Hur får man bort det gula?

F

froggy

Jag har en westernsadel med silvriga tillbehör på. Och det har kommit något gult på dom/vet ej vad. Men är det någon som har något tips på hur man kan få bort det? Svinto eller något liknande?
Tack på förhand!!

Sv: Hur får man bort det gula?

silverputs?

jag köpte nåt förut typ kopparputs vad de nu var jag skulle putsa.. det funkade på andra metaller också men kanske inte idealiskt. kolla i en stor vanlig typ icabutik så brukar de finnas många alternativ...

Kanske överkurs, men det kan inte vara
tvål/fettrester från smörjning?
Kan bilde en gulaktig hinna.

I sådana fall är det bara vatten och trasa
som gäller...

Jag har samma problem!!!! Kan tänka mig att de är lacken som har gulnat. Har testat med både vatten och silverputs men inget funkar. Mer tips mottags tacksamt!!!!

"kl"
Det beror på vad det är för silver. Är det silverpläterat och lackat ska man absolut inte använda silverputs. Det tar bort lacken, och det är det enda som skyddar pläteringen från att bli svart. Den enda man kan ha silverputs till utan att göra skada är den dyrare "silver overlay" (tjockare lager silver än pläterat), och rent silver naturligtvis. Dessa två svartnar väldigt fort, men är lätta att putsa upp. ( men finns endast på väldigt dyra sadlar o träns, silverpläterat är vanligast.) Pläterat ska helst bara göras rent med typ lite såpa eller milt diskmedel och mjuk trasa för att ej skada lacken.
(Hoppas detta inte blev för rörigt...) :D

En fråga till då...:D på min sadel sitter det "silver" plattor fast spikade på gulleten. Dessa spikar har nu rostat. Vad kan man göra åt det?

Aj då....
Byta ut dom kanske? Man kan nog inte göra så mycket om dom har rostat...
Borde gå att hitta liknande småspik.

Jag tror inte det är så mycket att göra åt tyvärr,det är nackdelen med silverpläterat, svårt att få ordning på när det väl blivit missfärgat.
Någon annan kanske vet bättre?

Jag är inom städbrancshen (ej stolt över detta :devil: ) men jag har ett medel som är helt super, tex så beställde jag ett par w-stigbyglar i silver, å den ena stigbygeln var helt missfärgad grön å gul :eek: detta gick inte bort med tvål å vatten utan använde mig av mitt braiga medel å vipps så skinner de som fan :D har även putsat upp silver som suttit på ett hööksträns å de blev å ser fortfarande ut som montanasilver :banana:

Ska kolla imorgon vad de heter :D

Jag har en westernsadel med silvriga tillbehör på. Och det har kommit något gult på dom/vet ej vad. Men är det någon som har något tips på hur man kan få bort det? Svinto eller något liknande?
Tack på förhand!!
Om du använder Svinto blir de garanterat gulare, beroende på att de sannolikt består av silverpläterad mässing. Där den tunna silverytan nötts bort lyser mässingen fram och det är den som lyser gul. Inget att göra åt mer än att leva med det.

Det borde väl gå att köpa nya silverdetaljer till sadlen och skruva dit. Kanske man då ska satsa på lite högre kvalite än vad som oftast sitter som standard. Kolla med någon seriös westernsadelförsäljare.:idea:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Trädgård & Växter Hej! Jag har sått tomatplantor från frö för någon månad sedan, och de har växt till sig rätt bra. Jag har planterat om dem och de växer...
2
Svar
29
· Visningar
1 326
Senast: tanten
·
Hemmet Jag har fram till ganska nyligen haft egen brunn. Vattnet var fruktansvärt gult. På den nivån att allt blivit förstört, jag har inte...
Svar
11
· Visningar
522
Senast: Svartkatt
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V