Hur får jag henne att trava?

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har en gammal häst som har travare i sej, eller är ren travare, hon är nästan omöjlig att få att trava!

Hon töltar bara, eller galopperar om vi inte skrittar:p

Är det ngn som har ett bra tips på att få henne att trava, både vanlig trav och travar travet? Om jag ökar tölten börjar hon passa eller galoppera bak och passa fram!

Sv: Hur får jag henne att trava?

Att rida över bommar är ett bra sätt att få hästen att behöva tänka efter och hitta traven.

Jo det har jag provat när jag rider på ridbana, men när jag rider ute iskog och mark funkar ju inte det tyvärr, ibland styr jag henne mot grunda gropar i vägen ty om hon kommer ur balans börjar hon trava ...... en liten bit!

Hur ska jag då få henne att bibehålla traven?

Ja hon travar i hagen och när jag longerar samt när en annan tjej rider henne, jag har nog mest varit bekväm och ridit henne i tölt då det är bekvämare för mej, när jag köpte henne travade hon mycket oftare!

Att de rör sig så brukar vara beroende på att de är spända och för korta i överlinjen framför allt. Jag skulle gissa på att hästen inte går i korrekt form och är eftergiven och lösgjord?

Kanske behöver ni ta hjälp av tränare för att lära er det så inte din häst får ont av spänningarna till slut.

Ja då ligger ju felet hos dig. Ta hjälp av en tränare.

Aj aj aj! Jag tror du har helt rätt faktiskt, det gjorde ont att få sanningen kastad på sej :D;)

Och som svar till vam det nu var, jo hon går i form i tölten och är mycket lösgjord. Men det e nog så att eftersom jag har sån värk och det passar min rygg bättre med tölt så har "tanten" anpassat sej till mej!

Men hennes kropp skulle må bra av lite trav ibland!:laugh:

min travare ville aldrig trava heller, den ville bara galoppera hela tiden, men jag tränade mycket fattningar och försökte bara få trav, och berömde jättemkt när hon väl travade. och så fort d blev någon annat sakta jag in, och böjrade om. till slut fattade hon att det lönar sig att trava, för då får man springa på istället för att bli stoppad,

Det är en styrkefråga, och detta är inte så ovanligt på travare som man nyss börjat rida...hästen har inte tillräckligt mycket styrka i rygg och bakben och då är det enklare för den att tölta/passa/traloppa...men precis som någon annan nämnde kan detta skapa spänningar, så det är viktigt att få hästen att slappna av.

Jag skulle föreslå att du struntar i traven ett tag och rider riktigt mycket i skritt, gärna över stock och sten och i backar i naturen, och långa tyglar så hästen verkligen får använda ryggen. På det viset kommer hon bygga rätt sorts muskler, och så småningom kommer förhoppningsvis den rena traven smygande av sig själv.

Trava över mycket bommar, och träna. Du måste vara lite hård mot henne, och inte låta henne tölta på. Jag sålde ett varmblod förra veckan och hon är fortfarande så där efter tre år som ridhäst, men inte mycket.
Jag har travat jättemycket bommar med henne, och med tiden kommer det! Stressa inte på hästen! :)

Totalt okunnig om ev. risker med att tölta en "icke-islänning". Men om hon nu går i en bra form i tölten och din rygg mår bäst i tölt. Plus att hon uppenbarligen kan trava och inte verkar ha något problem med det under andra ryttare. Varför ska du då egentligen trava med henne?

Träffade en tjej med ett töltande halvblod som reds omväxlande i alla fyra gångarter. Inget större fel på den hästen vad jag såg. Det var visserligen ett bra tag sen men iallafall.

Jag har också haft en sådan häst:D

Ridläraren stod nästan och slet sitt hår efter flera lektioner i passgång istället för trav.:p

Men passgången/tölten beror på att hästen inte har ordentligt med "trav muskler", det är bara att öva och öva. I värsta fall om du verkligen vill ha fram traven så kan du behöva tvärsluta med att medvetet rida i pass/tölt. Det gjorde jag, och lyckades efter rätt så lång tid få fram en riktigt fin trav.

Ge det tid och öva öva öva!

Lycka till!:laugh:

Jag har en gammal häst som har travare i sej, eller är ren travare, hon är nästan omöjlig att få att trava!

Är det ngn som har ett bra tips på att få henne att trava, både vanlig trav och travar travet? Om jag ökar tölten börjar hon passa eller galoppera bak och passa fram!

hade en häst som var travare som vägrade trava trav, han töltade eller galoppera. Tog hit min kiro och vet. Visade sig att hästen hade ont ryggen. Inget ja hade känt/märkt. SAtt långt inne. Så kolla upp de.

Men om de inte är nåt fel på hästen så, dra ut på en åker bara dra på i trav så den kommer upp i en bra trav, beröm sakta ner gör samma sak fram och tillbaka. Finns itne mkt annat att göra, visst man kan träna bommar, men man kan inte ta hjälp av bom hela tiden heller.. lycka till:idea:

Har du provat att longera henne i trav?Eller så skulle du kunna ta med henne/honom på en promenad och prova trava då.När jag ska trava med en islandshäst och den vill tölta lutar jag mig lite framåt och har ganska långa tyglar.:banana::bump::banana::bump::rofl::bow:

har du kollat så att sadeln sitter som den ska .. sitter den åt vid bogbladen så e det svårt för hästen att trava och ta ut rörelserna det är lättare för den att " tölta" fram istället..
Har själv en travare men hon har inte haft nå problem med de men har hört att det kan få dom flesta hästar att vilja trippa fram om dom inte har rörelse i bogbladen p.g.a att sadeln klämmer åt

Mitt sto var likadan de första månaderna jag hade henne, när jag höll på att rida in henne. När jag väl hade fått henne att sluta stegra sig, så var det som att hon inte kunde trava. Skritt och galopp var de gångarter hon hade. Så vi skrittade och skrittade, och hon lugnade ner sig mer och till sist en dag så travade vi.

Mitt varmblods sto höll på så där oxå innan jag fick till traven.
Jag som har så dåligt tålamod fick äntligen lära mig hur tålamod ska användas, jag började med att kolla upp hon, det visade sig vara att hon hade 2 låsningar på länden och några ostretchade leder vid manken, då ungefär 1 år efter vi kollade upp henne och med en massa sena kvällar i stallet med stretching och massage, så började jag longera hon, det syndes att hon hade ingen takt lr kondition till att trava, hon ville liksom slippa jobba och då galopperade hon ist och ibland töltade. Men nu ett halv år senare efter att jag började longera henne börjar jag rida henne igen, och nu är hon svår att få att trava, men redan från skritt brukar jag hålla lite extra med skänklarna i sida på henne så hon fattar att hon ska trava också ropar jag TRAAAVVVAAA till hon, som jag gjorde då jag longerade henne också. Och då funkar det =)

Hoppas det går bra för dig =)

Uppförbacke kan hjälpa! Min isis vill helst inte trava och har fått tips om uppförsbacke och det fungerar.

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 673
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 456
Senast: Roxy
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka