Hur får jag henne att sluta skälla?

JuniNatt

Trådstartare
Jag har en tik som är sex år gammal. Jag har haft henne i ca två månader bara. Det mesta funkar bra för oss nu men vi har fortfarande några små problem.

Det jag tycker är jobbigast är han hon skäller så fort hon hör ett ljud. Jag tycker inte att hon är skällig i vanliga fall, hon är oftast tyst. Men om hon vaknar på natten eller tidigt på morgonen och hör någonting från trappuppgången eller att min pojkvän kanske går på toa eller nåt så börjar hon skälla som en galning, nästa yla.

Jag vet inte vad jag ska göra åt detta. :confused:

Hom skäller även mycket om det kommer någon och hälsar på, men så fårt de har hälsat på henne slutar hon.

Sv: Hur får jag henne att sluta skälla?

Skvallerträning. Tyvärr kan jag inte beskriva det särskilt detaljerat men jag är övertygad om att fler kommer att skriva i tråden om det. I princip går det ut på att hunden som skäller för att "varna" istället får lära sig att visa för dig på annat sätt än att skälla att något händer.

Det får mig att fundera på om du har lärt hunden kommandot "tyst" ordentligt.
Om inte, gör det! Dock underlättar det om du lär henne "skall" dessförinnan.
Det kan låta märkligt, men att lära in skallen (som man vill få bort) så underlättar du genom att få kontroll på olaten. När hunden kan skall på kommando lär du in tyst. Ex när hunden skäller och plötsligt blir tyst säger du" tyst" . Detta kan man göra i vardagen liksom vid träningstillfällena. Tillslut komenderar du skall och lägger sedan in tyst i det, massor med beröm när hunden tystnar givetvis. Metoden har hjälpt kanon på terriern och taxen jag hade som skällde HELA tiden!

Hur lär jag henne skall då? Jag har försökt detta lite innan för jag har läst att det skulle vara ett bra sätt att få henne att sluta skälla när hon inte ska.

Det är ju bara det att hon är så tysy alltid, förutom när det kommer någon eller så. Och jag ver ärligt talat inte hur jag ska göra. Jag har som sagt haft henne i två månader nu och det är först de senaste dagarna som jag kunnat könna att hon kan "sitt" någorlunda bra. Hor kunde alltså ingenting sånt när jag köpte henne.

Min hund skäller om jag råkar komma åt ringklockan inifrån... (har sån där som sitter på dörren..eh.. i lght oftast om ngn förstår) kanske ett sätt att få henne att skälla?

Jag ska för övrigt prova det på min skälliga madame också. :)

Utsätt henne för en situation där hon skäller och säg "skall" medan hon gör det. Skäller hon till säg hela tiden "skall" "jaaa braaa skall!"

När det verkar soma att hon har en hum om poängen kan du försöka göra det till vardags. hetsa lite till skall och belöna direkt när skallet kommer oavsett hur "rent" det är.

Jag lärde min förra hund att skälla genom att lägga en halv vesuvio på golvet och hetsa lite innan hon fick ta den... Inte direkt planerat, men det funkade! :D

Hej. Vissa raser skäller mer än andra och vet du vad hon har vart med om tidigare brukar det vara lättare att lösa?Jag har själv en omplacerings hund som vi haft problem med skällande på ljud osv vilket berodde på hans osäkerhet. Vad problemet ofta är är att hunden inte fått lära sig från att den är liten att möta världen så som ljud och rörelser. Vad man ska göra är att promenera mycket där det är mycket ljud samt att ni säger ifrån på skarpen när hunden skäller på saker den ej får, det är du som bestämmer. Kan ju vara så med att hunden vart med om något som den förknippar med ljuden. Men hunden lever i nuet så det går alltid att få bort, det lyckades vi med.

Hoppas det löser sig.

Risken med den metoden är att hunden tror att du backar upp den genom att låta själv och samtidigt blir förvirrad om den får bannor/märker att föraren är missnöjd.
Om hunden verkligen förstår "nej" så kanske det funkar. Men det känns trevligare att lära in "tyst", det blir ett mer positivt lärande.

Och jag gör som ofta; rekommenderar vatten!

Först och främst ska hunden veta att skälla är inte ok. Genom ett "Nej" (om man har befäst nej), lyssnar inte hunden så ett rejält "NEJ!!!!!" och sedan en vattendusch.

Vattnet kan man ha i en plastspruta, bliw-tvålflaska (utan tvålen då ;)) eller margarinflaska. Som man har bakom ryggen.

Man kan be en vän ringa på dörren så att man är beredd med nej:et och flaskan. Så fort hunden slutar skälla så bekräfta att hon är duktig.

Kommandot tyst ska ej användas till en hund som inte vet vad nej betyder, det är nej som gäller i första hand eftersom du förvirrar din hund annars. Nej ska vara ett fel kommando.

Kommandot tyst ska ej användas till en hund som inte vet vad nej betyder, det är nej som gäller i första hand eftersom du förvirrar din hund annars. Nej ska vara ett fel kommando.

Trams, det går alldeles utmärkt att använda ett tyst kommando. Vitsen är ju inte att det ska ersätta ett nej, tyst kommandot behöver inte vara ett dugg negativt betingat. Man lär helt enkelt bara hunden att på kommando stänga truten :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år... 2
Svar
37
· Visningar
5 293
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 567
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats... 2 3
Svar
56
· Visningar
9 161
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka