Hur får jag honom lugn?

Zuzzi

Trådstartare
Hur får jag min häst lugn under dressyrprogrammet?

Han går kanonfint på framridningen men blir så nervös så fort han kommer in i ett ridhus/paddock UTAN hinder.

Han är rätt svår att sitta ner på även när han går i rätt form och blir rent av omöjlig när han blir spänd
Det är ett ont dilemma! För när inte jag kan sitta på honom då blir han ännu mer nervös!
Han har inte startat så mycket i dressyr än men hoppning är det inga problem. Han blir aldrig nervös över nåt sånt.
Ska jag fortsätta att starta i dressyrklasser med honom?

Tänkte börja ta med honom till ridskolan i min ridgrupp, dressyrspecial för att få honom mer lugn i ridhus utan hinder.

Sv: Hur får jag honom lugn?

träna träna träna och träna ännu mer är nog lösningen. och var lugn själv.

Som sagt, det ar bara att trana!
Det viktigaste ar att du ar lugn.
Min gamla ponny var fran borjan lite galen hopp-ponny nar jag kopte honom. Nar jag salde honom i april var han en ganska lugn dressyrponny, fast sjalvklart med egen motor ;)
Det galler bara att ha talamod.

Lycka till!

Tookie skrev:
Som sagt, det ar bara att trana!
Det viktigaste ar att du ar lugn.
Min gamla ponny var fran borjan lite galen hopp-ponny nar jag kopte honom. Nar jag salde honom i april var han en ganska lugn dressyrponny, fast sjalvklart med egen motor ;)
Det galler bara att ha talamod.

Lycka till!

Okej tack! :bow:

Hej!
Jag tycker det verkar vara en bra idé att ta med honom i en dressyrgrupp. Du kan ju också åka till ridhuset själv och rida. Träna att rida din häst på olika platser. Det ska inte spela någon roll vart.
Du själv kan också koncentrera dig på hur du ska rida vägarna när du kommer in på banan vid tävlig, och "ta sikte", precis som när du rider mot ett hinder. Ex.: Vänd rätt upp, vid X Halt och hälsning, framridning i trav, vid C höger varv etc. Tänk så här: Rid mot X och planera halten och hälsningen, tänk också lite framåt det som kommer efter ungefär som när du rider en hoppbana: du tittar på det hinder du ska hoppa och är beredd att sen hoppa nästa hinder, när du är i luften ska du redan ta sikte på nästa osv.
När det gäller den skumpiga traven så har jag ett tips: minska traven lite, genom att krama med handen, ca 4-5 steg och mjukna sen i handen och låt hästen gå framåt i vanlig trav igen. Gör denna övning hela tiden tills hästen verkar mjukare. Om han stelnar till så gör det igen och igen och igen...Ofta hjälper detta för att få hästen lite mjukare och mer elastisk i traven.
Hoppas det går bra/Lena

Jag tycker att det låter som om du har samma problem som jag har.

Jag har två hästar, mor och son. Stoet är en klippa så henne känner jag mig säker med och även om jag är jättenervös så går hon jättebra.

Sonen som är unghäst är väldigt mycket känsligare och blir jättespänd så fort jag blir minsta spänd. Han känner av minsta lilla humörändring från mig och blir på helspänn direkt så när jag är ute i vida världen med honom så måste jag fokusera rätt mycket på att hålla mig själv lugn och försöka inge förtroende så slappnar unghästen av automatiskt.

Nu när din häst blir fundersam över varför det inte är några hinder på banan så kanske du omedvetet spänner dig, speciellt eftersom han gjort så några gånger och då förväntar du dig nästan det och kanske spänner dig i förtid och det blir en ond cirkel.

jag tror det ligger i ditt bakhuvud att han alltid blir stressad m.m när du går in i ridhus..
när ja e på stora träningar med min kille så e det mycket folk inne som publik,då är det rena rodeon ibland :D han blir världens största hingst. han lyssnar alltid på mig men han växer ca 1 meter ;)

Mitt tips är att läsa Sally Swifts Ett med hästen för att få tips på olika sätt att slappna av i sitsen. Där finns väldigt bra bildspråk att ta med sig tex när man ska tävla. Och sedan är det förstås träning, träning och åter träning som gäller!

Till allihopa:

Tack så mycket! Nu har jag mycket mer att tänka på!
:bow: :bow:

Han är ju normalt världens coolaste häst i alla lägen, men det är ju ensam på en bana med massor av folk som stirrar. Både han och jag blir nog förskräckta skulle jag tro! :p
Men vi ska jobba på det!
Ska tävla dressyr den 16:e oktober, får tänka på allt ni har sagt då! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 483
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar