan hon gav upp :crazy::mad:

Hur gjorde ni? och har ni några tips på hur man ska göra för att hon ska lyssna?

Sv: Hur får man en 9v valp att förstå ett nej?

Ni ska ABSOLUT INTE trycka ner henne. Visst det är starka raser i henne men man ska ändå aldrig trycka ned en valp så.

Alla hundvalpar har sina terroristperioder, dom går över men ja, det kan vara jobbigt. Dock ska ni inte använda våld eller förstöra självförtroendet helt på den lilla kraken så hon slutar. Hon håller på att lära sig nu, hur hårt hon kan bita och hur vilt hon får leka. Det tar TID innan hon fattat det. Våran lille blandis var en riktig krokodil och det bästa tipsen jag har att ge dig när hon får sådana utbrott är att helt enkelt ignorera henne. Säg nej och gå därifrån. Har ni en transportbur - sätt in henne där tills hon har lugnat ner sig.

När ni leker och hon biter för hårt, pip till för att tala om detta, det är så hundarna själva gör och det enda språk hon kommer förstå vid 9 veckor.

Hur gjorde ni? och har ni några tips på hur man ska göra för att hon ska lyssna?

Ignorerera, eller lugnt plocka bort valpen och sätta den någon annanstans (tex i en lekhage gjord av kompostgaller). Ingen idé att hetsa upp sig, det lär bara trigga igång hunden ännu mer.

Jag tränade in "nej" separat, med positiv förstärkning.
Höll en godis i handen, när han försökte ta den sa jag lugnt och stilla "Nej" och stängde handen. Så fort han slutade vilja ta den och tog ögonkontakt med mig hystade jag iväg den på golvet och sa "Varsågod!". Sedan ökade jag svårighetsgraden lite, la godisen framför mig, kastade iväg den och sa Nej när han var påväg emot den etc, och belöna så fort han slutade försöka ta godisen. Det har gett mig en hund som glatt sätter sig och glor på mig och ber om godis när jag säger "Nej". Inte en hund med särskilt stor jaktlust, men ett lugnt "Nej" får honom att inte börja jaga harar och istället komma springandes och be om godis.

Om valpen bits mycket och är allmänt jävlig hade jag ignorerat den. Börjar den bitas, hade jag rest mig och gått där ifrån. Kanske satt in den i en hage och släppt ut igen när den var lugn och tyst. Inga fasoner med att trycka ner eller gapa och skälla. Det ger en otrygg relation mellan dig och valpen, och triggar många valpar att bitas mer.

Det är helt normalt att de blir helt vilda och bits överallt, det tror jag inte har med raserna att göra. Jag håller med föregående talare att du absolut inte ska trycka ner din lilla valp. Det fördärvar bara er relation och fortsätter du på det viset kommer du få behöva ta i mer och mer för att valpen ska lyssna. Försök istället att lugna eller avleda, jag tar fram en leksak istället och så busar vi lite med den, alternativt så tar jag ut honom för han brukar bli nödig när han blir spattig och när han väl kommer ut så har han glömt att han vill bita på mig.

Och glöm inte att det är en liten VALP du har! Valpar är och ska vara vilda och busiga, och även om man inte ska tolerera vad som helst från dem, vill man heller inte ha en stilla och kuvad liten figur som inte vågar busa!

Det är en bebis ni har, man lär inte bebisar uppförande genom att ge dem stryk!

Googla på "omvänt lockande". Ett utmärkt sätt att lära in ett "sluta med vad du håller på med" utan att det behöver innebära obehag för hunden.

Man ska ignorera valpbitande. Antingen gå därifrån eller vända ryggen till. Efter ett tag är det inte roligt att tugga i matte/husse eftersom det inte blir någon respons alls när man gör det. Det blir helt enkelt tråkigt att tugga i era händer eftersom ni försvinner då. Det är som valpen tuggar för att den gillar att tugga i allt med sina vassa valptänder. När den tappar valptänderna så försvinner lusten att tugga i era händer/kläder. Så lek med valpen som vanligt och var gång den börjar tugga så försvinner ni med eventuell leksak. Likadant gör man om de tuggar i kläder eller koppel, då slutar de snabbt och börjar istället kolla vad ni gör.

Om man trycker ner, drar i nackskinnet och ryter och nejar så kan man få en hund som blir ångestbitare som vuxen. Dessutom så triggar man valpen att dra och slita ännu mer.

Min kompis och hennes pojkvän har en valp/unghund som har liknande beteende. Vet inte vad det är för ras men det är en stor hund, troligtvis någon typ av "machoras", och denna hund är oerhört jobbig att vara runt, speciellt som gäst när man inte vet hur man ska bete sig. Den har sylvassa valptänder, och biter i absolut allting. När jag var på besök senast och satt i soffan hoppade den upp bakom mig och bet i min stickade tröja, vilket såklart resulterade i mängder med upprivna maskor. När tröjan inte var rolig längre grep den tag i min hästsvans och slet och drog. Gjorde grymt ont och hade god lust att ta tag i den och läxa upp den utav bara sjutton, men det lär ju inte lösa något... Svårt att veta hur man ska tillrättavisa hunden när ignorerande inte fungerar och det dessutom är någon annans hund.
Slutade i alla fall med att jag stod upp under större delen av besöket och fick nästan mina benvärmare sönderrivna...

När valpen börjar visa tendenser att vilja bita på dig så kan du ju försöka avleda den med en leksak. Kommer troligen inte ta allt för lång tid innan den kopplar att om man är bitsugen är det leksaker som gäller.

Vad som fungerade för oss var att vi ylade Nej! precis som andra valparna gör, ylar när det gör ont. Då slutade han bitas så hårt. Jag tycker att hunden kan få lekbitas så länge det inte gör ont, det är ju munnen de leker med också.
Husse hade det lite besvärligare dock, när han blev för hård med munnen så vände han sig bort. Men då jagade han husse :D men till slut tog han i nackskinnet och satte honom längre bort och vände på sig o morrade när han försökte närma sig. På det viset förstod han att husse inte ville mer. När han gjorde rätt så blev det lek igen och då fungerade leken jättebra.
Med mig var han snabb med att sluta bitas så hårt eftersom jag då var valpledig och hade honom hela dagarna.

Idag bits han aldrig, lekbits gör han och då gör det aldrig ont eftersom han inte alls biter hårt.

Om man absolut inte vill att valpen öht ska få lekbitas så får man ge den leksak som den får bitas i, först ignorera, hjälper det inte, plocka bort den och ignorera. När den gör rätt så uppmuntra till lek med leksak.

Jag lär in ordet nej, och ljudet ah-ah! Det allra första jag gör.
Mycket belöning när valpis lyssnar på korrigeringen, och då gör vi roliga saker ihop. Biter valpen hårt igen, så kommer korrigering i form av rösten och jag blir tråkig och vill inte vara med denne alls.
Dom lär sig fort vad det betyder, även om dom ofta kan försöka i flera månader. Det kan ju kaaaanske fungera just denna gång..

Min valp hemma nu är 5 mån, och jag förstår att hon tycker att vi människor är konstiga som inte vill bli bitna. Våra 5 st vuxna hundar leker ju precis så med henne! Hon biter dom massor i halsskinnet, kinderna och nackskinnet - dom biter tillbaka på samma vis, dom jagar varandras ben, drar i varandras skinn etc. Och inte säger dom ifrån inte, det är ju LEK i deras värld.

Varför Varför Varför trycka ner en 9veckors valp? Det fyller ingen som helst funktion, förrutom att matte och husse tror att ni har gjort rätt. Korrigering av den magnituden kan man använda sig åt när inget annat hjälper, och då hunden äldre. Fast jag gillar det inte alls.

Se till att befästa din kommando, men se resan dit som en glädjens tid. Att hjälpa en annan individ till att förstå vad du menar är ju det roligaste ni gör tillsammans. Lika med hästen och barn/medmänniskor. Lär hunden ett enkelt kommando, men varför ordet nej??? Du kommer bara att missbruka ordet och andvända det vid hundmöten, vid lek, vid att hunden hoppar.... listan kan göras oändligt lång och du får en hund som inte förstår alls vad ordet betyder. Andvänd t ex ord såsom stanna, eller stilla. Det kan bara betyda en sak: fyra tassar i backen. Detta kommando kan du sedan det är befäst, använda istället för inkallning, då hunden har mycket lättare att bara stanna än att vända åter och springa emot dig.

Bygg självförtroende hos valpen. Det gör du genom att sätta upp små små uppgifter som valpen klarar av, och när den har lyckats så massor av berömm.

Att valpen biter och att valpen är en pest:-) det kommer liksom med att man har valp. Studera valpen och du kommer lära dig massor av hans beteende.

Är det lugna ner sig hon behöver så sätt dig ner och håll i valpen tills den lugnar sig. Man måste tvinga de att ta det lugnt ibland, de glömmer bort att de är trötta när de är igång för mycket.

Att trycka ner de har oftast rakt motsatt effekt och inte så stor vits.

Många valpar blir sådär helt galna när dom är inne på sin sista energi så att säga. Innan det är dags att sova, övertrötta helt enkelt. Att tycka ner valpen gör det oftast bara värre, finns inget nyttigt i det. Det du däremot kan göra är att se till att den får lugn och ro, inga leksaker osv när den är såhär, så den får lättare att koppla av.
Min ena valp fick jag helt enkelt hålla fast för att han skulle lugna sig när han va såhär, han va ÖVERALLT, som en j*vla galning rent ut sagt. Till slut lärde han sig att när jag tog honom i knät när han hade frispel så va de inte lönt, så slappnade han av.
Att ignorera fungerade INTE, hängde han inte som en trasa i mina ben for har genom hela huset som en jag vet inte vad eller släpade katterna i svansen över golvet.

Liknande trådar

H
Övr. Hund Har du en hund som fick en dålig start i livet pga svält eller allmän vanvård. Berätta gärna hur det gick till o lägga gärna in bilder...
Svar
9
· Visningar
1 258
Senast: Angely
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka