Hur får jag igång galoppen?

T

-therese-

Jag rider en islandshäst några gånger i veckan. Innan jag började rida henne hade hon stått i två år och var bara inriden lätt, i storts sett van vid att ha en ryttare på ryggen. Nu har jag ridit henne så att hon har bra med muskler och orkar det mesta. Hon tar bra trav, men galoppen har hon jätte svårt att hålla, kan kanske om jag har tur hålla den 10 m på ridbanan, och den är då ganska springig mot slutet och inte så samlad, ute kan hon gå i galopp ganska länge, men då är den oftast snabb. Hon går inte över i pass alls, utan hon saktar helt enkelt av eller går in i slängtrav, hon är en 5gångare men inte riden i gångarterna. Hon har en ganska lång rygg, har det någon betydelse? Kom gärna med tips m.m ;)

Sv: Hur får jag igång galoppen?

Öka hästens styrka med mycket galoppfattningar samt jobba på samling i de andra gångarterna. Begär inte fler steg i galoppen än hästen klarar, sakta ner och pusta ut och fatta sedan galopp igen. Fatta gärna från skritt, och det ska vara ordentliga fattningar där den sätter väl under sig. Två perfekta galoppfattningar under ett ridpass är bättre än tio halvdana.

Sv: Hur får jag igång galoppen?

Har du möjlighet att löslongera henne? Jag tränade galoppfattningar på min isländska herre i en rundpaddock med markbommar. Började lägga ut två bommar, en på var halva. Bad honom fatta galopp över första bommen så galoppade han över den andra o sen saktade vi av. Sen ökade vi o la bommarna i ett + och sen i en *. Skall de galoppera över bommarna så blir galoppen mer rund. Det borde ju vara en bra träning för en sån som din pålla? Det kan inte gå för fort o hon måste skutta mer uppåt än framåt. Jag ökade även höjden nån cm över marken sedan till små cavaletti, då blev det ännu bättre!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 782
Senast: banani
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30