Hur får jag min russhingst avelsgodkänd?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Linny_
  • Startdatum Startdatum
L

Linny_

Jag har en gottlandsrusshingst som blir två år i maj.
Jag skulle vilja få honom avelsgodkänd men vet inte hur jag gör och när man ska göra det. Jag har försökt att hitta svaren på egen hand men utan resultat. Så är det någon som kan berätta hur man gör?;)

Sv: Hur får jag min russhingst avelsgodkänd?

Här borde du hitta alla regler och fakta
http://www.gotlandsruss.se/
Dessutom kan det vara bra att ta hjälp av någon som kan en del runt utställning mm för att optimera chanserna!! Kanske någon uppfödare nära dig.
Russen har väll ganska hårda krav för att bli godkända, och med tanke på det kan det vara bra att ta hjälp av dem som kan det!!

lycka till

För att bli godkänd avelshingst måste han visas fram på en avelsvärdering. Om man läser i hingstreglementet ser man att russhingstar kan avelsvärderas från 2½ års ålder, alltså tidigast till hösten. Anmälan till avelsvärdering brukar vara minst två månader före avelsvärderingsdagen (av någon outgrundlig anledning) så man får hålla koll senast i juli (för avelsvärdering på hösten - jag vet ärligt talat inte om russen brukar ha det? På våren anmäler man i januari och russen brukar ha sin avelsvärdering på Gotland, om jag inte minns alldeles tokigt.
För godkännande kräns (i normalfall) lägst 40 p och ongen delpoäng under 7. Han ska vara fri från veterinära defekter och han ska göra ett bruksprov (brukar göras vid 4 års ålder, skulle han godkännas tidigare så ska han visas igen).

Artikel på russavelsföreningens hemsida om hingstregler

"I Norrland arrangeras avelsvärdering för hingstar av Svenska Hästavelsförbundet, och (nästan) alla hästraser får delta. Det är ingen föruttagning till SHs avelsvärderingar. Vanligen arrangeras SHs avelsvärderingar i Norrbotten under våren, och på Wången i Jämtland tidig höst. För mer information, kontakta Svenska Hästavelsförbundet (www.svehast.se)."

Okej tack så mycket för svaren!
Ska se om jag kan få tag på nån som kan hjälpa mig lite närmare.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 505
Senast: ildiko
·
IT & mobiler Min IPhone SE är bara ett år gammal. Tyvärr har telefonen den sista månaden börjat frysa fast. Inte hela tiden, men ibland. Ibland när...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka