Hur får man ardennerflätan att hålla?

feel

Trådstartare
Vet inte om jag placerar tråden rätt nu, men testar här!

Ska tävla med "ardennerfläta" (visst heter det så?) för första gången, och då måste den hålla sig snygg. När jag flätar hemma så släpper den alltid lite. Ska jag sy den? Hur? Var? Med vad?

Vet inte om jag placerar tråden rätt nu, men testar här!

Ska tävla med "ardennerfläta" (visst heter det så?) för första gången, och då måste den hålla sig snygg. När jag flätar hemma så släpper den alltid lite. Ska jag sy den? Hur? Var? Med vad?

om du menar den klassiska spanska flätan som följer mankammen så finns det några enkla saker att göra
undvik allt vad glansspray heter
stå på pall så du flätar uppifrån, dela upp manen som vid knoppning så den blir jämn med snygga delningar
Blöt, fläta hårt som f'n tills du kommer till manken/mitt över, där flätar du rakt ned och plockar in sista bitarna lösare så den inte "spricker" och luggas när hästen sänker huvudet
fläta hela flätan ut (verkligen, hela, lämna ingen tofs)
vik in och fäst med en eller två snoddar, håller bättre, ser prydligare ut

:)

Jag har (de få gånger jag flätat lång man) gjort flätan inbakad från båda hållen. Jag plockar alltså både från ovansidan och "undersidan". Tycker att det håller bra och flätan hamnar tight längs mankammen.

Du kan "förankra" flätan med jämna mellanrum men garn i matchande färg. Är det mycket man som smiter brukar jag fästa var tionde cm. trä på ganr/ tråd på en nål och stick in mellan slingorna och knyt fast runt, svårare är det inte :) går att gömma tråden under en slinga så de inte syns alls. Finns måga bra videos på youtube att se. Lycka till

Jag använder gummiband och fäster ungefär var 15/cm. Det är enkelt att göra så, och det håller. Men att sy blir nog snyggare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 258
Senast: Roheryn
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 431
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka